Studium generale: mens- en wereldbeelden (B-KUL-W0AH4A)

4 studiepuntenNederlands26 urenTweede semesterUitgesloten voor examencontract
POC Wijsbegeerte (Nederlandstalig)

Dit opleidingsonderdeel wil de student een multidisciplinaire algemene vorming bieden om als kritische intellectueel te kunnen functioneren in de samenleving. Als dusdanig draagt het bij tot een van de belangrijke vormingsdoelen die de KU Leuven naar voren schuift in haar Visie op onderwijs en leren.

Leerresultaten

- De student heeft inzicht in het statuut van wetenschappelijke kennis en in de variëteit aan wetenschappelijke methoden.
- De student kent de draagwijdte van het gebruik (en misbruik) van cijfers in wetenschappelijk onderzoek en heeft aandacht voor de meest voorkomende denkfouten, zoals het verschil tussen correlatie en causaliteit.
- De student kan disciplinaire kennis plaatsen in een interdisciplinair perspectief en in een breed cultuurhistorisch perspectief.
- De student heeft inzicht in een aantal concrete maatschappelijke vraagstukken en kan ze benaderen vanuit verschillende perspectieven; op basis daarvan kan de student een gefundeerd standpunt innemen, rekening houdend met waarden en maatschappelijke impact.

Studenten hebben basiskennis binnen hun eigen discipline.

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Studium generale: mens- en wereldbeelden (B-KUL-W0AH4a)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College26 urenTweede semester
POC Wijsbegeerte (Nederlandstalig)

Studenten volgen de algemene module (4 sessies) en kiezen uit het aanbod twee interdisciplinaire modules (4 sessies elk). Tijdens een eerste inleidende sessie krijgen de studenten de nodige informatie over de opbouw van het opleidingsonderdeel en de manier waarop het wordt geëvalueerd.

De algemene module is verplicht voor alle studenten en bevat een aantal belangrijke cultuurhistorische en methodologische inzichten in wetenschappelijke kennis en de diversiteit tussen disciplines, met daarnaast aandacht voor kwesties als statistische denkfouten, wetenschapsfraude, bias en perceptie.

Vervolgens kiest elke student 2 thematische modules. Elke module wordt verzorgd door een interdisciplinair team van 3-4 lesgevers. Naast uiteenzettingen wordt binnen elke module ook ruimte gemaakt voor onderlinge discussie tussen studenten van verschillende disciplines.

Voorbeelden van thematische modules die kunnen worden uitgewerkt:

  • Materie, tijd en (ontstaan van) leven
  • Vrijheid en determinisme in menselijk gedrag
  • Taal, communicatie en identiteit
  • Perspectieven op geschiedenis, tijd en ruimte
  • Genetica en biotechnologie
  • Milieu, ruimtegebruik en voedselproductie
  • Biodiversiteit en global change
  • Economische ontwikkeling, armoede en crisis
  • Multiculturalisme, natievorming en global justice
  • Ongelijkheid, emancipatie en diversiteit
  • Uitdagingen in de zorg
  • Het Europese project

 

Cursustekst voor de algemene module

Teksten en Powerpoint presentaties voor de specifieke modules worden ter beschikking gesteld via Toledo

Interactieve colleges

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Studium generale: mens- en wereldbeelden (B-KUL-W2AH4a)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Medewerking tijdens contactmomenten

De beoordelingsschaal van dit opleidingsonderdeel is 'geslaagd/niet geslaagd'.

Wat verwachten we van de studenten om te kunnen slagen? 

(1) De studenten zijn verplicht aanwezig tijdens alle sessies van de algemene module en de twee bijzondere modules die hen worden toegewezen. De studenten verwittigen afwezigheid voor aanvang van de sessie aan de coördinator van Studium Generale en attesteren de reden van afwezigheid met een officieel bewijsstuk (bv. doktersattest van de dag van de sessie).

(2) De studenten participeren actief aan de vierde sessie van de twee bijzondere modules, die de vorm zal aannemen van een debat, gemodereerd door de coördinator van de bijzondere module. De studenten bereiden ook de hen toegewezen taak voor die het debat zal voeden. Het einddoel van de debatsessie is te komen tot een ‘standpuntnota’ waarin de studenten een paar bezorgdheden / acties blootleggen rond het thema van de bijzondere module die volgens hen door de academische overheid in overweging genomen moeten worden (via onderwijs, onderzoek en/of dienstverlening).  

Er is geen tweede examenkans.