Politieke filosofie: verdiepende cursus (B-KUL-W0T17A)

6 studiepuntenNederlands39 urenTweede semesterUitgesloten voor examencontract
N.
Dit opleidingsonderdeel wordt dit academiejaar niet ingericht, maar wel volgend jaar. Dit opleidingsonderdeel wordt dit academiejaar niet ingericht, maar wel volgend jaar.
POC Wijsbegeerte (Nederlandstalig)

De doelstelling van dit opleidingsonderdeel bestaat erin studenten aan te zetten tot een grondige studie van fundamentele thema's uit de politieke filosofie aan de hand van (tweejaarlijks) wisselende probleemstellingen. Eerdere thema's waren onder meer: “Wat is politiek?”, “Politieke en democratische representatie”, “Van ‘government’ naar ‘governance’”, “Gouvernementaliteit" (Foucault), "Democratie en politieke subjectiviteit", "Foucaults genealogie van de moderne staat" en "Het supplement van de politiek".

Aan het eind van dit opleidingsonderdeel moeten de studenten:

  • een diepgaand inzicht hebben verworven in de behandelde thematiek;
  • een selectieve bekendheid opgebouwd hebben met de belangrijkste literatuur met betrekking tot de behandelde thematiek;
  • in staat zijn om de belangrijkste filosofische problemen aan te stippen aangaande de thematiek;
  • in staat zijn om een schets te geven van de filosofische discussie over de thematiek;
  • de belangrijkste argumentaties in het debat kunnen reconstrueren;
  • geparticipeerd hebben in de discussies tijdens de colleges, op grond van lectuuropdrachten;
  • in staat zijn om het thema te problematiseren vanuit een eigen perspectief;
  • in staat zijn om een beknopt essay te schrijven over het thema vanuit een eigen perspectief;
  • in staat zijn om de eigen visie op de thematiek zoals ontwikkeld in het essay mondeling te beargumenteren.

Studenten die dit opleidingsonderdeel volgen moeten reeds een inleidende cursus filosofie achter de rug hebben. Er wordt van de studenten ook verwacht dat ze reeds een algemene inleiding tot de politieke filosofie hebben gevolgd, en/of een inleidende cursus ethiek.

Verder wordt van hen ook verwacht om eventuele lectuuropdrachten thuis voor te bereiden en actief te participeren aan de discussies tijdens de colleges.

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. Politieke filosofie: verdiepende cursus (B-KUL-W0T17a)

6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College39 urenTweede semester
N.
POC Wijsbegeerte (Nederlandstalig)

Dit opleidingsonderdeel wordt om de twee jaar in het Nederlands  aangeboden (oneven academiejaren), telkens met een andere inhoud. Elk jaar wordt er (ook) een Engelstalige mastercursus politieke filosofie aangeboden.

Thema voor 2023-2024: De politiek van de passiviteit

Deze verdiepende cursus spitst zich toe op een eenvoudige maar kwellende vraag: waarom zou iemand deelnemen aan politiek? Meer specifiek, waarom zou iemand stemmen in verkiezingen of een politieke partij vervoegen, en wat zijn de mogelijke kosten van politiek engagement? Terwijl Aristoteles ooit verkondigde dat de mens van nature een 'politiek dier' (zoön politikon) was, wordt de moderne politieke filosofie sinds Hobbes achtervolgd door het vermoeden dat de soort in kwestie wel eens een problematische aanname zou kunnen zijn - de mens als een door-en-door asociaal en dus anti-politiek dier. In de tweede helft van de twintigste eeuw begon deze verdenking apocalyptische dimensies aan te nemen, toen politicologen een daling van het stemgedrag en partijledenaantal registreerden. 

Deze cursus gaat in op een reeks moderne en laatmoderne denkers voor een overkoepelende theorie van de politieke passiviteit. Die tracht de notie van het politieke dier radicaal te denaturaliseren maar ook te kaderen. Politiek verschijnt hier niet als een antropologische reflex, maar eerder als een historisch unieke fase die in de twintigste eeuw problematischer werd, en die nu als een steeds zwaardere opdracht verschijnt. 

Een reader met artikels en/of hoofdstukken van boeken met betrekking tot de thematiek zal aangeboden worden, hetzij via Toledo, hetzij via de NFK cursusdienst. Alle PowerPoint-presentaties van de hoorcolleges zullen eveneens beschikbaar gesteld worden via Toledo.

Studenten worden geacht:

  • lectuuropdrachten thuis voor te bereiden door in een kort lectuurverslag (max. 500 woorden) het verband te articuleren met tussen de opgelegde lectuur en het centrale thema van de cursus. Idealiter worden daarin ook vragen ter discussie opgeworpen. 
  • samen met medestudenten in te staan voor (minstens) één a) presentatie van een tekst, b) het begeleiden van een close-reading van (passages uit) de tekst, c) het leiden van de discussie bij de tekst, en d) verslag te maken van de resultaten van de discussie. 
  • te participeren aan de discussies tijdens de colleges;
  • een presentatie te geven van het ontwerp van hun examenpaper (met peer-assessment).

De colleges bestaan afwisselend uit a) introducerende en verdiepende hoorcolleges door de docent; b) illustratieve cursorische lectuur van teksten; c) presentatie en discussie van opgegeven teksten door studenten; d) plenaire discussies over genoemde teksten; en d) paperpresentaties met peer assessment.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Politieke filosofie: verdiepende cursus (B-KUL-W2T17a)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Paper/Werkstuk, Verslag, Presentatie, Medewerking tijdens contactmomenten
Vraagvormen : Open vragen


Van de studenten wordt verwacht dat ze thuis een essay van 3000 woorden (exclusief referenties & bibliografie) voorbereiden over het jaarthema vanuit een zelfgekozen invalshoek. Dit essay dienen ze in ten laatste één week voor het tijdstip van het mondelinge examen. De inhoud van het essay bestaat uit een persoonlijke, creatieve verwerking van de behandelde thematiek (of één van de deelthematieken) en is gebaseerd op de uiteenzettingen, de cursorische lectuur, de lectuuropdrachten en de discussies die tijdens de colleges aan bod zijn gekomen. Het mondelinge examen bestaat uit a) feedback bij en bijkomende vragen over de inhoud van het essay, en b) één bijkomende vraag over één van de drie stellingen die de student geacht wordt te voegen bij het essay en die betrekking hebben op deelaspecten van de leerstof die niet aan bod komen in het essay. 

Studenten krijgen enkel een cijfer wanneer ze aan alle onderdelen van de evaluatie hebben deelgenomen. In het andere geval krijgen ze een score 'NA' (niet afgelegd).

Van de studenten wordt verwacht dat ze zich informeren over de facultaire richtlijnen inzake plagiaat en bibliografisch refereren.

Herkansen kan enkel wanneer de student tijdens het semester geparticipeerd heeft aan alle activiteiten die voorwerp zijn van het aandeel 'permanente evaluatie' in de globale evaluatie: a) indienen van de korte essays (telkens 500 woorden) bij de verplichte lectuur; b) het met andere studenten eenmalig instaan voor de presentatie, de discussie en het verslag van de discussie omtrent een verplichte lectuur; c) het participeren aan de plenaire discussies. 

De herkansing bestaat in dat geval in het (gedeeltelijk) herschrijven van de examenpaper en het afleggen van het examen zoals voorzien in de juni-examenzittijd: a) feedback bij en bijkomende vragen over de inhoud van de examenpaper; b) één bijkomende vraag over één van de drie stellingen die de student geacht wordt te voegen bij de examenpaper en die betrekking hebben op deelaspecten van de leerstof die niet aan bod komen in de examenpaper.