Instellingen en beleid van de ontwikkelingslanden (B-KUL-S0D22C)

4 studiepuntenNederlands26 urenEerste semester
POC Politieke wetenschappen

Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel heeft de student volgende kennis en inzichten verworven:

  • De student kan de belangrijkste kenmerken van landen in de Global South in zijn/haar eigen woorden weergeven;
  • De student heeft inzicht in de belangrijkste theorieën die deze kenmerken verklaren;
  • De student kan de verhoudingen tussen staat, markt en civil society in ontwikkelingslanden verduidelijken.

 

Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel heeft de student volgende vaardigheden verworven:

  • De student kan een standpunt op een goed geargumenteerde wijze verwoorden;
  • De student kan op een duidelijke en gestructureerde manier informatie overbrengen in een paper;
  • De student weet zijn/haar weg te vinden in de vakliteratuur.

 

Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel heeft de student volgende attitude verworven:

  • De student neemt een kritische houding aan tegenover journalistieke informatie met betrekking tot ontwikkelingslanden;
  • De student heeft een bredere belangstelling voor de sociale en politieke evoluties in ontwikkelingslanden.

 

Deze doelstellingen worden bij de start en op het einde van de colleges aan de studenten gecommuniceerd. Ze kunnen ook via Toledo worden geraadpleegd.

Bij aanvang van dit opleidingsonderdeel heeft de student reeds volgende doelstellingen bereikt:

  • De student heeft een algemene kennis over de geografische en culturele realiteit van ontwikkelingslanden;
  • De student kan zelfstandig theoretische teksten lezen en analyseren;
  • De student kan diverse theorieën toepassen op concrete casussen;
  • De student kan zelfstandig werken;
  • De student heeft een algemene interesse in het beleid van en de ontwikkelingen in ontwikkelingslanden;
  • De student is bereid om zijn/haar kennis over het gebeuren en de specifieke situaties in ontwikkelingslanden up-to-date te houden.

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Instellingen en beleid van de ontwikkelingslanden (B-KUL-S0D22a)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College26 urenEerste semester
POC Politieke wetenschappen

In dit opleidingsonderdeel worden volgende elementen behandeld:

  • Kenmerken van ontwikkelingslanden: geografie, armoede/rijkdom, historiek, nationale en internationale politiek, enz.;
  • Ontwikkelingstheorieën: moderniseringstheorie, dependencia-theorie, post-imperialist-theorieën, actor-theorieën, world systems-theorieën, network-theorieën, enz.;
  • Kenmerken van staat, economie en civil society in ontwikkelingslanden;
  • Analyse van de rol van de staat, politieke partijen, civil society, het bedrijfsleven, het leger, internationale instellingen van landen in de Global South.

Om het opleidingsonderdeel vorm te geven wordt er met volgend studiemateriaal gewerkt:

  • Lijst met verplichte literatuur die ter beschikking wordt gesteld via Toledo;
  • Studenten lezen aanvullend een boek of artikel geschreven door een auteur uit de Global South, waarover zij vervolgens een paper schrijven;
  • Slides die ter beschikking worden gesteld via Toledo;
  • Beeldmateriaal dat ter beschikking wordt gesteld via Toledo;
  • Eigen notities.

Dit opleidingsonderdeel wordt on campus georganiseerd. Van de studenten wordt verwacht dat ze:

  • Actief aan de (wekelijkse) colleges deelnemen;
  • Het handboek bestuderen;
  • Een artikel of boek geschreven door een auteur uit de Global South lezen;
  • Een paper schrijven met daarin een bespreking van het artikel of boek.

 

De opdracht van de paper wordt in meer detail toegelicht tijdens de colleges.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Instellingen en beleid van de ontwikkelingslanden (B-KUL-S2D22c)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Paper/Werkstuk
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal


Evaluatiekenmerken

Mondeling, open boek examen met een schriftelijke voorbereidingstijd van ten minste 20 minuten.

De student krijgt twee open vragen en kiest één vraag om te beantwoorden. 

De student leest een artikel of boek geschreven door een auteur uit de Global South en schrijft een paper waarin hij/zij het artikel of boek bespreekt. De opdracht voor de paper wordt meer in detail toegelicht tijdens de colleges.

Tijdens het mondeling examen:

  • De student geeft toelichting bij zijn/haar antwoord op de open vraag;
  • De student presenteert zijn/haar paper;
  • De student beantwoordt enkele kleine vragen.

 

Bepaling eindresultaat

Het opleidingsonderdeel wordt beoordeeld door de docent(en), zoals meegedeeld via Toledo en de examenregeling. Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.

 

Het eindresultaat is een gewogen cijfer dat als volgt bepaald wordt:

  • Mondeling examen: 50%
  • Paper: 50%


Indien de student niet deelneemt aan één van de deelevaluaties, krijgt de student NA (niet afgelegd) voor het gehele opleidingsonderdeel.

 

Studenten dienen hun paper 4 werkdagen voor het mondeling examen in. De deadline voor de paper moet gerespecteerd worden. Als de deadline niet gerespecteerd wordt, krijgt de student NA (niet afgelegd) voor het gehele opleidingsonderdeel. Indien er zich bijzondere individuele omstandigheden hebben voorgedaan, dient men contact op te nemen met de ombudsdienst. Bij het indienen van de opdracht wordt de afgesproken deadline gerespecteerd. Er wordt niet onderhandeld over mogelijke afwijkingen. Een nieuwe indieningsdatum kan enkel bepaald worden om een zwaarwichtige reden, na aanvraag.

 

Studenten zijn zelf verantwoordelijk voor het indienen van een werk dat vrij is van fraude en plagiaat (www.kuleuven.be/plagiaat) en dienen hiervoor de facultaire richtlijnen te volgen. Plagiaat wordt bestraft met de sancties voorzien in het universitaire onderwijs- en examenreglement (www.kuleuven.be/onderwijs/oer).

 

Herkansen

De evaluatiekenmerken en de bepaling van het eindresultaat van de herkansing zijn gelijk aan deze van de eerste examenkans zoals hierboven beschreven. Studenten dienen hun paper 4 werkdagen voor het mondelinge examen in.

Zie toelichting bij 'herkansen'.