Research Lab Arbeid, organisatie en samenleving (B-KUL-S0H74A)

4 studiepuntenNederlands26 urenBeide semestersUitgesloten voor examencontract
POC Sociologie

Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel hebben de studenten de volgende leerresultaten bereikt:

  • Studenten kunnen onderzoeksvoorstellen  in het domein van arbeid en organisatie conceptueel en onderzoekstechnisch uitwerken en kritisch evalueren;
  • Studenten kunnen een specifiek op organisatieonderzoek gericht onderzoeksdesign opstellen en uitvoeren;
  • Studenten kunnen projectmatig werken in het domein van innovatieve arbeidsorganisatie (organisatieontwerp, organisatieverandering, etc.) en gerelateerde thema's (arbeidsmarkt, personeelsbeleid, etc.);
  • Studenten kunnen zowel kwantitatieve als kwalitatieve instrumenten projectmatig toepassen en interpreteren;
  • Studenten kunnen projectresultaten op een duidelijke manier samenvatten en presenteren aan een publiek;

Deze doelstellingen worden bij de start van de colleges aan de studenten gecommuniceerd.

De student beschikt over de attitude om academische kennis met betrekking tot arbeid, organisatie en samenleving toe te passen in empirisch onderzoek, analyse, herontwerp en verandering.

Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.


GELIJKTIJDIG( S0C88C )

Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
S0C88C : Veranderingsmanagement

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Research Lab Arbeid, organisatie en samenleving (B-KUL-S0H74a)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum26 urenBeide semesters
POC Sociologie

In dit opleidingsonderdeel leren de studenten de basiselementen van de praktijk van onderzoek naar organisaties en organisatienetwerken in het domein van innovatieve arbeidsorganisatie (organisatieontwerp, organisatieverandering, etc.) en gerelateerde thema's (arbeidsmarkt, personeelsbeleid, etc.). De verschillende conceptuele en onderzoekstechnische stappen in een onderzoek worden verkend en op mekaar afgestemd. Er worden instrumenten aangereikt om zowel binnen organisaties als organisatie-vergelijkenderwijs te meten. De studenten leren methoden voor organisatie-analyses en het ontwerp van organisatorische configuraties te selecteren, uit te werken en kritisch te evalueren vanuit hun effecten voor mens en organisatie. De studenten leren hoe de interactie met een opdrachtgever van een studie naar organisatie(herontwerp) verloopt.

Om deze leeractiviteit vorm te geven wordt er onder meer met volgend studiemateriaal gewerkt:

  • Van Hootegem, G., Huys, R., & Maes, G. (2014). Meten en Veranderen. Leuven: Acco.
  • Doordewaard, H., & Verschuren, P.(2015). Het ontwerpen van een onderzoek. Boom: Lemma Amsterdam.
  • Slides en relevante literatuur worden ter beschikking gesteld via Toledo.

Het research lab is gebaseerd op projectwerk.

  • De studenten worden ingedeeld in groepjes van 4 à 5 personen. Elk groepje werkt één volledig project uit.
  • Drie lesdagen worden voorzien aan het begin van het semester, waaraan deelname verplicht is. Een verplicht toonmoment wordt georganiseerd aan het einde van het semester. De definitieve planning wordt via Toledo meegedeeld bij de start van het semester.
  • Er wordt een systeem opgezet waarbij groepjes feedback geven op elkaars werk (peer review).
  • De docent introduceert de projecten en geeft advies bij de start, organiseert de feedbacksessies, en is tussendoor beschikbaar voor ondersteuning volgens de afspraken die bij de start meegedeeld worden in de les en via Toledo.
  • Voor elke feedbacksessie dient elk groepje een deelopdracht in (korte paper), op basis waarvan de feedback wordt gegeven.  Deadlines worden meegedeeld via Toledo.
  • Elk groepje schrijft een groepspaper en presenteert de resultaten in het afsluitende toonmoment.
  • Studenten geven systematisch feedback op de groepspaper van andere studenten
  • Indien in een project samengewerkt wordt met een externe organisatie wordt er vanuit die organisatie een coach aangesteld

De wijze waarop dit opleidingsonderdeel wordt ingevuld is afhankelijk van de beslissingen van de Nationale Veiligheidsraad en andere geldende collectieve of individuele maatregelen die extern opgelegd worden.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Research Lab Arbeid, organisatie en samenleving (B-KUL-S2H74a)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Ontwerp/Product, Presentatie, Medewerking tijdens contactmomenten
Leermateriaal : Geen


Evaluatiekenmerken

De evaluatie bestaat uit een permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode. De permanente evaluatie is gebaseerd op (1) aanwezigheid tijdens de drie introductiesessies, (2) tussentijdse inlevering van het onderzoeksvoorstel, (3) finale inlevering van het onderzoeksvoorstel, inclusief presentatie tijdens de slotsessie, en (4) peer review van de onderzoeksvoorstellen, inclusief presentatie tijdens de slotsessie.

Voor het groepswerk wordt tevens een peer-evaluatie van de samenwerking in groep gehanteerd gebaseerd op (1) inzet, (2) analytische bijdrage, en (3) nakomen van afspraken.

Bepaling eindresultaat

Het opleidingsonderdeel wordt beoordeeld door de docent, zoals meegedeeld via Toledo en de examenregeling. Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt als een geheel getal op 20. Het eindresultaat is een gewogen cijfer waarbij 10% van de punten wordt toegekend aan de eerste taak (feedbackmoment 1), 10% van de punten aan de tweede taak (feedbackmoment 2); 50% van de punten aan de groepspaper, 15% aan de groepspresentatie tijdens het toonmoment en 15% aan de peerreview.

Enkel studenten die aanwezig zijn tijdens de 3 lessen en actief meewerken aan het project met hun groepje kunnen meedoen aan de deelevaluaties. Bij afwezigheid wegens dringende reden (bijvoorbeeld ziekte) dient de docent en de ombudsdienst vooraf of ten laatste daags nadien verwittigd te worden. Indien de student afwezig is tijdens één of meerdere lessen, krijgt de student NA (niet afgelegd) voor het gehele opleidingsonderdeel, tenzij om een zwaarwichtige reden na aanvraag een andere regeling werd bepaald. Er wordt niet onderhandeld over mogelijke afwijkingen van de inleveringstermijnen. Indien een vastgelegde inleveringstermijn niet wordt gerespecteerd, resulteert dit in een 0-score voor die deelevaluatie, voor alle leden van de betrokken groep. Indien er om een zwaarwichtige reden een nieuwe indieningsdatum bepaald moet worden, dienen de betrokken studenten voor de deadline contact op te nemen met de docenten en de ombudsdienst.

Studenten zijn zelf verantwoordelijk voor het indienen van een werk dat vrij is van fraude en plagiaat (www.kuleuven.be/plagiaat) en dienen hiervoor de facultaire richtlijnen te volgen. Plagiaat wordt bestraft met de sancties voorzien in het universitaire onderwijs- en examenreglement (http://www.kuleuven.be/onderwijs/oer/).

Herkansen

De evaluatiekenmerken en de bepaling van het eindresultaat van de tweede examenkans verschillen van die van de eerste examenkans. De concrete modaliteiten voor de tweede examenkans worden ten laatste begin juli via Toledo gecommuniceerd.

Studenten die als groep niet geslaagd zijn in de eerste zittijd maar wel alle onderdelen van de permanente evaluatie hebben afgelegd, mogen de groepspaper bij de tweede examenkans herwerken en geven een nieuwe presentatie tijdens het vastgestelde examenmoment.

Individuele studenten die een NA (niet afgelegd) kregen, krijgen een nieuwe, individuele vervangopdracht die een evenredige inzet vraagt als deelname aan alle lessen en onderdelen van de permanente evaluatie. Dit resulteert in een individuele paper en een individuele presentatie tijdens het vastgestelde examenmoment.

De deadline voor de paper, en de inhoud van een eventuele vervangopdracht worden ten laatste begin juli aan de studenten gecommuniceerd via Toledo. De presentatie vindt plaats tijdens de reguliere examenperiode. Het eindresultaat van de tweede examenkans wordt uitgedrukt in een geheel cijfer op twintig op basis van de gewogen deelevaluaties van de paper (60%) en de presentatie (40%).

Zie ‘Toelichting’ onder ‘Evaluatieactiviteiten’ voor bijkomende informatie i.v.m. de tweede examenkans.