Onderzoeksmethoden (S) (B-KUL-Y05073)

6 studiepuntenNederlands41 urenTweede semester
OC Handelswetenschappen FEB Campus Antwerpen

Dit opleidingsonderdeel evalueert de volgende leerresultaten:

De student

5.a        Gebruikt statische en dynamische modellen, grafisch en algebraïsch, om (bedrijfs)economische problemen te analyseren en op te lossen.
5.b        Gebruikt beschrijvende en inferentiële statistische methoden en technieken bij het oplossen van (bedrijfs)economische problemen.
5.c        Bestudeert en interpreteert met behulp van lineaire regressietechnieken verbanden tussen variabelen.

6.b        Maakt op basis van een kritische analyse van diverse kwantitatieve en kwalitatieve onderzoeksmethoden een onderbouwde keuze van relevante onderzoeksmethode voor het oplossen van een praktijkrelevant (bedrijfs)economisch probleem.
6.c        Kiest en gebruikt in lijn met de gegeven praktijkrelevante en (bedrijfs)economische probleemstelling en onderzoeksmethode de correcte technieken voor verwerving, analyse en interpretatie van data.
6.d        Schat bij het uitwerken van het onderzoeksdesign de gevolgen in voor de betrouwbaarheid en validiteit van de resultaten.
6.e        Trekt op een wetenschappelijke manier praktijkrelevante besluiten uit kwalitatieve en kwantitatieve onderzoeksresultaten.

8.c        Identificeert de beperkingen van een onderzoek en stelt de resultaten van een onderzoek in vraag.
8.d        Werkt een logische en coherente argumentatie uit voor gemaakte keuzes bij het oplossen van een praktijkrelevant (bedrijfs)economisch probleem

8.e        Waakt over de relevantie, precisie en wetenschappelijkheid van het eigen werk en houdt daarbij rekening met eventuele feedback.

11.g      Is vertrouwd met relevante ICT-toepassingen en wendt deze kennis en vaardigheden aan bij het oplossen van (bedrijfs)economische problemen.

Toelichting

Studenten worden vertrouwd gemaakt met de mogelijkheden die geboden worden door multivariate  econometrische analyse van concrete economische data. De focus ligt op de bijdrage  van deze methodologie aan het uitwerken van strategisch beleid duidelijk wordt.

Bij het voltooien van het opleidingsonderdeel kan de student:

  • de toepassingsmogelijkheden, voorwaarden voor gebruik en beperkingen van lineaire regressie begrijpen (5.b, 5.c, 6.b, 6.c, 6.d)
  • de output van een geschat regressiemodel interpreteren en evalueren (6.e, 8.c, 8e)
  • zelf een regressiemodel opbouwen, schatten en rapporteren omtrent de resultaten  (5.a, 8.d, 8e, 11.g)

Daarnaast heeft de cursus tot doel om studenten inzichten te geven in kwalitatieve en kwantitatieve onderzoeksmethoden. We zullen kort inzoomen op verschillende paradigma’s en onderzoeksfilosofieën die aan de grondslag liggen van onderzoek en hier richting aan geven. Verder wordt er bijzondere aandacht besteed aan de keuze tussen kwalitatieve en kwantitatieve onderzoeksmethoden, het spanningsveld dat tussen deze methoden bestaat maar ook de opportuniteiten die een gecombineerd gebruik met zich meebrengt. (6.b, 6.c, 6.d, 6.e)

De student is vertrouwd met het gebruik van wiskundige technieken (logaritmen, afgeleiden, matrixrekenen) en met het gebruik van technieken van beschrijvende statistiek en hypothesetesten.

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
D0X45A : Onderzoeksmethoden
HSH93A : Onderzoeksmethoden (S)
HSA11A : Research Methods (B)
HTH86A : Onderzoeksmethoden (BL)

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. Onderzoeksmethoden (S) (B-KUL-Y55073)

6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College41 urenTweede semester
OC Handelswetenschappen FEB Campus Antwerpen

Typologie van data, variabelen en analysemethoden
Basisprincipes van kwantitatieve en kwalitatieve analyse en onderzoek
Kernconcepten van lineaire regressie en onderliggende assumpties (goodness of fit, inferentie omtrent parameters)
Enkelvoudige regressie en formele specificatie
Meervoudige regressie en inhoudelijke specificatie
Kwalitatieve variabelen
Extreme observaties
Seizoenale data
Multicollineariteit
Heteroskedasticiteit
Autocorrelatie

Verplicht studiemateriaal

  • Het gebruikte handboek zal via Toledo aangekondigd worden

  • Gedetailleerde slideshow wordt ter beschikking gesteld via Toledo

  • Instructiemateriaal gebruik Stata (zie Toledo)

  • Software : Stata (recentst beschikbare versie)

Bijkomend aanbevolen studiemateriaal

Studenmund, A.H., (2018), A Practical Guide to Using Econometrics (7e editie), Pearson International Edition

Gujarati D., D. Porter, (2009), Basic Econometrics, McGraw-Hill International Edition.

Murray, M.P., (2006), Econometrics. A modern Introduction, Pearson International Edition, Boston
Stock, J.H., M.W. Watson, (2007), Introduction to Econometrics, (2nd ed.) Pearson International Edition, Boston
Thomas, R.L., (1997), Modern Econometrics. An Introduction., Addison-Wesley
Saunders, M., Lewis, Ph., Thornhill, A., J. P. Verckens (2011). Methoden en technieken van onderzoek (5de ed.). Amsterdam, Pearson Education Benelux.

Tijdens de colleges wordt op een gestructureerde manier een overzicht gegeven van de volledige methodologie die nodig is om een zinvol econometrisch model samen te stellen. Van de studenten wordt verwacht dat ze de informatie in de slideshows zelf aanvullen met bijkomende informatie uit het verplichte handboek en het bijkomend aanvullend studiemateriaal.

Paper: De studenten worden geconfronteerd met realistische gevalstudies. Ze schrijven zelf een onderzoeksrapport waarin een of meerdere geschikte regressiemodellen geconstrueerd worden. De cases worden uitgewerkt in groepjes van 4 of 5 studenten. Een technische paper bevat alle relevante empirisch-statistische details die aan de basis liggen van de modelconstructie.

De hoorcolleges worden afgewisseld met practica: tijdens deze practica worden studenten vertrouwd gemaakt met de software (Stata) die moet gebruikt worden bij het uitwerken van de gevalstudies. Het is noodzakelijk dat de studenten actief meewerken tijdens deze practica.

Tijdens de colleges rond kwantitatieve vs. kwalitatieve dataverzameling zullen theoretische concepten worden uitgelegd, geïllustreerd aan de hand van concrete voorbeelden. Deze colleges zijn interactieve sessies waar studenten gevraagd zal worden om actief te participeren.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Onderzoeksmethoden (S) (B-KUL-Y75073)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Paper/Werkstuk
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Geen


Evaluatiekenmerken

De evaluatie bestaat uit een groepspaper en een schriftelijk examen.

In de loop van het semester zal een opdracht gegeven worden die de studenten in groepjes van 4 of 5 studenten moeten uitvoeren. 

De concrete deadline voor de groepspaper en de indieningsmodaliteiten ervan wordt meegedeeld samen met het bekendmaken van de paperopgave. Alle relevante documenten en data worden via Toledo ter beschikking gesteld.

Indien de student geen groepspaper indient krijgt de student NA (niet afgelegd) voor het gehele opleidingsonderdeel. Indien de vastgelegde inleveringstermijn voor de paper niet wordt gerespecteerd wordt de eindbeoordeling voor het opleidingsonderdeel NA (niet afgelegd).

Bepaling eindresultaat

Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20. Het eindresultaat is een gewogen cijfer van de verschillende componenten. De groepsopdracht telt voor 40% van het totale cijfer, het examen telt voor 60%. Op het examen dient een tolereerbaar cijfer (i.e., minstens 8 op 20) gehaald te worden om te kunnen slagen voor het vak. Het eindcijfer voor het vak is gelijk aan het cijfer van het examen indien het examencijfer lager is dan 8 op 20. 

Indien de student niet deelneemt aan één van de deelevaluaties, krijgt de student NA (niet afgelegd) voor het gehele opleidingsonderdeel.

Het cijfer van de groepsopdracht is in principe een groepscijfer. Van dit groepscijfer kan afgeweken worden indien zware free-riding problemen worden vastgesteld.

Tweede examenkans

De evaluatiekenmerken en/of de bepaling van het eindresultaat bij de tweede examenkans verschilt van die van de eerste examenkans.

Het cijfer van de groepspaper wordt getransfereerd naar de tweede examenkans indien de student minstens 10/20 haalde op de groepspaper. Indien een NA of een onvoldoende werd behaald op de groepspaper, dan zal de groepspaper vervangen worden door een individuele paper. Er zijn geen deeloverdrachten mogelijk over academiejaren heen.

Indien de student geen paper (of niet alle cases) indient of niet deelneemt aan het schriftelijk examen, krijgt de student NA (niet afgelegd) voor het gehele opleidingsonderdeel. Indien de vastgelegde inleveringstermijn voor de paper niet wordt gerespecteerd wordt de eindbeoordeling voor het opleidingsonderdeel NA (niet afgelegd).

Zie 'Toelichting' onder 'Evaluatieactiviteiten' voor bijkomende informatie i.v.m. de tweede examenkans.