Onderzoeksmethoden: netwerken, teksten, beelden en artefacten (B-KUL-V0YV5A)

6 studiepuntenNederlands22 urenBeide semestersUitgesloten voor examencontract
Haemers Jelle (coördinator) |  Depauw Mark |  Goddeeris Idesbald |  Bisschop Chantal (plaatsvervanger) |  Haemers Jelle |  De Boodt Minne (plaatsvervanger) |  Verschaffel Tom |  Piceu Tim (medewerker)  | MinderMeer
POC Geschiedenis

Kennismaking met uiteenlopende data- en netwerkanalyse en niet-kwantitatieve methoden die gebruikt worden in het historisch onderzoek. De studenten leren verschillende methoden toepassen op bronnen en schrijven in groep drie papers in academisch Nederlands. Ze oefenen ook vaardigheden in rond teamwerk, zoals samenwerken, leiding geven, verantwoordelijkheid nemen, omgaan met kritiek, problemen oplossen, plannen en goede afspraken maken.

Geen voorkennis vereist.

Onderwijsleeractiviteiten

5 sp. Onderzoeksmethoden: teksten, beelden en artefacten (B-KUL-V0YL7a)

5 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum16 urenTweede semester
Goddeeris Idesbald |  Bisschop Chantal (plaatsvervanger) |  Haemers Jelle |  De Boodt Minne (plaatsvervanger) |  Verschaffel Tom |  Piceu Tim (medewerker)  | MinderMeer
POC Geschiedenis

Inleiding
1. Geschiedenis en methodes
2. Praktische afspraken en werken in groep

Beeld en artefact
3. Historische cartografie
4. Visuele analyse
5. Materiële cultuur

Tekst en woord
6. Discoursanalyse
7. Analyse van de gedrukte media

Gesprek en performance
8. Mondelinge geschiedenis

 

Artikels, literatuur, en bronfragmenten
Slides en cursusmateriaal (Toledo)

Optioneel: H. Deleu, J. Hoegaerts, en C. Smedts, Geschiedenis schrijven, Leuven, 2011.

Via hoorcolleges en interactie tijdens de colleges maakt de student kennis met de belangrijkste onderzoeksmethoden uit de geschiedwetenschap. In drie groepswerken van elk max. 3000 woorden oefent hij/zij die verder in.

1 sp. Data- en netwerkanalyse (B-KUL-V0YV2a)

1 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College6 urenEerste semester
POC Geschiedenis

In dit onderdeel krijgen studenten een inleiding tot de data- en netwerkanalyse. Ze verwerven kennis over hoe je een databasestructuur kan opzetten, specifiek voor historische datasets. In het vak wordt duidelijk hoe je binnen deze database relaties tussen verschillende soorten data kan structureren en de database dus kan modelleren tot een relationele database. Er wordt hiervoor gebruik gemaakt van de gebruiksvriendelijke applicatie Filemaker Pro (databasesoftware). Deze software laat het toe om studenten op een efficiënte, maar tegelijk wetenschappelijke manier wegwijs te maken in de verschillende functionaliteiten bij het opzetten van een database (structureren, modelleren, geavanceerde zoekopdrachten, import en export van data en formaten, data cleaning, datamanipulatie, …). Qua netwerken worden een aantal basisprincipes (nodes / edges, centraliteitsmaten, one mode of two mode network, ...) gepresenteerd en toegelicht.

Digitaal materiaal (o.a. Powerpointpresentaties) wordt beschikbaar gemaakt op Toledo. 

In de colleges krijgen de studenten twee opdrachten om de theorie om te zetten in de praktijk (1. het opzetten van een databasestructuur en 2. het maken van een relationele database op basis van een gegeven dataset). Deze worden nadien ook in groep overlopen waarbij feedback wordt gegeven en de meest gemaakte fouten worden besproken.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Onderzoeksmethoden: netwerken, teksten, beelden en artefacten (B-KUL-V0YV5a)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Paper/Werkstuk, Self assessment/Peer assessment


Data- en netwerkanalyse

De evaluatie van het onderdeel Data- en netwerkanalyse verloopt via een schriftelijk examen in de eerste examenzittijd. 

Teksten, beelden en artefacten

De evaluatie van het onderdeel Teksten, beelden en artefacten gebeurt op basis van (mogelijke) tussentijdse oefeningen, de drie papers en de drie groepsevaluaties die elk groepslid schrijft over elke paper. Deze groepsevaluaties zijn korte rapporten waarin elk groepslid toelicht hoe de paper tot stand is gekomen en wie welk aandeel heeft gehad. Deze rapporten zijn niet toegankelijk voor de andere groepsleden. Als rapporten over één groep inhoudelijk sterk uiteen liggen, worden alle groepsleden uitgenodigd voor een gesprek bij de praktijkassistent. Studenten die niet deelnemen aan een deelopdracht krijgen NA en mogen niet deelnemen aan de volgende opdrachten.

De herkansing voor Data- en netwerkanalyse verloopt op dezelfde manier als de eerste examenkans. 

Voor de tweede examenkans van Teksten, beelden en artefacten worden de groepswerken die met een onvoldoende werden gequoteerd, in (een nieuwe) groep herwerkt. Deelcijfers worden dus overgedragen: studenten moeten de papers waarvoor ze slaagden, niet opnieuw herwerken. Alle taken dienen voor het ingaan van de examenperiode te worden ingediend. Studenten die een NA behaalden, moeten voor alle niet-geslaagde papers individueel een nieuwe paper schrijven.