Filosofie (B-KUL-Y00919)
Doelstellingen
Dit opleidingsonderdeel draagt bij tot de volgende leerresultaten:
De student…
- 4.a heeft een functionele multidisciplinaire kennis om maatschappelijke fenomenen te duiden en erover te reflecteren, ook vanuit wijsgerig-ethisch perspectief, en deze op een onderbouwde manier te verbinden met de bedrijfs- en markteconomische werkelijkheid.
- 8.g toont belangstelling voor de maatschappelijke actualiteit en bouwt een brede maatschappelijke achtergrondkennis op.
- 12.a schat de gevolgen van bedrijfsvoering voor diverse stakeholders en maatschappij in.
- 12.b verbindt de psycho-sociale en ethische inzichten op een onderbouwde manier met de (bedrijfs)economische werkelijkheid.
- 12.c reflecteert over het bedrijfskundig en economisch denken en handelen vanuit sociaal en ethisch oogpunt.
Begintermen
Er is geen specifieke voorkennis vereist voor dit opleidingsonderdeel.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
HBA52A : Philosophy
HBH23A : Filosofie
HLH24A : Philosophy (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Filosofie (B-KUL-Y50695)



Inhoud
De cursus biedt in de eerste plaats een overzicht van de belangrijkste filosofische stromingen (realisme, idealisme, rationalisme, empirisme, fenomenologie) met een nadruk op de specifiek moderne wekerlijkheidservaring, waarbij wordt ingegaan op het verschil tussen de antieke en moderne wijsbegeerte en wetenschapsopvatting, de voornaamste ethische theorieën (deontologische ethiek, deugdenethiek, ...) en existentiële thema's zoals vervreemding (Marx) en authenticiteit (Heidegger). Bij de grote ethische modellen wordt ook ingegaan op de spanningsverhouding tussen ethiek en economie en op hun bedrijfseconomische relevantie. Vervolgens wordt ingegaan op de vraag naar de aard en mogelijkheid van wetenschappelijke kennis, o.a. aan de hand van het denken van de Wiener Kreis en Popper, inclusief een bondige introductie in kernbegrippen uit de logica en de argumentatieleer. Ten slotte wordt aandacht besteed aan de problematiek van maatschappelijke instituties, zoals de vraag naar rechtvaardigheid (Plato, Rawls), de limieten van wetenschappelijke en technologiche rationaliteit en het onderscheid tussen het antieke en het hedendaagse begrip van economie.
Studiemateriaal
G. Van Riel (m.m.v. G. Claessens), Wijsbegeerte. Een historische inleiding, derde druk (Leuven: Universitaire Pers Leuven, 2015).
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Filosofie (B-KUL-Y70919)
Toelichting
Schriftelijk examen met open vragen.
Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20
Examencontract
Voor studenten met een examencontract geldt dezelfde regeling als voor de studenten in het reguliere programma.
Toelichting bij herkansen
Tweede examenkans
Schriftelijk examen met open vragen.
Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.
Examencontract
Voor studenten met een examencontract geldt dezelfde regeling als voor de studenten in het reguliere programma.