Bedrijfseconomie (B-KUL-Y00925)

3 studiepuntenNederlands26 urenEerste semester
Smet Mike |  Rogge Nicky (plaatsvervanger)
OC Handelswetenschappen FEB Campus Antwerpen

De doelstelling van dit opleidingsonderdeel bestaat erin de studenten de basiselementen van de micro-economische theorie aan te brengen. De prijsvorming op de verschillende marktvormen en de impact van verschillende soorten overheidsregulering op deze markten worden geanalyseerd. Verder worden de beginselen van een gefundeerde welvaartsanalyse aangeleerd om de wenselijkheid en de vorm van overheidsoptreden te kunnen beoordelen.

In dit opleidingsonderdeel worden de volgende kerndoelen (geheel of gedeeltelijk) bereikt:

- Analyseert de omgeving waarin een organisatie actief is en schat de invloed van omgevingsfactoren op de werking van de organisatie in. (1.a)

-  Analyseert voor de belangrijkste marktvormen de prijsvorming en de diverse prijsstrategieën. (3.b)
- Interpreteert en onderbouwt het gedrag van producenten en consumenten aan de hand van economische basisbegrippen en -theorieën. (3.c)
- Analyseert kritisch vanuit het economisch denkkader de impact van verschillende soorten overheidsregulering op de belangrijkste marktvormen (3.d)
- Definieert, legt uit en gebruikt, zowel grafisch als modelmatig, (macro- en) micro-economische concepten. (3.h)
- Beschrijft de invalshoeken van de economische wetenschap, hanteert deze in een (bedrijfs)economische context en reflecteert er kritisch over. (3.i)

 

De plaats van het opleidingsonderdeel in het leerresultatenkader van de opleiding kan worden geraadpleegd onder de rubriek “Doelstellingen” van de opleiding.

Er is geen specifieke voorkennis vereist voor dit opleidingsonderdeel.

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Bedrijfseconomie (B-KUL-Y50701)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College26 urenEerste semester
Smet Mike |  Rogge Nicky (plaatsvervanger)
OC Handelswetenschappen FEB Campus Antwerpen

  • De volgende thema's komen aan bod:

    - Economie als wetenschap
    - Vraag en aanbod
    - Schokken en elasticiteiten
    - Gezinnen op outputmarkten
    - De markt: Goed of slecht
    - Overheidsinterventie
    - Publieke goederen en externe effecten
    - Ondernemingen op outputmarkten
    - Ondernemingen op factormarkten
    - Onvolmaakte mededinging
    - Speltheorie en marktwerking

        

Verplicht studiemateriaal: slides (zie Toledo), werkboek (zie Toledo), oefeningen (zie Toledo), meerkeuzevragen (zie Toledo), videoopnames (zie Toledo), alles wat in de lessen vermeld wordt.

Bijkomend aanbevolen studiemateriaal: Ooghe E & Verkebe T.: Economie: Een inleiding (ISBN: 9789464146493)

Het vak wordt gedoceerd onder de vorm van hoorcolleges en oefeningenlessen. In de hoorcolleges wordt voornamelijk aandacht besteed aan de economische theorie. Hierbij wordt ook getracht om de theorie te duiden aan de hand van actuele voorbeelden. In de oefeningenlessen wordt de economische theorie toegepast op praktijkvoorbeelden onder meer door het gebruik van actuele teksten, zoals bijv. persartikelen.  Studenten worden geacht om actief deel te nemen aan deze oefeningenlessen.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Bedrijfseconomie (B-KUL-Y70925)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Gesloten vragen, Meerkeuzevragen, Open vragen
Leermateriaal : Geen


Evaluatiekenmerken: Het examen bestaat uit 2 delen van elk 10 punten: meerkeuzevragen en toepassingen. Bij de meerkeuzevragen wordt giscorrectie toegepast. Wij hanteren een hogere cesuur van 60%. In de les en in de slides wordt de toepassing van de hogere cesuur gedetailleerd uitgelegd. De toepassingen omvatten vragen die gerelateerd kunnen zijn aan een case of persartikel. Bij beide types van vragen ligt de nadruk veeleer op het tonen van inzicht en het begrijpen van de economische principes en concepten, en niet zozeer op het louter reproduceren van de geziene theorie.

Bepaling eindresultaat: Het opleidingsonderdeel wordt beoordeeld door de docent(en), zoals meegedeeld via Toledo en in de examenregeling. Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.

Tweede examenkans: De evaluatiekenmerken en bepaling eindresultaat van de tweede examenkans zijn identiek aan die van de eerste examenkans zoals hierboven beschreven.

Tweede examenkans: De evaluatiekenmerken en bepaling eindresultaat van de tweede examenkans zijn identiek aan die van de eerste examenkans zoals hierboven beschreven.