Arbeid en organisatie (B-KUL-S0H70A)
Doelstellingen
Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel
- Studenten zijn in staat de belangrijkste traditionele en hedendaagse termen en denkkaders binnen de arbeidssociologie te definiëren.
- Studenten hebben inzicht in de historische evolutie van het concept arbeid (van Fordisme tot flexibiliteit en digitalisering).
- Studenten kennen de arbeidsmarkt, de arbeidsorganisatie en de arbeidsverhoudingen als de drie arena’s van het arbeidsbestel.
- Studenten zijn zich bewust van de ongelijkheden op de arbeidsmarkt.
- Studenten kunnen de sociologische en economische perspectieven op de arbeidsmarkt onderscheiden.
- Studenten hebben kennis van de maatschappelijke impact van globalisering en digitalisering op arbeid, en zijn in staat een positie in te nemen in actuele debatten over dit thema.
- Studenten kunnen beleidsvoorstellen die als doel hebben om problemen met arbeidsmarktinstellingen op te lossen kritisch bespreken.
Deze doelstellingen worden bij de start van de colleges aan de studenten gecommuniceerd.
Begintermen
Bij aanvang van dit opleidingsonderdeel heeft de student reeds volgende doelstellingen bereikt:
- De student heeft kennis van het begrippenapparaat waarvan de sociologie gebruik maakt; het gevolgd hebben van een algemene cursus sociologie strekt tot de aanbeveling.
- De studenten heeft notie van de courante begrippen uit de economie.
- De student heeft een correcte, actieve kennis van het Nederlands en het Engels, en is in staat om zelfstandig Engelse teksten te lezen en verwerken.
De student heeft kennis van de methodologie van de sociale wetenschappen en beschikt over voldoende analytische vaardigheden om sociale problemen kritisch te benaderen.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Schakelprogramma: Master in de sociologie (programma voor studenten gestart vóór 2024-2025) (Leuven) 48 sp.
- Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie (programma voor studenten gestart vóór 2022-2023) (Leuven) (Afstudeerrichting sociologie) 180 sp.
- Schakelprogramma: Master in het sociaal werk en sociaal beleid (voor bachelors in het sociaal werk) (Leuven) 60 sp.
- Schakelprogramma: Master in het sociaal werk en sociaal beleid (Leuven e.a.) 66 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Master in de sociologie voor bachelors wijsbegeerte, optie sociologie (programma voor studenten die in het voorbereidingsprogramma gestart zijn vóór 2020-2021) (programma voor studenten die in het voorbereidingsprogramma master in de sociologie gestart zijn vóór 2024-2025) (Leuven) 14 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Master in de sociologie voor bachelors en masters psychologische wetenschappen, pedagogische wetenschappen en criminologische wetenschappen en voor masters in sociaal werk en sociaal beleid (programma voor studenten gestart vóór 2024-2025) (Leuven) 12 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Master in de sociologie voor bachelors en masters economische wetenschappen, toegepaste economische wetenschappen en sociaal-economische wetenschappen (programma voor studenten gestart vóór 2024-2025) (Leuven) 18 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Master in de sociologie voor bachelors in de rechten, optie politieke wetenschappen, bachelors en masters in de agogische wetenschappen (programma voor studenten gestart vóór 2024-2025) (Leuven) 24 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Master in de sociologie voor bachelors en masters geschiedenis, wijsbegeerte en rechten en overige academische bachelors en masters na toelating (programma voor studenten gestart vóór 2024-2025) (Leuven) 40 sp.
- Bachelor in de wijsbegeerte (Leuven) (Optie politieke wetenschappen en sociologie) 180 sp.
- Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie (programma voor studenten gestart in 2022-2023 of later) (Leuven) (Afstudeerrichting sociologie) 180 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Master in de sociologie voor bachelors in de wijsbegeerte, optie politieke wetenschappen en sociologie (programma voor studenten die in de bachelor wijsbegeerte gestart zijn in 2020-2021 of later) (programma voor studenten die in het voorbereidingsprogramma master in de sociologie gestart zijn vóór 2024-2025) (Leuven) 14 sp.
- Schakelprogramma: Master in de sociologie (Leuven) 58 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Master in de sociologie voor bachelors en masters in de gedragswetenschappen (Leuven) 28 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Master in de sociologie voor bachelors en masters in de geestes- en cultuurwetenschappen (Leuven) 46 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Master in de sociologie voor bachelors en masters in de exacte wetenschappen (Leuven) 50 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Arbeid en organisatie (B-KUL-S0H70a)
Inhoud
Doorheen de theoretische hoorcolleges wordt een brede hoeveelheid aan thema’s behandeld. De lesmomenten gaan voornamelijk over de hoofdbegrippen uit de arbeidssociologie, en gaan daarnaast ook over bredere maatschappelijke context en de manier waarop die een invloed heeft op tewerkstelling en de organisatie van de arbeidsmarkt. Hedendaagse thema’s en toegepaste voorbeelden zullen verbonden worden met sociologische concepten.
Studiemateriaal
Om deze leeractiviteit vorm te geven wordt er met volgend studiemateriaal gewerkt:
- Studieboek: Vanroelen, C., Henderickx, E., Pulignano, V. (2016). De arena's van het arbeidsbestel. Acco: Leuven.
- Bijkomende artikels en boekhoofdstukken worden ter beschikking gesteld via Toledo.
Slides van de hoorcolleges worden ter beschikking gesteld via Toledo.
Toelichting werkvorm
Er zal afgewisseld worden tussen theoretische hoorcolleges, gedoceerd door een team van verschillende professoren, en interactieve lesmomenten, bestaande uit gastcolleges, oefeningen en studentenpresentaties. Om de lesdoelen te behalen worden studenten verwacht de interactieve lesmomenten bij te wonen, mee te denken en actief deel te nemen aan discussies. Met het oog daarop moeten studenten voorafgaand aan ieder college de te behandelen stof doornemen a.d.h.v. de opgegeven teksten en de slides.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Arbeid en organisatie (B-KUL-S2H70a)
Toelichting
Evaluatiekenmerken
De evaluatie bestaat uit twee delen: de participatie van de studenten tijdens de contactmomenten en een afrondend schriftelijk gesloten boek examen tijdens de examenperiode.
De participatie van de studenten tijdens de contactmomenten wordt geëvalueerd op basis van aanwezigheid, actieve medewerking tijdens de contactmomenten en de voorbereiding van het voorziene lesmateriaal. De exacte modaliteiten worden vastgelegd door de docent en meegedeeld tijdens het eerste hoorcollege.
Het schriftelijk examen is een gesloten boek examen tijdens de examenperiode en bestaat uit een drie open vragen.
Bepaling einderesultaat
Het opleidingsonderdeel wordt beoordeeld door de docent, volgens de criteria die zijn meegedeeld via Toledo en de examenregeling. Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20. Het eindresultaat is een gewogen cijfer waarbij de permanente evaluatie wordt beoordeeld op 30% van het eindtotaal en het schriftelijk examen op 70% van het eindtotaal.
Indien de student omwille van bijzondere individuele omstandigheden de contactmomenten niet kan bijwonen, moet hij /zij tijdig contact opnemen met de ombudspersoon en coördinerende docent van het opleidingsonderdeel.
Herkansen
De evaluatiekenmerken en de bepaling van het eindresultaat van de tweede examenkans zijn identiek aan die van de eerste examenkans zoals hierboven beschreven. Het behaalde resultaat van de permanente evaluatie in de eerste examenkans wordt overgedragen naar de tweede examenkans.
Toelichting bij herkansen
Zie ‘Toelichting’ onder ‘Evaluatieactiviteiten’ voor bijkomende informatie i.v.m. de tweede examenkans.