Vergelijkende politiek (B-KUL-S0C57A)

6 studiepuntenNederlands39 urenEerste semester
POC Politieke wetenschappen

Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel heeft de student de volgende doelstelling bereikt:

  • De student kan de methode van de vergelijkende politiek toepassen;
  • De student kent de verschillende soorten kiesstelsels op grondige wijze;
  • De student kent de belangrijkste West-Europese kiesstelsels en politieke systemen (Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Nederland, België en Duitsland);
  • De student kent de effecten (voor- en nadelen) van kiesstelsels op vlak van representatie, transparantie, regeringsvorming, enz.;
  • De student begrijpt de relatie tussen het initiële verkiezingsresultaat en de uiteindelijke zetelverdeling;
  • De student begrijpt de relatie tussen politieke systemen en (variabelen van) kiesstelsels;
  • De student leert een kritische houding aan te nemen ten aanzien van de hervorming van kiesstelsels (electoral engineering);
  • De student kan op basis van ruwe gegevens verkiezingsuitslagen berekenen voor de meest gangbare kiesstelsels;
  • De student kan de algemene kennis omtrent kiesstelsels toepassen op een specifieke casus door het schrijven van een paper.

Deze doelstellingen worden aan het begin van de colleges aan de studenten gecommuniceerd.

Er is geen specifieke voorkennis vereist voor dit opleidingsonderdeel, maar kennis van algemene politicologie, zoals gedoceerd in het opleidingsonderdeel Politicologie (S0K06A of S0K06B), is aanbevolen. Interesse voor de politiek is noodzakelijk, met specifieke focus op West-Europese landen.

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
S0O16A : Vergelijkende politiek

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. Vergelijkende politiek (B-KUL-S0C57a)

6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College39 urenEerste semester
POC Politieke wetenschappen

De inhoud van dit opleidingsonderdeel bestaat uit de volgende componenten:

  • Overzicht van de studie van de vergelijkende politiek met aandacht voor methodologie;
  • Het onderscheid tussen parlementaire, presidentiële en semi-presidentiële systemen;
  • Meerderheidsstelsels (met ruime aandacht voor het politieke systeem van het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk);
  • Stelsels van evenredige vertegenwoordiging (met ruime aandacht voor het politieke systeem van Nederland en België);
  • Gemengde kiesstelsels (met ruime aandacht voor het politieke systeem van Duitsland);
  • Effecten van bovenstaande kiesstelsels in vergelijkend perspectief (bv. opkomst, representatie, proportionaliteit);
  • Actoren en instellingen van politieke systemen: parlementen, regeringen, politieke partijen, drukkingsgroeperingen, enz.

Om dit opleidingsonderdeel vorm te geven wordt er met volgend studiemateriaal gewerkt:

  • Handboek dat verkrijgbaar is bij Acco: S. Fiers & S. Van Hecke (2024 - vijfde editie). De spelregels van de democratie. Kiesstelsels en partijsystemen in Europa. 
  • Slides die via Toledo ter beschikking worden gesteld;
  • Eigen notities.

Dit opleidingsonderdeel wordt on campus georganiseerd:

  • Interactief hoorcollege met ruimte voor inbreng van studenten (vragen, discussie over aangebrachte leerstof).
  • Oefeningen tijdens de les in het omzetten van verkiezingsresultaten in zetelverdeling voor de verschillende kiesstelsels.
  • Het schrijven van een korte individuele paper (3500 woorden) met bijhorend opzoekingswerk. De opdracht van de paper wordt in meer detail toegelicht tijdens de colleges.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Vergelijkende politiek (B-KUL-S2C57a)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Paper/Werkstuk
Vraagvormen : Gesloten vragen, Open vragen
Leermateriaal : Rekenmachine


Evaluatiekenmerken

De evaluatie bestaat uit twee evenwaardige delen:

 

1. Mondeling examen:
Tijdens het mondeling examen wordt gepeild naar de kennis die de student heeft van kiesstelsels en politieke systemen die in de les aan bod zijn gekomen. Er wordt ook via bijvragen gekeken of de student het specifieke thema van zijn vraag  in verband kan brengen met andere thema's uit de cursus. Tijdens het examen wordt de student ook gevraagd (met behulp van een rekenmachine) een verkiezingsresultaat om te zetten in een zetelverdeling. Voor het mondelinge examen beschikt de student over een voorbereidingstijd van ten minste 20 minuten.

 

2. Individuele paper:
Daarnaast maakt de student ook een paper waarin zij een recente verkiezing(en) analyseert op basis van de onderwerpen die in de les aan bod zijn gekomen. De inleveringstermijn en deadline worden vastgelegd door de docent(en) en via Toledo meegedeeld.

 

Bepaling eindresultaat

Het opleidingsonderdeel wordt beoordeeld door de docent, zoals meegedeeld via Toledo en de examenregeling. Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.

 

Het eindresultaat is een gewogen cijfer dat als volgt bepaald wordt:

  • Mondeling examen: 50%
  • Individuele paper: 50%

 

Indien de student niet deelneemt aan één van de deelevaluaties, krijgt de student NA (niet afgelegd) voor het gehele opleidingsonderdeel.

 

Bij het indienen van de paper wordt de afgesproken deadline gerespecteerd. Er wordt niet onderhandeld over mogelijke afwijkingen. Indien er zich bijzondere individuele omstandigheden hebben voorgedaan, dient men contact op te nemen met de ombudsdienst. Indien de deadline niet wordt gerespecteerd, kan de student niet deelnemen aan het afrondend examen en wordt de eindbeoordeling voor het opleidingsonderdeel NA (niet afgelegd), tenzij om een zwaarwichtige reden na aanvraag een nieuwe indieningsdatum wordt bepaald.

 

Studenten zijn zelf verantwoordelijk voor het indienen van een werk dat vrij is van fraude en plagiaat (www.kuleuven.be/plagiaat) en dienen hiervoor de facultaire richtlijnen te volgen. Plagiaat wordt bestraft met de sancties voorzien in het universitaire onderwijs- en examenreglement (www.kuleuven.be/onderwijs/oer).

 

Herkansen

De evaluatiekenmerken en de bepaling van het eindresultaat van de herkansing zijn identiek aan die van de eerste examenkans, zoals hierboven beschreven.

 

Werkstudenten

Voor studenten met het statuut werkstudent kan, in overleg met en na goedkeuring door de docent, afgeweken worden van de bovenstaande evaluatiekenmerken.

Zie toelichting bij 'herkansen'.