Sociaal beleid (B-KUL-S0O04B)

4 studiepuntenNederlands26 urenEerste semester
Van Lancker Wim (coördinator) |  Hermans Koen |  Van Lancker Wim |  Laenen Tijs (plaatsvervanger)
POC Sociologie

Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel hebben de studenten de volgende leerresultaten bereikt:

  • Studenten kunnen het ontstaan en de ontwikkeling van (typen van) sociaal beleid en welvaartsstaten beschrijven.
  • Studenten kunnen de algemene dimensies van vormgeving van sociaal beleid benoemen en identificeren.
  • Studenten kunnen de verschillende wijzen waarop sociaal beleid kan worden uitgevoerd en de daaraan gerelateerde problemen onderscheiden.
  • Studenten doorgronden de verschillende theoretische perspectieven die de ontwikkelingen en veranderingen in het sociaal beleid en de uitkomsten van het sociaal beleid kunnen verklaren.
  • Studenten kunnen de (sociale, economische, culturele) uitdagingen waarmee het huidige sociaal beleid wordt geconfronteerd benoemen, het debat over mogelijke hervormingen in algemene lijnen beschrijven, en algemene trends in feitelijk doorgevoerde hervormingen herkennen.

Deze doelstellingen worden bij de start van de colleges aan de studenten gecommuniceerd.

 

Er is geen specifieke voorkennis vereist voor dit opleidingsonderdeel.


Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
S0O13A : Sociolab: analyse van sociaal beleid

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Sociaal beleid (B-KUL-S0O04a)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College26 urenEerste semester
Hermans Koen |  Van Lancker Wim |  Laenen Tijs (plaatsvervanger)
POC Sociologie

Deze leeractiviteit bestaat uit hoorcolleges, gastcolleges en (online) discussiecolleges. In de hoorcolleges worden de basisbegrippen, de kenmerken, de filosofische wortels, historiek, en verschillende vormen van sociaal beleid in België en in vergelijkend perspectief onder de loep genomen. De discussiemomenten zijn georganiseerd rond een aantal verdiepende en actuele thema’s in het sociaal beleid, waarbij de studenten zich moeten voorbereiden aan de hand van vooraf opgegeven literatuur. Afsluitend wordt minstens één gastcollege verzorgd waarin dieper wordt ingegaan op bijvoorbeeld de invloed van de Europese Unie op het sociaal beleid, en op het wetenschappelijk onderzoek naar het sociaal beleid.

 

  • Reader ‘Sociaal beleid’, met een selectie van artikelen en boekhoofdstukken, ter beschikking gesteld via de Politika cursusdienst.
  • Slides van de hoorcolleges ter beschikking gesteld via Ultra (Toledo).

Optionele literatuur:  

  • Van Lancker, W. & Otto, A. (2022). Waarom gele hesjes niet met een bakfiets rijden: Over klimaatverandering, ongelijkheid en beleid. Uitgeverij ASP.

 

Dit opleidingsonderdeel wordt ingericht volgens principes van blended learning, waarbij contactonderwijs (face-to-face) en online leren worden gecombineerd. De concrete invulling wordt gecommuniceerd via Toledo. Tijdens de fysieke lessen ligt de nadruk op een actieve verwerking van de leerstof. Het is daarom aangewezen dat studenten aanwezig zijn tijdens deze lesmomenten.

Dit vak is een kennisvak in het STEPS-model van de bachelor en wordt gedoceerd tijdens de eerste 9 weken van het semester.

Daarnaast wordt dit opleidingsonderdeel ook ingericht in blokonderwijs. In de eerste weken wordt de theorie aangeboden in colleges van telkens 2u en in de laatste weken worden er naast deze colleges ook gastcolleges en discussie-colleges georganiseerd. Dit betekent dus dat er in de laatste weken telkens twee keer twee uur (4 uur in het totaal) worden ingepland. De concrete planning van de lessen wordt via Toledo aan de studenten gecommuniceerd. Ter voorbereiding van deze gast- en/of discussiecolleges wordt van studenten verwacht dat ze bepaalde teksten uit de reader verwerken en richtvragen beantwoorden. De voorbereiding voor deze colleges telt mee in de vorm van leesopdrachten voor de permanente evaluatie van dit opleidingsonderdeel. Meer info over deze leesopdrachten wordt via Ultra (Toledo) aan de studenten gecommuniceerd.

 

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Sociaal beleid (B-KUL-S2O04b)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Paper/Werkstuk
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Geen


De evaluatie bestaat uit twee componenten:

  • Permanente evaluatie aan  de hand van leesopdrachten die tussentijds worden ingediend via Toledo
  • Afrondend schriftelijk examen met open vragen over inhoud van de (gast)colleges en teksten.

Bepaling eindresultaat

Het opleidingsonderdeel wordt beoordeeld door de docent, zoals meegedeeld via Toledo en de examenregeling. Het eindresultaat bestaat uit 20% voor permanente evaluatie en 80% voor het schriftelijk examen. Om te slagen voor het vak, dient de student een voldoende te behalen op het examen. Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.

Indien de vastgelegde inleveringstermijn en de vormvereisten voor de leesopdrachten niet worden gerespecteerd, krijgt de student een score van 0 voor dit onderdeel.

Herkansen

De evaluatiekenmerken van de tweede examenkans verschillen van die van de eerste examenkans, namelijk:

  • Het cijfer voor permanente evaluatie wordt overgedragen van de eerste naar de tweede zittijd.
  • Voor de herkansing van het schriftelijk examen krijgt de student een gelijkaardig examen als in de eerste zittijd.

 

 

Zie onder toelichting meer info over herkansen.