Methoden in het biomedisch onderzoek 2 (B-KUL-U03D7A)

Doelstellingen
Biomedische methoden zijn van centraal belang in het wetenschappelijk onderzoek en voor de ontwikkeling van onze wetenschappelijke kennis en inzichten. De doelstelling van deze cursus is studenten een gestructureerd overzicht te geven van de belangrijkste biomedische basismethoden, verder bouwend op de elementaire methoden die werden behandeld in Methoden in Biomedisch Onderzoek 1.
0p het einde van dit opleidingsonderdeel zal de student in staat zijn:
- Het belang van basismethoden in het biomedisch onderzoek in te zien
- Zich een overzicht te vormen van de verscheidenheid aan basismethoden die gebruikt worden in het biomedisch onderzoek
- Uit te leggen wat de onderliggende principes zijn van elke methode
- De mogelijkheden en beperkingen van elke methode te identificeren
Begintermen
Kennis van de elementaire methoden die worden behandeld in Methoden in Biomedisch Onderzoek 1 is essentieel.
Volgtijdelijkheidsvoorwaarden
Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.
SOEPEL( U03D4A )
Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
U03D4A : Methoden in het biomedisch onderzoek 1
Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
U03D8A : Methoden in het biomedisch onderzoek 3
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
E0F94A : Methoden in het biomedisch onderzoek 2
Plaats in het onderwijsaanbod
- Schakelprogramma: Master in de biomedische wetenschappen voor professionele bachelors in de biomedische laboratoriumtechnologie (Kortrijk) 63 sp.
- Bachelor in de biomedische wetenschappen (Kortrijk) 180 sp.
- Schakelprogramma:Master in de biomedische wetenschappen voor professionele bachelors in de voedings- en dieetkunde (Kortrijk) 85 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
5 sp. Methoden in het biomedisch onderzoek 2 (B-KUL-U03D7a)



Inhoud
Inleiding: Belang van methoden, doelstelling van de cursus, inpassing in de leerlijnen, organisatie, inhoud, examens
Biomedische vraagstelling en onderzoeksmethodiek
Analyse van RNA: isoleren, aanmaken van RNA, concentreren, kwantificeren en identificeren (OD, Northern blotting, Q-RT-PCR,…)
Analyse van eiwitten: isoleren, aanmaken van eiwitten, concentreren, kwantificeren en identificeren (productie van antistoffen, western blotting, ELISA, RIA, immunohistochemische technieken)
Microscopie: confocale microscopie, multifotonmicroscopie, superresolutie microscopie,...), beeldanalyse
Elektrofysiologie: basisprincipes van bio-elektriciteit, stroom- en spanningsmetingen, Patch-clamp analyse voor de studie van ionenkanalen en membraantransportprocessen,...
In-vivo metingen bij de mens: fysische principes en toepassingen van ultrasone beeldvorming, fysische principes en toepassingen vanmagnetische resonantiebeeldvorming, interactie tussen straling en materie, X-stralen beeldvorming, productie van radio-isotopen, SPECT en PET, X-stralen radiotherapie, elektronenbundeltherapie, protontherapie, radioprotectie.
Radio-isotooptechnieken in het labo
Studiemateriaal
PowerPointpresentaties: worden beschikbaar gesteld via Toledo
Eigen notities: studenten worden gestimuleerd zelf notities te nemen tijdens de lessen
FAQ: studenten hebben de mogelijkheid vragen te stellen aan de docent via e-mail. De antwoorden op deze vragen worden ter beschikking gesteld aan de gehele groep studenten via Toledo
Toelichting werkvorm
De informatie wordt in eerste instantie aangereikt tijdens de hoorcolleges. Aan de hand van Powerpointbestanden van de lessen (met geïntegreerde filmpjes), die beschikbaar worden gesteld via Toledo, maken de studenten zich de aangereikte nieuwe kennis eigen.
Activerend leren wordt verder gestimuleerd via een digitaal stemsysteem en onderlinge overlegmomenten.
Studenten worden gestimuleerd zelf antwoorden te zoeken op hun vragen en indien gewenst kunnen vragen (eventueel met zelf gevonden antwoorden) gemaild worden naar de docent. Deze vragen met bijbehorende antwoorden worden door de docent anoniem ter beschikking gesteld aan de gehele studentengroep via Toledo.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Methoden in het biomedisch onderzoek 2 (B-KUL-U23D7a)
Toelichting
Het examen bestaat uit open vragen