Sociolab: bevolking, klimaatverandering en samenleving (B-KUL-S0P37A)

4 studiepuntenNederlands8 urenEerste semesterUitgesloten voor examencontract
Van Bavel Jan |  Goris Willem (medewerker)
POC Sociologie

Demografische projecties zijn één van de cruciale bijdragen die sociale wetenschappers leveren aan het wetenschappelijk onderzoek rond klimaatverandering. Deze vaardigheid is dan ook een grote troef in de toolkit van afgestudeerde sociologen.

In dit opleidingsonderdeel leren de studenten om basisconcepten en –technieken uit de sociale demografie toe te passen op een concrete casus (bijvoorbeeld een bevolkingsprojectie voor een bepaalde gemeente, een land of een regio). Meer bepaald heeft dit opleidingsonderdeel vier samenhangende doelstellingen.

  • Ten eerste moeten de studenten in staat zijn om het nodige demografische cijfermateriaal te verzamelen om demografische basismaten te berekenen. Het gaat dan onder andere om de technieken om vruchtbaarheid, nataliteit, sterfte en migratie te meten, alsook om maten die de evolutie van de omvang en structuur van populaties beschrijven. De student moet dus kennis en inzicht hebben in de troeven en beperkingen van de behandelde demografische maten en ook in staat zijn om die zelf te berekenen op basis van het nodige cijfermateriaal.
  • Ten tweede moet het vak de studenten in staat stellen om het demografisch cijfermateriaal correct te interpreteren in een bevattelijke en correcte taal. 
  • De derde doelstelling is dat de studenten kunnen argumenteren en rapporteren hoe de evolutie van de bevolking (bv. veroudering) samenhangt met maatschappelijke evoluties. Daarbij weten de studenten ook aan te geven hoe het beleid probeert zowel de demografische als de maatschappelijke kant van de zaak te beïnvloeden.
  • De vierde doelstelling is de integratie van al de voorgaande: na het volgen van dit vak moeten de studenten in staat zijn (a) om zelf de nodige basisgegevens te verzamelen om de staat en de loop van een populatie doorheen de tijd te documenteren aan de hand van correct berekende demografische maten, (b) om deze maten correct te interpreteren en (c) in verband te brengen met relevante maatschappelijke evoluties, theorieën en beleidsoverwegingen en (d) om over dit alles in overleg met collega’s te rapporteren in een onderzoeksrapport.

De studenten worden verondersteld om vlot met Excel (of gelijkaardige software) te kunnen werken, inclusief het werken met functies.

Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.


GELIJKTIJDIG( S0A37B )

Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
S0A37B : Population, Climate Change and Society

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Sociolab: bevolking, klimaatverandering en samenleving (B-KUL-S0P37a)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum8 urenEerste semester
Van Bavel Jan |  Goris Willem (medewerker)
POC Sociologie

Er worden vier begeleidingssessies voorzien om de opdracht en de methodologie uit te leggen en te kaderen, om bijkomende input te geven en om feedback te geven bij de vorderingen.

 

Studiemateriaal wordt tijdens de sessies en via het online leerplatform aan de studenten bezorgd.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Sociolab: bevolking, klimaatverandering en samenleving (B-KUL-S2P37a)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk


Evaluatiekenmerken

De evaluatie bestaat uit een werkstuk waarvan de vereisten bij aanvang tijdens de begeleidingssessies en op Toledo zal worden gepreciseerd.

Bepaling examenresultaat

Het opleidingsonderdeel wordt beoordeeld door de docent, zoals meegedeeld via Toledo en de examenregeling. Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20. 

Bij het indienen van het werkstuk wordt de afgesproken deadline gerespecteerd. Er wordt niet onderhandeld over mogelijke afwijkingen. Indien er zich bijzondere individuele omstandigheden hebben voorgedaan, dient men voor de deadline contact op te nemen met de ombudsdienst. Indien de deadline niet wordt gerespecteerd, kan de student niet deelnemen aan het afrondend examen en wordt de eindbeoordeling voor het gehele opleidingsonderdeel NA (niet afgelegd), tenzij om een zwaarwichtige reden na aanvraag een nieuwe indieningsdatum wordt bepaald. 

Herkansen

De evaluatiekenmerken en de bepaling van het eindresultaat van de herkansing zijn identiek aan die van de eerste examenkans, zoals hierboven beschreven.