Economische geschiedenis (B-KUL-Y00407)
Doelstellingen
Dit opleidingsonderdeel evalueert de volgende leerresultaten:
De student
4.b situeert actuele (bedrijfs)economische feiten en gebeurtenissen in hun historische ontwikkeling.
Toelichting
Studenten moeten in staat zijn zowel de inductieve als de deductieve methodes toe te passen op de internationale bedrijfseconomische geschiedenis.
Aan de hand van logisch opgestelde antwoorden op een aantal vragen bij een schriftelijk examen moeten ze in staat zijn kritisch hedendaagse bedrijfsgebonden feiten te interpreteren door ze in historisch en internationaal perspectief te plaatsen. Tevens moeten ze in staat zijn multidisciplinaire tools te hanteren om kritisch historische feiten te reconstrueren en te interpreteren.
Tegelijk moeten ze in staat zijn op een structurele manier de bedrijfswereld te plaatsen binnen een totaalbeeld (kader) van de wereldgeschiedenis. Wat bedrijfscultuur betreft moeten ze de verbanden tussen beschavingssferen structureel inzien en interpreteren en zo ook clichés (zoals die gebaseerd op eurocentrisme) doorprikken. De student moet dus in staat zijn actuele gebeurtenissen (met implicaties voor het internationale bedrijfsleven) in hun juiste historische, economische, ethische en culturele context te plaatsen.
Begintermen
Inleiding in economie & geschiedenis
Voor dit opleidingsonderdeel is het aanbevolen om te beschikken over voldoende voorkennis van de opleidingsonderdelen Algemene Economie A en B.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
HBA14A : Economic History (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
HLH08A : Economische geschiedenis (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
HBH19A : Economische geschiedenis
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in de handelswetenschappen (Antwerpen) 180 sp.
- Bachelor in de toegepaste taalkunde (programma voor studenten gestart in 2023-2024 of later) (Antwerpen) 180 sp.
- Bachelor in de toegepaste taalkunde (programma voor studenten gestart in 2023-2024 of later) (Antwerpen) (Bedrijfswetenschappen) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Economische geschiedenis (B-KUL-Y50219)
Inhoud
De aanpak van het vak volgt de methode van Niall Ferguson, internationaal bedrijfshistoricus aan Harvard University en Oxford University, en van Robert C. Allen, internationaal economisch historicus aan Oxford University. Het vak wil de kritische ingesteldheid bij studenten tegenover actuele bedrijfsgebonden thema's verhogen door het verschaffen van een historische diepgang. Economische en bedrijfseconomische concepten worden in historische context geplaatst. Hiertoe wordt vertrokken vanuit hedendaagse vaststellingen die relevant zijn voor het internationaal bedrijfswezen. Vanuit deze specifieke actuele topics wordt de relatie gelegd met de geschiedenis. Bijzondere aandacht gaat naar de groei en evolutie van bedrijfscultuur en ondernemerschap. Door ook aandacht te schenken aan de evolutie van niet-Europese bedrijfsculturen worden studenten ook voorbereid op interculturele bedrijfscommunicatie. Hierbij wordt steeds een multidisciplinaire aanpak nagestreefd: er zijn raakvlakken met macro- en micro-economie, conjunctuur, internationale economie, aardrijkskunde, ontwikkelingseconomie, psychologie en sociologie.
Planning:
1) kenmerken en krachtlijnen van de bedrijfseconomische geschiedenis: aardrijkskunde, oorlogstoestanden, psychologie, demografie, handels- en financieel kapitalisme, internationale handel, globalisering en economische groei: van Aziëcentrisme naar Eurocentrisme, Kondratieff-cycli, rol van het godsdienstig-maatschappelijke denken
2) analyse van de groei van bedrijfscultuur in de geschiedenis van West-en Centraal Azië en Noord-Afrika (Pax Arabica, Zijderoute), Zuid- en Oost-Azië (China, India, Japan, Zuid-Oost-Azië), West-Europa (feodalisme en mercantilisme tot de Industriële Revolutie; Industriële Revolutie en politieke en sociaal-economische gevolgen), Latijns-Amerika, sub-Sahara Afrika, Oost-Europa, Noord-Amerika, Oceanië en Polynesië;
3) toepassing op de hedendaagse geschiedenis: de crisissen van het Fin-de-Siècle (deflatie 1873) en de Eerste Wereldoorlog; de crisissen van het Interbellum (na-oorlogse inflatie en deflatie van de jaren '30), de « New Deal » en de Tweede Wereldoorlog.
Studiemateriaal
Verplicht studiemateriaal
Bijkomend aanbevolen studiemateriaal
Toelichting werkvorm
Hoorcolleges met case-studies, aangebracht mbv audio-visuele middelen en power point (inclusief historische atlas), en eventuele gastcolleges of museumbezoeken.
Begeleiding
gerritdevylder@kuleuven.be; Toledo
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Economische geschiedenis (B-KUL-Y70407)
Toelichting
Evaluatiekenmerken
Schriftelijk examen
De open vragen leggen de nadruk op het leggen van verbanden tussen beschavingssferen en tijdvakken in de geschiedenis in relatie met actuele feiten met een internationale bedrijfseconomische relevantie. Via deelvragen worden aanwijzingen gegeven zodat de studenten zich specifiek op deze verbanden kunnen toeleggen en het examen optimaal kunnen voorbereiden. Het gaat niet om gedetailleerde geheugenvragen maar om brede inzichtsvragen. De chronologische correctheid wordt evenwel getoetst.
Bepaling eindresultaat
Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.
Tweede examenkans
De evaluatiekenmerken en bepaling eindresultaat van de tweede examenkans zijn identiek aan die van de eerste examenkans zoals hierboven beschreven.
Examencontract
Identieke regeling als reguliere studenten.