Sociale ongelijkheid (B-KUL-S0O03A)

4 studiepuntenNederlands28 urenTweede semester
POC Sociologie

Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel hebben de studenten de volgende leerresultaten bereikt:

  • Studenten kennen de voornaamste sociologische en economische perspectieven van waaruit het vraagstuk van de sociale ongelijkheid geanalyseerd wordt, en zijn in staat om de originele bronnen hieromtrent te doorgronden;
  • Studenten kunnen het verloop en de evoluties van de inkomens- en vermogensongelijkheid duiden, en hebben inzicht in de voornaamste verklaringsgronden en gevolgen van deze trends;
  • Studenten weten het verband te leggen tussen sociologische en economische perspectieven op de sociale ongelijkheid, en toe te passen op actuele vraagstukken;
  • Studenten kunnen een eigen standpunt over een specifieke dimensie van het sociale ongelijkheidsprobleem verwoorden en verdedigen, en kunnen kritisch reflecteren over de aangereikte theoretische inzichten;
  • Studenten zijn in staat om de ongelijkheidsstatistieken en het gevoerde beleid te analyseren.

Deze doelstellingen worden bij de start van de colleges aan de studenten gecommuniceerd en nader toegelicht.

Bij aanvang van dit opleidingsonderdeel heeft de student reeds volgende doelstellingen bereikt:

  • De student heeft kennis van het begrippenapparaat waarvan de sociologie gebruik maakt; het gevolgd hebben van S0A20B Sociologie of een gelijkaardig opleidingsonderdeel strekt tot de aanbeveling.
  • De student heeft een correcte, actieve kennis van het Nederlands en een passieve kennis van het Engels.
  • De student kan zelfstandig theoretische teksten lezen en analyseren en beschikt over voldoende abstractievermogen om hedendaagse maatschappelijke evoluties/thema's te definiëren in termen van sociale problemen en deze vervolgens sociologisch en economisch te analyseren.
  • De student heeft een algemene interesse voor sociale problemen (in casus: het vraagstuk van sociale ongelijkheid) en maatschappelijke ontwikkelingen.
  • De student kan de in dit OPO aangereikte perspectieven op een kritische manier benaderen.


Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
S0P81A : Sociolab: sociale ongelijkheid

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Sociale ongelijkheid (B-KUL-S0O03a)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College28 urenTweede semester
POC Sociologie

In dit opleidingsonderdeel bestuderen we het sociale probleem van de ongelijkheid vanuit sociologische en economische perspectieven. De focus ligt daarbij in de eerste plaats op materiële vormen van ongelijkheid. We bestuderen hoe sociologen en economen de ongelijkheid beschrijven, begrijpen en verklaren, en we plaatsen dit in historische context. We bestuderen de moderne opvattingen omtrent ongelijkheid, we analyseren de evolutie van de ongelijkheid binnen en tussen landen, hoe ongelijkheid wordt doorgegeven binnen en tussen generaties, en we bespreken de gevolgen voor moderne samenlevingen. Tot slot besteden we aandacht aan de relatie tussen ongelijkheid en armoede, en onderzoeken we de effectiviteit van het beleid dat wordt ontwikkeld om de ongelijkheid te verminderen. Hierbij lezen de studenten klassieke en moderne teksten waarbij een kritische reflectie wordt geschreven.

Om deze leeractiviteit vorm te geven wordt gewerkt met volgend studiemateriaal:

  • Slides
  • Eigen nota’s bij de lessen
  • Reader met ondersteunende teksten
  • Ondersteunend materiaal op Ultra 

Dit opleidingsonderdeel wordt ingericht volgens principes van blended learning, waarbij contactonderwijs (face-to-face) en online leren worden gecombineerd. De concrete invulling wordt gecommuniceerd via Toledo. Tijdens de fysieke lessen ligt de nadruk op een actieve verwerking van de leerstof. Het is daarom aangewezen dat studenten aanwezig zijn tijdens deze lesmomenten.

Dit vak is een kennisvak in het STEPS-model van de bachelor en wordt gedoceerd tijdens de eerste 9 weken van het semester.

Daarnaast wordt dit opleidingsonderdeel ook ingericht in blokonderwijs. In de eerste weken wordt de theorie aangeboden in colleges van telkens 2u en in de laatste weken worden er naast deze colleges ook extra colleges van 2u ingepland die flexibel ingevuld kunnen worden (discussiecollege, gastcollege, actua,...).  Dit betekent dus dat er in de laatste weken telkens twee keer twee uur (4 uur in het totaal) worden ingepland. De concrete planning van de lessen wordt via Ultra  aan de studenten gecommuniceerd. Ter voorbereiding van bepaalde colleges wordt van studenten verwacht dat ze bepaalde teksten uit de reader verwerken en richtvragen beantwoorden. De voorbereiding voor deze colleges telt mee in de vorm van leesopdrachten voor de permanente evaluatie van dit opleidingsonderdeel. Meer info over deze leesopdrachten wordt via Ultra aan de studenten gecommuniceerd.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Sociale ongelijkheid (B-KUL-S2O03a)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Verslag
Vraagvormen : Open vragen


Evaluatiekenmerken

De evaluatie van dit opleidingsonderdeel bestaat uit twee componenten:

  • Permanente evaluatie aan  de hand van leesopdrachten die tussentijds worden ingediend via Ultra 
  • Afrondend schriftelijk examen met open vragen over inhoud van de colleges en teksten.

Bepaling eindresultaat

Het opleidingsonderdeel wordt beoordeeld door de docent, zoals meegedeeld via Ultra en de examenregeling. Het eindresultaat bestaat uit 20% voor permanente evaluatie en 80% voor het schriftelijk examen. Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20. Om te slagen voor het vak dient de student een voldoende te behalen op het examen. 

Indien de vastgelegde inleveringstermijn en de vormvereisten voor de leesopdrachten niet worden gerespecteerd, krijgt de student een score van 0 voor dit onderdeel.

Herkansen

De evaluatiekenmerken van de tweede examenkans verschillen van die van de eerste examenkans, namelijk:

  • Het cijfer voor permanente evaluatie wordt overgedragen van de eerste naar de tweede zittijd.
  • Voor de herkansing van het schriftelijk examen krijgt de student een gelijkaardig examen als in de eerste zittijd.

 

Zie onder toelichting meer info over herkansen.