Masterproef (B-KUL-S0D30B)

17 studiepuntenNederlands23 urenBeide semestersUitgesloten voor creditcontract
Langer Arnim (coördinator) |  Pittoors Gilles |  N.
POC Politieke wetenschappen

Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel heeft de student de volgende doelstellingen bereikt:

  • De student kan zelfstandig relevante politiek-wetenschappelijke bronnen opzoeken, selecteren, kritisch beoordelen en er op correcte wijze naar verwijzen;
  • De student kan een politiek-wetenschappelijke probleemstelling omzetten in onderzoeksvragen, de verbinding maken met relevante academische literatuur, een gepast methodologisch onderzoekskader opstellen en een volledige (empirische) cyclus doorlopen om de onderzoeksvragen te beantwoorden;
  • De student kan de meest voorkomende onderzoeksmethoden en -ontwerpen in het domein van politieke wetenschappen identificeren en kritisch beoordelen;
  • De student kan de meest gepaste onderzoeksmethode(n) selecteren om data te verzamelen, deze keuze op een wetenschappelijke manier onderbouwen, en de sterktes en zwaktes ervan toelichten;
  • De student kan genuanceerd en waarheidsgetrouw over zijn/haar onderzoeksresultaten rapporteren;
  • De student kan reflecteren over de wetenschappelijke waarde van zijn/haar onderzoeksresultaten;
  • De student kan nauwgezet en op een wetenschappelijke manier zelfstandig een politiek-wetenschappelijk onderzoek uitvoeren en hierover schriftelijk en mondeling rapporteren;
  • De student kan zich uitdrukken in correct gesproken en geschreven standaardtaal;
  • De student kan met zijn/haar onderzoek aantonen dat hij/zij de leerinhoud van de opleiding heeft verwerkt en op een actieve wijze kan toepassen;
  • De student kan reflecteren over zijn/haar eigen onderzoek en dat van medestudenten, en op een gepaste manier constructieve feedback verwerken.

Het tijdig indienen van een startnota, het ontvangen van een ‘pass’ voor het OLA Onderzoeksseminarie masterproef, en het slagen voor het facultaire plagiaatpreventietraject zijn drie bindende voorwaarden om de masterproef te mogen indienen en tot de verdediging te worden toegelaten. Meer informatie over de deadline en vereiste omvang van de startnota staat in het masterproefreglement dat op het Studenteportaal te vinden is. 

Bij aanvang dit opleidingsonderdeel heeft de student de volgende doelstellingen bereikt:

  • De student is vertrouwd met de politiek-wetenschappelijke denkkaders en sociaal-wetenschappelijke onderzoeksmethoden;
  • De student kan op een kritische manier omgaan met deze denkkaders en onderzoeksmethoden;
  • De student kan reeds verworven academische en methodologisch vaardigheden toepassen op het verzamelen van data, het analyseren van data en over de resultaten ervan schriftelijk en mondeling rapporteren;
  • De student kan zelfstandig werken.

 

Studenten krijgen enkel een masterproefonderwerp en promotor toegewezen wanneer ze het OPO Masterproef in hun ISP opnemen.

Onderwijsleeractiviteiten

15 sp. Masterproef (B-KUL-S0D30a)

15 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Masterproef10 urenBeide semesters
N.
POC Politieke wetenschappen

De masterproef bestaat uit een origineel onderzoek dat de student zelfstandig uitvoert onder begeleiding van een promotor en eventueel een dagelijks begeleider. De masterproef dient daarbij te voldoen aan de volgende criteria:

  • De inhoud van de masterproef dient aan te sluiten bij de inhoud van de opleiding: de masterproef moet handelen over een thema dat betrekking heeft op de vergelijkende, Europese en/of de internationale politiek;
  • De onderzoeksvraag dient relevant te zijn voor het vakgebied van de vergelijkende en/of de internationale politiek, op een methodologisch correcte manier te worden onderzocht, en dit binnen een gepast onderzoekskader;
  • Uit de masterproef moet blijken dat de student de leerinhoud van de masteropleiding heeft verwerkt en in staat is om deze leerinhoud op een actieve wijze toe te passen;
  • Het onderwerp dient kritisch te worden onderzocht en te getuigen van een eigen visie en/of inzichten;
  • De masterproef dient van voldoende kwaliteit te zijn om in gewijzigde vorm gepubliceerd te worden als artikel in een wetenschappelijk tijdschrift.

Documentatie wordt ter beschikking gesteld op Toledo en het masterproefportaal.

Zie artikel 12 van het masterproefreglement.

De student werkt gedurende het academiejaar op zelfstandige wijze actief aan zijn of haar masterproef. Hierbij kan de student geregeld feedback vragen aan zijn of haar promotor en eventueel dagelijks begeleider.

2 sp. Onderzoeksseminarie masterproef (B-KUL-S0O84a)

2 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum13 urenBeide semesters
POC Politieke wetenschappen

Het onderzoeksseminarie masterproef heeft tot doel studenten te ondersteunen bij het ontwerpen van hun onderzoek voor de masterproef. Deze onderwijsleeractiviteit bestaat uit weblectures/kennisclips, interactieve hoorcolleges on campus en groepsdiscussies (zogenaamde peer review-sessies).

 

Blended learning

Na een inleidend college on campus, bestaat de cursus uit vier hoorcolleges die de belangrijkste onderzoeksmethoden en -ontwerpen en de toepassing ervan op verschillende onderzoeksproblemen en -vragen in de politieke wetenschappen toelichten. Ieder on campus hoorcollege wordt voorafgegaan door weblectures, bestaande uit een mix van kennisclips en getuigenissen van onderzoekers en studenten. Daarnaast wordt van de student verwacht dat zij/hij teksten op voorhand leest en oefeningen voorbereidt. Tijdens de colleges worden deze teksten en oefeningen besproken en is er gelegenheid om vragen te stellen.

 

Voorbereiding van startnota en peer review-sessies

Daarna werken studenten gedurende drie peer review-sessies verschillende stappen uit die hen voorbereiden op het schrijven van hun startrapport (zie beneden). Voorafgaand aan elke sessie, schrijven studenten een korte paper waarin ze de geleerde lessen toepassen met betrekking tot de onderzoeksvraag, literatuuronderzoek, methodologie en data-analyseplan. Zo ontwikkelen de studenten de belangrijkste componenten van hun onderzoeksvoorstel voor de masterproef. Tijdens de peer review sessies worden de papers kritisch besproken. Het tijdig indienen van de korte papers en deelname aan de peer review-sessies is verplicht.

Om dit opleidingsonderdeel vorm te geven wordt er met volgend studiemateriaal gewerkt dat ter beschikking wordt gesteld via Toledo:

  • A. Bryman (2012 - fourth edition). Social Research Methods. Oxford: Oxford University Press. [chapters 1, 2, 3, 9, 20, 22, 24 and 26]
  • C. Lamont (2015). Research Methods in International Relations. London: Sage. [chapters 2, 4, 5, 6 and 9]
  • N. Blakie (2010 - second edition). Designing Social Research. Cambridge: Polity Press. [chapters 1 and 2]
  • R.K. Yin (2017). Case Study Research and Applications. Design and Methods. London: Sage. [chapters, 1, 2 and 3]
  • Academische literatuur;
  • Slides;
  • Eigen notities.

Deze onderwijsleeractiviteit wordt ingericht volgens de principes van blended learning, waarbij online onderwijs en contactonderwijs worden gecombineerd.

 

De online component omvat weblectures, aanbevolen literatuur en voorbereidende opdrachten beschikbaar op Toledo. De weblectures bestaan uit een mix van kennisclips, getuigenissen van onderzoekers en getuigenissen van studenten. Na het bekijken van de weblectures en het lezen van teksten, wordt van de studenten verwacht dat ze een reeks oefeningen voorbereiden. Tijdens het contactonderwijs, worden deze teksten en oefeningen collectief besproken, is er ruimte om vragen te stellen en wordt er verdiepend gewerkt.

 

Om de aangereikte kennis in de praktijk om te zetten, worden er naast de colleges drie peer review-sessies georganiseerd rond:

  • Onderzoeksvragen en literatuuroverzicht
  • Onderzoeksontwerp
  • Dataverzameling en -analyse

 

Tijdens deze peer review-sessies moeten de studenten in kleine groep hun eigen onderzoek presenteren en schriftelijk en mondeling feedback geven op de papers van andere studenten. Deelname aan de peer review-sessies en het voorafgaandelijk indienen van voorbereidende papers/peer-evaluaties is verplicht. De deadlines en het uurrooster van de peer review-sessies worden gecommuniceerd via Toledo.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Masterproef (B-KUL-S2D30b)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Presentatie, Medewerking tijdens contactmomenten


Evaluatiekenmerken

De beoordeling gebeurt op basis van het eindproduct, het doorlopen proces en de verdediging.

Vooraleer een student de masterproef kan indienen en verdedigen, dient te worden voldaan aan 3 bindende voorwaarden: startnota, plagiaatpreventietraject en onderzoeksseminarie masterproef.

 

1. STARTNOTA

De startnota is een paper (minimum 3.000 woorden) waarin de probleemstelling, het theoretisch/conceptueel kader en het methodologisch kader van het masterproef wordt uiteengezet. De student voegt ook een stappenplan toe waarin het verdere onderzoeksproces wordt toegelicht. De startnota wordt geschreven op basis van de kleinere papers die zijn ingediend ter voorbereiding van de peer review-sessies van het onderzoeksseminarie, in overleg met de promotor/dagelijks begeleider.

De geldigheid van de startnota is beperkt tot de duur van het lopende academiejaar. Studenten die zich in een volgend academiejaar herinschrijven voor het OPO Masterproef, dienen een voortgangsnota in, conform het masterproefreglement.

Het tijdig en correct indienen van de start- of voortgangsnota geldt als eerste voorwaarde om de masterproef te mogen indienen en tot de verdediging te worden toegelaten. 

 

2. PLAGIAATPREVENTIETRAJECT

Ter voorbereiding van de masterproef hernieuwen studenten hun kennis en vaardigheden inzake plagiaatpreventie. Zij nemen hiertoe deel aan het facultaire plagiaatpreventietraject, dat bestaat uit het doorlopen van een online opfrissingscursus die door de universiteitsbibliotheek binnen de Toledo-omgeving wordt aangeboden en het deelnemen aan een aan deze cursus gekoppelde toets. Het slagen voor deze toets geldt als vormvereiste voor het indienen van de startnota. De deadline voor het slagen voor deze online toets is voor studenten die een initiële masteropleiding volgen derhalve gelijk aan die voor het indienen van de startnota. Er worden geen specifieke deelnamebewijzen voor deze test uitgereikt; de deelname en het slagen worden louter elektronisch geregistreerd in het Toledo puntenboek.

Het tijdig en correct deelnemen aan en het slagen voor het facultaire plagiaatpreventietraject geldt als tweede voorwaarde om de masterproef te mogen indienen en tot de verdediging te worden toegelaten. 

 

3. ONDERZOEKSSEMINARIE MASTERPROEF 

Slagen voor de OLA Onderzoeksseminarie masterproef geldt als een derde voorwaarde om de masterproef te mogen indienen en tot de verdediging te worden toegelaten. 

De student zal worden beoordeeld op basis van volgende elementen:

  • Tijdig indienen van drie korte papers voorafgaand aan de relevante peer review-sessies;
  • Verplichte aanwezigheid en actieve deelname aan alle drie de peer review-sessies.

De instructies bij de opdrachten en de deadlines voor indiening zullen worden meegedeeld tijdens de eerste sessie en via Toledo.

Alle studenten die de masterproef in hun ISP hebben opgenomen, volgen het onderzoeksseminarie – ook de studenten die de masterproef voor een tweede of derde keer in hun ISP opnemen. De studenten die de vorige jaren het onderzoeksseminarie opnamen in hun ISP dienen contact op te nemen met de docent om een eventueel aangepast traject te bespreken.

 

4. MASTERPROEF

De masterproef telt 10.000 woorden met een marge van 10%. Meer informatie over de vorm van de masterproef kan worden gevonden in de instructies onder het OLA masterproef of op het masterproefportaal.

De masterproef wordt ingediend in december (voor de januarizittijd), in mei (voor de junizittijd) of in augustus (voor de septemberzittijd).

 

5. VERDEDIGING

De masterproef wordt mondeling verdedigd in de taal van de opleiding. De verdediging duurt maximaal 30 minuten. De student geeft eerst een korte toelichting. Daarna stellen de promotor (en dagelijks begeleider) een aantal vragen, gevolgd door de verslaggever. Meer informatie over de vorm van de verdediging kan worden geraadpleegd op het masteproefportaal.

 

Bepaling eindresultaat

1. ONDERZOEKSSEMINARIE MASTERPROEF 

De studenten worden beoordeeld door de docent(en), zoals meegedeeld via Toledo en de examenregeling.

Voor deze onderwijsleeractiviteit wordt gewerkt met een geslaagd/niet geslaagd (pass/fail) beoordeling. Om te slagen dienen de studenten alle opdrachten uit te voeren en tijdig in te dienen. Daarnaast dienen ze actief deel te nemen aan de peer review-sessies.

Bij het indienen van opdrachten wordt de afgesproken deadline gerespecteerd. Indien de deadline niet wordt gerespecteerd, krijgt de student een ‘niet geslaagd’ (fail) voor de OLA Onderzoekssemianrie masterproef. Er wordt niet onderhandeld over mogelijke afwijkingen. Indien er zich bijzondere individuele omstandigheden hebben voorgedaan, dient men voor de deadline contact op te nemen met de ombudsdienst. Een nieuwe indieningsdatum kan enkel bepaald worden om een zwaarwichtige reden na aanvraag.

Deelname aan de peer review-sessies is verplicht. In geval van ongeldige afwezigheid krijgt de student een ‘niet geslaagd’ (fail) voor de OLA Onderzoeksseminarie masterproef. Er wordt niet onderhandeld over mogelijke afwijkingen. Indien er zich bijzondere individuele omstandigheden hebben voorgedaan waardoor de student niet kan deelnemen, dient men voor de peer review-sessie contact op te nemen met de ombudsdienst.

Studenten zijn zelf verantwoordelijk voor het indienen van een werk dat vrij is van fraude en plagiaat (www.kuleuven.be/plagiaat) en dienen hiervoor de facultaire richtlijnen te volgen. Plagiaat wordt bestraft met de sancties voorzien in het universitaire onderwijs- en examenreglement (www.kuleuven.be/onderwijs/oer).

 

2. MASTERPROEF

De masterproef wordt beoordeeld door de jury, zoals meegedeeld via het facultair masterproefreglement en de examenregeling. Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.

De criteria voor het bepalen van het eindresultaat kunnen worden onderverdeeld in hoofd- en randcriteria. De hoofdcriteria zijn fundamenteel voor de eindbeoordeling, de randcriteria zijn corrigerend.

 

Hoofdcriteria

  • Leidt het wetenschappelijke of maatschappelijke probleem tot een duidelijke, theoretisch onderbouwde en relevante onderzoeksvraag?
  • Werd een aangepast methodologie geïdentificeerd correct toegepast?
  • Heeft het werkstuk een logische en overzichtelijke structuur?
  • Zijn de bronnen relevant en de verwijzingen correct?
  • Wat is de persoonlijke inbreng van de student?
  • Zijn de conclusies duidelijk, relevant en correct?

 

Randcriteria

  • Voldoen de vormelijke kwaliteiten van het werkstuk?
  • Hoe verliep het totstandkomingsproces?
  • Hoe verliep de verdediging?

 

Meer informatie over de vormvereisten en de procedure kan worden geraadpleegd op het masteproefportaal.

 

Bij het indienen van de masterproef wordt de afgesproken deadline gerespecteerd. Indien de deadline niet wordt gerespecteerd, krijgt de student een ‘niet afgelegd’ (NA) voor het gehele opleidingsonderdeel. Er wordt niet onderhandeld over mogelijke afwijkingen. Indien er zich bijzondere individuele omstandigheden hebben voorgedaan, dient men voor de deadline contact op te nemen met de ombudsdienst. Een nieuwe indieningsdatum kan enkel toegestaan worden om zwaarwichtige redenen.

 

De verdediging van de masterproef is een fundamenteel onderdeel van de evaluatie van de masterproef. Niet deelnemen aan de verdediging leidt tot een ‘niet afgelegd’ (NA) voor het  gehele opleidingsonderdeel. Er wordt niet onderhandeld over mogelijke afwijkingen. Indien er zich bijzondere individuele omstandigheden hebben voorgedaan, dient men voor de verdediging contact op te nemen met de ombudsdienst.

 

Studenten zijn zelf verantwoordelijk voor het indienen van een werk dat vrij is van fraude en plagiaat (www.kuleuven.be/plagiaat) en dienen hiervoor de facultaire richtlijnen te volgen. Plagiaat wordt bestraft met de sancties voorzien in het universitaire onderwijs- en examenreglement (www.kuleuven.be/onderwijs/oer).

 

Werkstudenten

Voor studenten met het statuut werkstudent kan, in overleg met en na goedkeuring door de docent, afgeweken worden van de evaluatiekenmerken van het OLA Onderzoeksseminarie masterproef.

 

Herkansen

1. ONDERZOEKSSEMINARIE MASTERPROEF

Studenten die niet slagen voor dit onderdeel krijgen een herkansing. De evaluatiekenmerken en de bepaling van het eindresultaat van de herkansing verschillen van die van de eerste examenkans. Studenten moeten een alternatieve opdracht indienen. De concrete modaliteiten en de deadline voor indiening worden ten laatste begin juli via Toledo gecommuniceerd.

 

2. MASTERPROEF

De evaluatiekenmerken en de bepaling van het eindresultaat van de herkansing zijn identiek aan die van de eerste examenkans, zoals hierboven beschreven.

Zie toelichting bij 'herkansen'.