Sportmarketing (B-KUL-Y00964)

3 studiepuntenNederlands20 urenTweede semester
OC Handelswetenschappen FEB Campus Antwerpen

Dit opleidingsonderdeel evalueert de volgende leerresultaten:

De student

1.a analyseert de omgeving waarin een organisatie actief is en schat de invloed van omgevingsfactoren op de werking van de organisatie in.

2.l formuleert en beoordeelt kritisch de doelstellingen en instrumenten van een marketingplanning en -strategie.
2.m analyseert de impact van marketingbeslissingen op markt-, organisatie- en consumentenniveau.

3.a detecteert de impact van regionale, nationale en internationale omgevingsfactoren op het bedrijfsbeleid en schat de complexiteit van het opereren in een internationale omgeving bij het uittekenen van een strategie in.

4.c analyseert het functioneren van organisaties en markten in relatie tot de samenleving en de daarin aanwezige actoren.
4.d wendt disciplinaire menswetenschappelijke kennis aan voor het oplossen van (bedrijfs)economische problemen.

Toelichting

In dit opleidingsonderdeel maken de studenten kennis met belangrijke sportmarketing- en sportsponsorconcepten. Ze leren het kopen en verkopen van sportsponsoring strategisch te benaderen en toe te passen op zowel conversatie-, belevenis- als terugverdieneffecten. Ook leren ze effectiviteit van sportsponsoring te benaderen en stopzetten van sportsponsoring te verklaren.

 

Aan het einde van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om:

  • sport, marketing en communicatie met elkaar in verband te brengen (1.a, 3.a)
  • real world cases en illustraties te relateren tot kernbegrippen sportsponsoring en sportmarketing (2.l, 2.m)
  • kennis over een stappenplan inzake het kopen en verkopen van sportsponsoring strategisch toe te passen (3.a)
  • aan de hand van sportbusiness cases conversatie, belevenis- en terugverdiensponsoring te analyseren (4.c, 4.d)
  • sterktes en zwaktes rond het benaderen van sponsoreffectiviteit te begrijpen (4.d)
  • kenmerken van stopzetting van sportsponsoring te verklaren
  • de topics en illustraties die in de colleges aan bod komen te bespreken, met elkaar in verband te brengen en toe te passen

 

 

Voor dit opleidingsonderdeel is het noodzakelijk om te beschikken over voldoende kennis van het opleidingsonderdeel Marketing. Deze opleidingsonderdelen kunenn daarom best minstens gelijktijdig opgenomen worden.

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Sportmarketing (B-KUL-Y50964)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College20 urenTweede semester
OC Handelswetenschappen FEB Campus Antwerpen

Centrale inzichten uit het vakgebied worden behandeld in het handboek "Sneller, groter en gekker" en de begeleidende .ppt: Sport, marketing en communicatie; sponsormatch; verkopen sponsoring en crowdfunding; selecteren sponsoring; ambush marketing; transformatie sponsorgolven; effecitiviteit en stopzetting sposoring. Vertrekkend van tijdlozen sportbusiness-cases worden tendensen binnen sportmarketing en -sponsoring gesitueerd en verklaard.

Inhoud handboek:

1. Sponsors slopen de magische marathonmuur

2. Hoe snel schakelt het vrouwenverzet
3. De sponsorklik
4. Merkenhoogmis in het veldrijden
5. Koersmerken stretchen zich
6. Voetbalsponsors spelen hoog spel
7. Businessgekte in het voetbal
8. Red Bull verlegt grenzen
9. Sportmerken creëren een eigen wereld
10. Stopzetten van sportsponsoring

Verplicht studiemateriaal

Lagae, W. (2023), Sneller, groter, gekker, Bibliodroom (ISBN 9 789464 783001)

Aanvullend .ppt-materiaal bij de thema's

De besproken topics in de colleges vormen ook een onderdeel van de leerstof.

Hoorcollege met mogelijkheid tot interactie
Tijdens de colleges wordt de theorie aangebracht en toegepast via het bespreken van actuele sportmarketingcases. Van studenten wordt verwacht dat ze (inter)actief meedenken.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Sportmarketing (B-KUL-Y70964)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Geen


Evaluatiekenmerken

Het examen wordt georganiseerd tijdens 2EP en 3EP.
Het examen bestaat uit meerkeuzevragen (5/20 punten) en open vragen waarbij de nadruk ligt op het toelichten en toepassen van sportmarketingbegrippen en het leggen van verbanden tussen elementen/componenten van sportmarketing (bv. begrippen toelichten en illustreren a.d.h.v. een marketingvoorbeeld, gelijkenissen en verschillen bespreken tussen actuele cases of uitspraken i.v.m. sportmarketing of -sponsoring, begrippen met elkaar in verbinding brengen bij de bespreking en verdieping van een sportmarketing- of sportsponsoringcase…).

Bepaling eindresultaat
Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.

Tweede examenkans
De evaluatiekenmerken en bepaling eindresultaat van de tweede examenkans zijn identiek aan die van de eerste examenkans zoals hierboven beschreven.

Examencontract
Studenten met een examencontract worden op dezelfde manier geëvalueerd als reguliere studenten.