Kwantitatieve data-analyse (B-KUL-S0C89B)

5 studiepuntenNederlands32 urenEerste semester
POC Sociologie

Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel hebben de studenten de volgende leerresultaten bereikt:

  • Studenten kunnen, vertrekkende vanuit een sociologische onderzoeksvraag, zelfstandig een passende analysetechniek selecteren en deze toepassen op bestaande data.
  • Studenten kunnen de samenhang tussen categorische variabelen genereren, analyseren en interpreteren. Nadruk ligt op interpretatie van kruistabel, odds-ratio's, chi-kwadraattest en gestandaardiseerde residuelen voor kruistabel.
  • Studenten kennen de doelstellingen, toepassingsgebieden en verdiepende principes van binomiale, ordinale en multinominale logistische regressie. Ze kunnen deze technieken toepassen en uitvoeren met behulp van statistische software (SPSS).
  • Studenten hebben inzicht in de analyse van data met een hiërarchische structuur en kunnen met behulp van statistische software (SPSS) een volledige (logistische) multilevel-analyse uitvoeren.
  • Studenten kunnen de resultaten van hun analyses zelfstandig interpreteren en op een overzichtelijke manier – zowel schriftelijk, grafisch als mondeling – presenteren.

Deze doelstellingen worden bij de start van de colleges aan de studenten gecommuniceerd.

Bij aanvang van dit opleidingsonderdeel wordt de student verondersteld te beschikken over kennis van beschrijvende en inductieve statistiek. Meer specifiek wordt de volgende voorkennis verondersteld: enkelvoudige en meervoudige regressie, interactie-effecten, factor analyse, hypothese testen, betrouwbaarheidsintervallen. Ook basiskennis van het statistisch softwarepakket SPSS is vereist.

Deze begintermen vormen binnen de Faculteit Sociale Wetenschappen het onderwerp van de opleidingsonderdelen: S0A17E Statistiek voor de sociale wetenschappen en S0F15A Kwantitatieve onderzoeksmethoden: data-analyse 1.

Deze begintermen worden tijdens het eerste hoorcollege en de eerste oefensessie grondig herhaald.

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Hoorcolleges kwantitatieve data-analyse (B-KUL-S0C90a)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College26 urenEerste semester
POC Sociologie

Tijdens de hoorcolleges komen de volgende onderwerpen aan bod:

  • Inleiding: ‘opfrissen’ van kwantitatieve analysetechnieken;
  • Analyse van categorische variabelen: kruistabellen, binominale, ordinale en multinominale logistische regressie;
  • Analyse van hiërarchische data: multilevel-analyse.

De methoden worden geïllustreerd aan de hand van bestaand sociaalwetenschappelijk empirisch onderzoek. De nadruk wordt gelegd op het analyseren, interpreteren, en overzichtelijk weergeven van de statistische analyses. De link tussen onderzoeksvraag en statistische methode staat hierbij centraal.

Alle technieken worden aan de hand van SPSS-output besproken.

Om deze leeractiviteit vorm te geven wordt er met slides en ander studiemateriaal gewerkt. Informatie omtrent het studiemateriaal wordt meegedeeld via Toledo en tijdens de eerste lesmomenten.

De hoorcolleges zijn interactief. Studenten dienen actief mee te denken tijdens de les en worden aangemoedigd om vragen te stellen over de leerstof. In de colleges wordt de theorie behandeld die in de oefensessies wordt toegepast. De colleges en de oefeningen vormen als dusdanig een coherent en samenhangend geheel.

1 sp. Oefeningen kwantitatieve data-analyse (B-KUL-S0C91a)

1 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum6 urenEerste semester
POC Sociologie

In deze leeractiviteit worden de technieken die in de hoorcolleges behandeld zijn (onder andere logistische regressie en multilevel analyse) in de praktijk gebracht met behulp van statistische software (SPSS). Hierbij wordt vertrokken vanuit realistische onderzoeksvragen waar sociale wetenschappers mee geconfronteerd worden.

Om deze leeractiviteit vorm te geven wordt er met kennisclips, slides en ander studiemateriaal gewerkt. Informatie omtrent het studiemateriaal wordt meegedeeld via Toledo en tijdens de eerste lesmomenten.

Tijdens de oefenzittingen wordt van de studenten een proactieve werkhouding verwacht. Studenten dienen actief mee te werken aan, en na te denken over, de opgegeven oefeningen.

De oefensessies worden ingericht volgens principes van blended learning, waarbij contactonderwijs (face-to-face) en online leren worden gecombineerd. 

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Kwantitatieve data-analyse (B-KUL-S2C89b)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Paper/Werkstuk, Medewerking tijdens contactmomenten
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal, Formularium, Computer


Evaluatiekenmerken

De evaluatie bestaat uit drie delen:

1) Permanente evaluatie aan de hand van actieve participatie tijdens de les. Studenten moeten oefensessies grondig voorbereiden. De permanente evaluatie telt mee voor 1 van de 20 punten.

2) Twee take-home opdrachten. De studenten krijgen twee grote opdrachten en een dataset mee naar huis, waarmee ze alleen of met twee aan de slag moeten. Tijdens deze take-home opdrachten wordt de kennis van categorische data analyse (4 punten) en multilevel-analyse (4 punten) getoetst. De studenten moeten in staat zijn zelf de juiste analysetechniek te selecteren en dienen de resultaten op een correcte manier te rapporteren en interpreteren. Het take-home examen telt in totaal voor 8 (2 keer 4) van de 20 punten mee. Het niet respecteren van de vooraf meegedeelde deadline leidt tot een score van 0/4 per onderdeel.

3) Een mondeling open boek examen tijdens de examenperiode. De studenten bereiden examenvragen voor die ze mondeling moeten toelichten. Bij de examenvragen wordt telkens uitgegaan van een sociaalwetenschappelijk vraagstuk. Een computer met SPSS staat ter beschikking. Er worden zowel theoretische als toepassingsvragen gesteld. Het mondeling examen telt mee voor 11 van de 20 punten.

Bepaling eindresultaat

Het opleidingsonderdeel wordt beoordeeld door de docent, zoals meegedeeld via Toledo en de examenregeling. Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20. Het mondeling examen telt mee voor 11 punten, de schriftelijke take-home opdrachten voor 8 punten en de permanente evaluatie voor 1 punt.

Bij het indienen van de take-home opdrachten worden de afgesproken deadline en vormvereisten gerespecteerd. Indien de deadline en vormvereisten niet worden gerespecteerd, wordt de beoordeling van het onderdeel ‘take-home opdrachten’ meegeteld als een 0-score binnen het gewogen eindresultaat, tenzij om een zwaarwichtige reden na aanvraag een nieuwe indieningsdatum wordt bepaald. Indien er zich bijzondere individuele omstandigheden hebben voorgedaan, dient men voor de deadline contact op te nemen met de ombudsdienst en de docent.

Studenten zijn zelf verantwoordelijk voor het indienen van een werk dat vrij is van fraude en plagiaat (www.kuleuven.be/plagiaat) en dienen hiervoor de facultaire richtlijnen te volgen. Plagiaat wordt bestraft met de sancties voorzien in het universitaire onderwijs- en examenreglement (http://www.kuleuven.be/onderwijs/oer/).

Herkansen

De evaluatiekenmerken en de bepaling van het eindresultaat van de tweede examenkans zijn identiek aan die van de eerste examenkans zoals hierboven beschreven. Studenten krijgen twee nieuwe take-home opdrachten (ieder op 4 punten) en er wordt een nieuw mondeling examen georganiseerd (12 punten). De permanente evaluatie kan niet herkanst worden.

De overdracht van deelresultaten naar een ander academiejaar wordt uitgesloten.

Zie ‘Toelichting’ onder ‘Evaluatieactiviteiten’ voor bijkomende informatie i.v.m. de tweede examenkans.