Beroepspraktijk (B-KUL-S0E99B)







Doelstellingen
This course unit is offered by UCLL, Social School campus Heverlee.
The course unit ‘Beroepspraktijk’ aims to introduce students to and teach them to work in a social work context. The student explores the profession, professional profile, field of work, sectors, methods, etc., of social work through an exploratory internship, supported by some practical sessions before and after the internship.
Upon completing this course unit, students will have achieved the following learning outcomes:
- The student gains insight into the profession and the professional and competency profile of the social worker.
- The student has knowledge and understanding of the organization and target groups of social work in general and one sector in particular: 'maatschappelijk werk, sociaal-cultureel werk of maatschappelijke advisering'. This knowledge acquisition goes broader and deeper than the specific internship place.
- The student acquires administrative, organizational, communicative, and social work skills. In particular, students can undertake interventions in social work, socio-cultural work, or social counseling.
- The student guides and designs social work processes methodically, taking into account the context and stakeholders.
- The student intervenes in social structures to realize an inclusive and sustainable society. They critically analyze societal and international developments and challenges, interpreting them using relevant knowledge, sources, and research results.
- The student deepens and broadens their professional functioning based on critical reflection on their person, actions, organization, socio-professional context, and society from a social engagement perspective.
- The student makes their actions and the expected effect explicit. They are aware of their qualities, pitfalls, values, and norms and integrate this into their professional conduct.
The objectives and expectations are communicated to students at the beginning of the academic year.
This course unit is offered by UCLL, Social School in Heverlee, and its content partly depends on the chosen work area within social work (i.e., socio-cultural work, social work, and social counseling). Information on professional practice per option can be found via the following web links:
- Maatschappelijk werk: https://onderwijsaanbod.leuven.ucll.be/syllabi/n/MBW29AN.htm
- Maatschappelijke advisering: https://onderwijsaanbod.leuven.ucll.be/syllabi/n/MBW28AN.htm
- Sociaal-cultureel werk: https://onderwijsaanbod.leuven.ucll.be/syllabi/n/MBW31AN.htm
Begintermen
Het strekt tot aanbeveling dat:
- Studenten interesse hebben in het desbetreffende studiegebied van het sociaal werk.
- Studenten beschikken over basisinzichten rond methodisch sociaal handelen.
- studenten zelfstandig (kritisch-reflectieve en/of conceptuele) cursusteksten kunnen verwerken en vlot gebruik kunnen maken van informatiebronnen.
- Studenten methoden, thema’s, praktijken en analyses kunnen integreren en maatschappelijke ontwikkelingen kunnen inschatten.
- Studenten veranderings-, begeleidings- en voorkomingsstrategieën kunnen observeren, beschrijven en toepassen.
- Studenten het eigen functioneren op handelingsniveau kritisch kunnen evalueren.
- Studenten een analyse kunnen maken van de ethische betekenis van sociale handeling en de praktijk van het sociaal werk kunnen beoordelen vanuit ‘normatieve professionaliteit’ als beroepsethisch kader.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Voorbereidingsprogramma: Master in het sociaal werk en sociaal beleid (voor bachelors en masters in de sociale wetenschappen en gedragswetenschappen) (Leuven e.a.) 67 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Master in het sociaal werk en sociaal beleid (voor bachelors en masters Geschiedenis en andere bachelors en masters na toelating (Leuven e.a) 94 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
15 sp. Beroepspraktijk (B-KUL-S0E99a)
Inhoud
Er worden 40 werkdagen besteed aan de stage, aangevuld met supervisies, leergroepen of practica. De stageplaats moet binnen het werkterrein van één sector van het sociaal werk kunnen gesitueerd worden: het maatschappelijk werk, sociaal-cultureel werk of maatschappelijke advisering. Ervaringsleren en de kritische reflectie daarop staat centraal. De stage laat toe om actief te leren in de dagelijkse werking van de dienst/organisatie.
De concrete invulling van de beroepspraktijk is deels afhankelijk van het gekozen werkgebied binnen sociaal werk (zijnde: sociaal-cultureel werk, maatschappelijk werk of maatschappelijke advisering).
Studiemateriaal
Voor deze onderwijsleeractiviteit wordt gebruik gemaakt van volgend studiemateriaal:
- Studiewijzer beroepspraktijk (aangeboden door UCLL)
- Informatiemateriaal, documenten en verslagen van en over de stageorganisatie en sector die de student zelf verzamelt, onder meer via en over de stageplaats
Toelichting werkvorm
Binnen de beroepspraktijk ligt de focus op participerende observatie waarbij de student afwisselt tussen observeren en participeren:
- De student bestudeert de taakuitoefening van beroepskrachten en de ruime werking/werkomgeving van de stageplaats. Hij bouwt hierbij een objectief referentiekader op door geschreven bronnen te raadplegen, ‘bevoorrechte getuigen’ te bevragen, actief te luisteren bij gesprekken, gericht en systematisch waar te nemen wat gedaan wordt en hoe iets is gebeurd, te reflecteren, etc. Vanuit dit kader zal de student doelgericht en systematisch waarnemen, observeren.
- De student neemt actief deel aan de werking van de stageplaats en maakt door deze participatie kennis met het beroepsmatig handelen van een sociaal werker.
Het stageproces wordt vanuit de opleiding omkaderd door supervisie. Supervisie heeft de bedoeling om stil te staan bij het eigen leerproces, waarbij gereflecteerd wordt op het eigen functioneren en handelen in relatie tot de stage en het beroep. Dit vraagt een bereidheid om reflecties en het eigen functioneren bespreekbaar te stellen.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Beroepspraktijk (B-KUL-S2E99b)
Toelichting
De stage wordt op een permanente wijze geëvalueerd. De praktijklector quoteert de stage en het supervisieproces. De evaluatie van het opleidingsonderdeel is dus zowel productgericht (opdrachten/verslagen bij supervisie) als procesgericht (supervisieproces en permanente procesevaluatie stage).
De beroepspraktijk is opgedeeld in 2 grote delen: het stagedeel en het schooldeel.
- Deel stage: permanente evaluatie, die resulteert in een eindbeoordeling
- Deel school: permanente evaluatie, waarbij de praktijklector rekening houdt met actieve medewerking tijdens de practica, de opdrachten tijdens de practica voor en na de stage, en de opdrachten bij de terugkomdagen tijdens de stage.
Slagen voor de stage is noodzakelijk voor het behalen van een credit.
De concrete evaluatiekenmerken worden door UCLL meegedeeld.
Toelichting bij herkansen
Er is geen tweede examenkans.