Probleemoplossen en ontwerpen, deel 3 (B-KUL-X0B86C)

4 studiepuntenNederlands81 urenEerste semesterUitgesloten voor examencontract
POC WIF KULAK

De studenten passen de basismethodes en principes van de ingenieurswetenschappen toe in een concreet project. Het doel is hierbij om vanuit een gegeven probleemstelling mogelijke ontwerpen voor een oplossing voor te stellen, een gepaste keuze van ontwerp te maken en dit tot uitvoering te brengen (probleemoplossend denken). Zij leren daarbij zelfstandig werken, zowel bij het nader bepalen van de thematiek, als bij de keuze van de hulpmiddelen en in de interpretatie van de resultaten. Ze leren aspecten van verschillende vakken (wiskunde, energie en materie, informatie) te integreren in één project. Zij leren omgaan met hun medestudenten en begeleiders binnen een open project (besprekingen, consultaties, werkverdeling). Zij leren rapporteren over hun bevindingen in mondelinge en schriftelijke verslagen.

Voorkennis uit semester 1 en semester 2: wiskunde, energie en materie, informatie, probleemoplossen en ontwerpen.


Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
H01R4C : P&O: chemische technologie
H01Q6C : P&O: elektrotechniek
H01P7C : P&O: werktuigkunde
H0T32A : P&O: materiaalkunde: Reverse Engineering
H0T33A : P&O: materiaalkunde: bachelorproef
H0H55A : P&O Bouwkunde

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
H01D4B : Probleemoplossen en ontwerpen, deel 3

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Probleemoplossen en ontwerpen, deel 3 (B-KUL-X0B86a)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum81 urenEerste semester
POC WIF KULAK

Per academiejaar stellen de onderzoeksafdelingen van de KULAK, onder begeleiding van een staflid met enige ervaring, een aantal concrete maar open ingenieursprojecten voor. Het betreft open projecten die bij voorkeur aanleiding geven tot een afgewerkt product. 

De student maakt een individuele keuze uit een vijftiental onderwerpen die verschillende ingenieursrichtingen beslaan. Groepen van 3-4 studenten worden samengesteld zoveel mogelijk rekening houdend met de voorkeur. Het didactisch team waakt over de vakintegratie en multidisciplinariteit.

De studenten maken kennis met het probleem of thema, waarbij het expliciet tot de opdracht hoort om eventuele leemtes in de voorkennis te ontdekken en op adequate manier aan te vullen, o.a. door (begeleide) literatuurstudie en/of aanvullende seminaries. Zij maken zelf een planning op, en verdelen de taken en verantwoordelijkheden. Na de ontwerpfase waarin een gemotiveerde selectie gemaakt wordt van het uit te voeren ontwerp, zetten de studenten het ontwerp om in een concrete uitvoering, al dan niet met aangereikte instrumenten of softwarepakketten, voeren metingen en/of berekeningen uit, en interpreteren de resultaten. Daarbij moeten zij een grote zelfstandigheid ontwikkelen, en een omvangrijk studie-- en onderzoekswerk (met tussentijdse rapportering) leren beheersen. Bij iedere stap bespreken de studenten de activiteiten onderling en met hun begeleiding. Het project wordt afgesloten met een schriftelijk en mondeling verslag.

Planning bij het ontwerp en de uitvoering van het ingenieursproject. 

  • Week 1: keuze onderwerp uit aanbod
  • Week 2-5: ontwerpfase + seminaries algemene ontwerpmethodiek, Matlab; specifieke seminaries (facultatief, bv. labview); Bezoek aan bedrijf.
  • Week 6: tussentijdse rapportering en feedback;
  • Week 7-11: uitvoering van het ontwerp;
  • Week 12: schrijven verslag en uitwerken presentatie;
  • Week 13: eindrapportering (presentatie) en evaluatie. 


 

  • Cursusteksten semester 1 - 3
  • Materiaal uit aanvullende seminaries (o.a. matlab, etc)
  • Toledo, internet
  • eigen opzoekingen

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Probleemoplossen en ontwerpen, deel 3 (B-KUL-X2B86c)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode


De evaluatie bestaat uit volgende onderdelen:

  • dagelijks werk en aanpak
  • afgewerkt product
  • schriftelijk eindrapport
  • mondelinge presentatie
  • respons op vragen tijdens mondelinge presentatie
  • peer-assessment

Het eindresultaat wordt gegeven op basis van permanente evaluatie, presentatie en verslag.

Weging Evaluatie:
- Proces, product, creativiteit, verslag met peer-assessment : 60%
- Mondelinge presentatie: 20%
- Eindverslag: 20%.

Er is geen tweede examenkans.

ER IS VOOR DIT VAK GEEN HERKANSING MOGELIJK.