Kwalitatieve analyse (B-KUL-S0C92A)

5 studiepuntenNederlands26 urenEerste semester
N. |  Hesters Delphine (plaatsvervanger)
POC Sociologie

Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel hebben de studenten de volgende leerresultaten bereikt:

  • Studenten kunnen de relevante sociologische bronnen kritisch beoordelen en inzetten voor het geldig construeren van kwalitatieve sociologische concepten.
  • Studenten kunnen via gepaste case-selectie een kwalitatief databestand construeren dat toelaat de gestelde onderzoeksvragen te beantwoorden.
  • Studenten kunnen zich oriënteren in het ruimere veld van kwalitatieve analysemethoden. 
  • Studenten begrijpen op welke manier software voor data-analyse de kwalitatieve analysepraktijk kan ondersteunen.
  • Studenten begrijpen en kunnen kritisch reflecteren op data-analyse aan de hand van Grounded Theory, Analytische Inductie, Thematische Analyse en Discoursanalyse
  • Studenten kunnen (crisp set) Qualitative Comparative Analysis (QCA) zinvol doorvoeren en interpreteren. 

Deze doelstellingen worden bij de start van de colleges aan de studenten gecommuniceerd.

Bij aanvang van dit opleidingsonderdeel kan de student een onderzoeksontwerp opstellen; de student heeft kennis van de meeste courante kwalitatieve dataverzamelingstechnieken (diepte-interview, focusgroepen, (participerende) observatie), van het uitvoeren van kwalitatieve case studies en van het kwantitatief - kwalitatief debat binnen de sociale wetenschappen. De student heeft een basiskennis van kwantitatieve analysetechnieken (beschrijvend en inferentieel).

Deze begintermen vormen binnen de Faculteit Sociale Wetenschappen het onderwerp van de opleidingsonderdelen S0O07A/ S0A30A Kwalitatieve onderzoeksmethoden, S0A18A Methodologie van de sociale wetenschappen, en S0A17E Statistiek van de sociale wetenschappen. Het vooraf gevolgd hebben van deze of vergelijkbare opleidingsonderdelen strekt tot aanbeveling.

Onderwijsleeractiviteiten

5 sp. Kwalitatieve analyse (B-KUL-S0C92a)

5 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College26 urenEerste semester
N. |  Hesters Delphine (plaatsvervanger)
POC Sociologie

Deze leeractiviteit behandelt de manier waarop studenten kwalitatieve data-analyse op een gestructureerde wijze kunnen aanpakken en uitwerken (reductie van de complexiteit en het naar voor brengen van spaarzame ‘verklaringen’).

De basis van de kwalitatieve analyse wordt gevormd door kwalitatieve conceptconstructie en een gemotiveerde caseselectiestrategie om uit te monden in een gepaste en systematische analysebenadering. Een gestructureerde werkwijze zal hiertoe aangewend worden.

De opbouw van conceptconstructie over caseselectie naar het uitwerken van systematische descriptive accounts en explanatory accounts, met behulp van kwalitatieve analysesoftware, moet garant staan voor een maximale geldigheid en betrouwbaarheid van de kwalitatieve (case-study) analyse. De analysebenaderingen die in de cursus aan bod komen zijn Grounded Theory, Analytische Inductie, Thematische Analyse, Discoursanalyse en Qualitative Comparative Analysis (QCA). Crisp-set QCA wordt in de lessen ook effectief in de praktijk gebracht.

Dit vak wordt ondersteund door een reader en een boek.

 

De reader wordt ter beschikking gesteld via Toledo en kan aangekocht worden bij de Cursusdienst van Politika. Hij bevat o.a. volgende teksten:

  • Goertz, G. (2005). Social Science Concepts: A User's Guide. Princeton University Press.
  • Howitt, D. (2019). Qualitative Research Methods in Psychology. Putting theory into practice. Harlow: Pearson. Hoofdstukken over Grounded Theory en Discourse Analysis.

 

Van de studenten wordt verwacht dat ze volgend boek aanschaffen (mogelijk via ACCO):

  • Swanborn, P. (1996). Case-Study's. Wat, wanneer, hoe? Boom: Lemma Uitgevers. 

 

De slides van de lessen worden aangeboden op Toledo.

Studenten die de lessen om gegronde redenen systematisch of eenmalig niet kunnen bijwonen (o.a. door werkverplichtingen of ziekte), kunnen gebruik maken van lesopnames. Ze nemen hiervoor contact op met de docent.

De lessen worden voornamelijk ex-cathedra gegeven.

Studenten lezen  kritisch de diverse artikelen, teksten en boeken die tijdens de colleges behandeld worden.

In een werksessie waarin de studenten in kleine groepjes werken, maken de studenten actief kennis met en reflecteren ze op de methodologie van enkele hedendaagse klassiekers uit de kwalitatieve cultuursociologie.

Studenten oefenen de aangeleerde QCA-techniek in de bijbehorende software op werkelijk onderzoekmateriaal, d.i. replicatie van bestaand onderzoek.

 

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Kwalitatieve analyse (B-KUL-S2C92a)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Paper/Werkstuk
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Geen


Evaluatiekenmerken

De evaluatie bestaat uit (a) een mondeling gesloten boek examen bestaande uit open vragen tijdens de examenperiode en (b) individueel uit te voeren thuisopdrachten en (c) participatie in een werksessie.

Bepaling van het eindresultaat

Het opleidingsonderdeel wordt beoordeeld door de docent, zoals meegedeeld via Toledo en de examenregeling. Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.

De verdeling van de punten is als volgt:

-         De 3 opdrachten (concepten, case-selectie en QCA) staan samen op 10 punten
-         Wie deelneemt aan de werksessie verdient 1 punt en doet mondeling examen op 9 punten.
-         Wie niet deelneemt aan de werksessie doet mondeling examen op 10 punten (waarbij de score op 9 herwogen wordt naar een score op 10).

Bij het indienen van de opdrachten wordt de afgesproken deadline gerespecteerd. Indien de deadline niet wordt gerespecteerd en/of er worden geen opdrachten ingediend, kan de student niet deelnemen aan het mondeling examen en wordt de eindbeoordeling voor het gehele opleidingsonderdeel NA (niet afgelegd), tenzij om een zwaarwichtige reden na aanvraag een nieuwe indieningsdatum wordt bepaald. 

Herkansen

De evaluatiekenmerken en de bepaling van het eindresultaat van de tweede examenkans zijn identiek aan die van de eerste examenkans zoals hierboven beschreven. 

Wie in de eerste zittijd geslaagd is voor de opdrachten, maar niet voor het mondelinge examen, kan de punten op de opdrachten overdragen naar tweede zit.

Zie 'Toelichting' onder 'Evaluatieactiviteiten' voor bijkomende informatie i.v.m. de tweede examenkans.