Internationale rapportering en consolidatie (B-KUL-YF0029)

Doelstellingen
1.1 (ARC) analyseert operationele problemen van accounting-gerelateerde aard rekening houdend met de specifieke bedrijfscontext
1.2 (ARC) formuleert op basis van wetenschappelijke kennis over en inzicht in accountancy een onderbouwde oplossing voor operationele problemen en vragen van accounting-gerelateerde aard, en houdt bij deze formulering rekening met de specifieke bedrijfscontext.
1.6 (ARC) Heeft inzicht in de internationale boekhoudstandaarden en -richtlijnen, zoals de International Financial Reporting Standards (IFRS), en hun toepassing in de consolidatie van financiële overzichten.
2.2 (ARC) formuleert op basis van wetenschappelijke kennis over en inzicht in accountancy een onderbouwde oplossing voor strategische problemen en vragen van accounting aard, en houdt bij deze formulering rekening met de specifieke bedrijfscontext, de betrokken stakeholders en de ruimere omgeving waarin de organisatie actief is.
2.4 (ARC) neemt op basis van wetenschappelijke kennis over en inzicht in accountancy een onderbouwd standpunt in over actuele maatschappelijke problemen en regelgevende initiatieven gerelateerd aan het vakgebied
2.5 (ARC) reflecteert kritisch over de externe context van de organisatie en de wisselwerking met beslissingen op het vlak van accountancy die organisaties nemen.
2.6 (ARC) houdt rekening met de internationale context van accountancy.
4.1 (ARC) reflecteert kritisch over hoe maatschappelijke, internationale en organisatorische trends de vereisten op het vlak van accountancy voor de organisatie beïnvloeden, en houdt hierbij rekening met (gevolgen voor) de betrokken stakeholders.
4.2 (ARC) volgt de berichtgeving over actuele thema’s gerelateerd aan accountancy.
4.3 (ARC) schetst en interpreteert ontwikkelingen rond (internationale) accountancy, en kan een kritisch onderbouwd standpunt innemen over hieraan gerelateerde maatschappelijke thema’s, daarbij rekening houdend met (gevolgen voor) de betrokken stakeholders.
10.1 (ARC) houdt zijn/haar kennis omtrent accountancy up to date, en dit zowel op basis van praktijkgerichte, beleidsgerichte, als wetenschappelijke informatie.
10.2 (ARC) integreert beleidsgerichte, wetenschappelijke en praktijkgerichte informatie over accountancy, en neemt een onderbouwd standpunt in over de relevantie van het specifieke thema voor de organisatie.
10.3 (ARC) reflecteert kritisch over de wijze waarop belangrijke evoluties en innovaties in accountancy een impact hebben op het beleid in de organisatie, rekening houdend met de specifieke bedrijfscontext.
11.1 Is zich ervan bewust terecht te komen in een snel evoluerende kennissamenleving en ziet op basis daarvan de noodzaak van het onderhouden en verbeteren van de verworven kennis, vaardigheden en competenties in het vakgebied en het verwerven van nieuwe kennis, vaardigheden en competenties in.
11.2 Is bereid zijn/haar kennis, vaardigheden en competenties te verbeteren om zijn/haar leven op professioneel, persoonlijk, sociaal en burgerlijk vlak vorm te geven.
11.3 Gaat actief op zoek naar situaties om zijn/haar kennis, vaardigheden en competenties te verbreden en te verdiepen en zo in te spelen op de (evoluerende) eisen van de werkomgeving.
Begintermen
De student heeft kennis van de boekhoudprincipes, de Belgische boekhoudstandaarden en kan een jaarrekening analyseren.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Master in de handelswetenschappen (Antwerpen) 60 sp.
- Master in de handelswetenschappen (Antwerpen) (Specialisatie: Accounting, risico en controle) 60 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. Internationale rapportering en consolidatie (B-KUL-YF3029)



Inhoud
Studenten verwerven inzicht in de financiële rapportering volgens de IFRS standaarden. De belangrijkste IFRS standaarden komen aan bod. Deze standaarden worden niet enkel op zichzelf bestudeerd, maar worden ook vergeleken met de Belgische standaarden. Er wordt tevens de nodige aandacht geschonken aan het opstellen van de kasstromentabel en het overzicht van de verandering in het eigen vermogen, hetgeen verplichte financiële staten zijn in een IFRS jaarrekening.
In de cursus wordt verder aandacht besteed aan de technieken voor het opstellen van een geconsolideerde jaarrekening volgens IFRS. Hierbij komt eerst het toepassingsgebied, m.n. welke ondernemingen dienen een geconsolideerde jaarrekening op te stellen, aan bod. Vervolgens worden de consolidatietechnieken integrale consolidatie, proportionele consolidatie en vermogensmutatiemethode toegelicht en geïllustreerd. Met behulp van kleine gevalstudies oefenen we deze materie in. We hechten onder meer belang aan de eliminatie van onderlinge transacties, latente belastingen of de omrekening van jaarrekeningen uitgedrukt in vreemde valuta. Verschillen en gelijkenissen tussen een IFRS en een Belgian GAAP geconsolideerde jaarrekening worden eveneens toegelicht. We staan ook stil bij de analyse van de geconsolideerde jaarrekening. Tevens worden wetenschappelijke inzichten besproken in het ruime domein van international accounting.
Studiemateriaal
Verplicht studiemateriaal
Voor het deel Internationale rapportering (IFRS) is volgend handboek verplicht: Alan Melville - International Financial Reporting - a practical guide. De laatste editie is de 8ste editie. ISBN-13: 9781292439426
Verder wordt gebruik gemaakt van Toledo waar het relevant studiemateriaal ter beschikking wordt gesteld (slides, oefeningen, artikels,...).
Bijkomend aanbevolen studiemateriaal
/
Toelichting werkvorm
Groepsopdracht
Van de studenten wordt een actieve participatie tijdens de colleges verwacht via het maken van toepassingen en het voorbereiden van het lesmateriaal.
Tevens wordt een groepsopdracht uitgewerkt die mogelijks extern (niet op de campus) zal doorgaan.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Internationale rapportering en consolidatie (B-KUL-YF7029)
Toelichting
Evaluatiekenmerken
Het opleidingsonderdeel wordt geëvalueerd aan de hand van een groepsopdracht en aan de hand van een schriftelijk examen. De modaliteiten van de groepsopdracht worden meegedeeld via Toledo.
Het schriftelijk examen van Internationale rapportering (IFRS) is een openboek examen waarbij de studenten gebruik mogen maken van het cursusmateriaal en een eenvoudig, niet-programmeerbaar rekentoestel. Het examen bestaat uit open vragen en meerkeuzevragen. Voor de meerkeuzevragen wordt een correctie voor foutieve antwoorden voorzien.
Het schriftelijk examen van Consolidatie is een gesloten boek examen waarbij de studenten gebruik mogen maken van een eenvoudig, niet-programmeerbaar rekentoestel. Het examen bestaat uit open vragen.
De delen IFRS en consolidatie tellen elk voor 50% mee van het schriftelijk examen.
Bepaling eindresultaat
Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.
Het eindresultaat is een gewogen cijfer dat als volgt wordt bepaald:
De groepsopdracht telt mee voor 10% van de totaalscore, het schriftelijk examen telt mee voor 90% van de totaalscore. Een student dient geslaagd te zijn voor het schriftelijk examen (dus een afgeronde score van 10 of meer) om ook te kunnen slagen voor het opleidingsonderdeel. Indien de student niet slaagt voor het schriftelijk examen, dan is de score op het schriftelijk examen de eindscore voor het opleidingsonderdeel.
Indien de student niet deelneemt aan één van de deelevaluaties, krijgt de student NA (niet afgelegd) voor het gehele opleidingsonderdeel. (= algemeen principe)
De praktische invulling van de opdracht wordt gecommuniceerd op Toledo.
Examencontract
De studenten met een examencontract werken een individuele paper uit die meetelt voor 10% van de totaalscore en leggen een schriftelijk examen af dat meetelt voor 90% van de totaalscore. Een student dient geslaagd te zijn voor het schriftelijk examen (dus een afgeronde score van 10 of meer) om ook te kunnen slagen voor het opleidingsonderdeel. Indien de student niet slaagt voor het schriftelijk examen is de score op het schriftelijk examen de eindscore voor het opleidingsonderdeel.
Indien de student niet deelneemt aan één van de deelevaluaties, krijgt de student NA (niet afgelegd) voor het gehele opleidingsonderdeel. (= algemeen principe)
De inhoud en de deadlines van de paper worden gecommuniceerd op Toledo.
Toelichting bij herkansen
De evaluatiekenmerken en bepaling eindresultaat van de tweede examenkans zijn identiek aan die van de eerste examenkans. De score behaald voor de opdracht wordt overgenomen naar 3EP indien een credit wordt behaald (een score van 10/20 of meer). Indien de opdracht afgelegd werd en de behaalde score is kleiner dan 10/20 wordt de opdracht herwerkt. Indien de opdracht niet werd afgelegd, wordt een alternatieve opdracht voorzien (zie Toledo voor de concrete instructies en indiendatum).