Schrijven en presenteren voor mediaprofessionals (B-KUL-S0C18B)
Doelstellingen
De student(e) ontwikkelt verder zijn/haar communicatieve vaardigheden (vooral lezen, schrijven en spreken) op moedertaalniveau en verdiept zijn kennis van het gesproken en geschreven Nederlands tot een professioneel en academisch niveau.
Op de volgende vaardigheden wordt specifiek ingezet:
LEZEN: De student(e) slaagt erin de genrekenmerken van verschillende soorten journalistieke teksten (persbericht, nieuwsbericht, commentaar- en opiniestuk, ...) te begrijpen en te duiden.
SCHRIJVEN: De student(e) kan op een gestructureerde manier ideeën uitdrukken volgens de conventies van de behandelde genres (de student is bijvoorbeeld in staat om een goed persbericht te schrijven of een goede professionele tekst gericht op een bepaald doelpubliek).
SPREKEN: De student(e) slaagt erin op een vlotte, efficiënte en professionele manier te spreken en te presenteren over uiteenlopende onderwerpen. Hij / zij komt qua uitspraak in de buurt van het Standaardnederlands (VRT-Nederlands). Hierbij wordt ook de nodige aandacht besteed aan presentatievaardigheden in een professionele context.
Deze doelstellingen worden aan het begin van de collegereeks aan de studenten meegedeeld.
Begintermen
Er is geen specifieke voorkennis vereist.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in de communicatiewetenschappen (programma voor studenten gestart vóór 2022-2023) (Leuven) 180 sp.
- Bachelor in de communicatiewetenschappen (programma voor studenten gestart in 2022-2023 of later) (Leuven) (Minor taal en communicatie) 180 sp.
- Schakelprogramma: Master in de journalistiek (programma voor studenten gestart in 2023-2024 of later) (Brussel) 45 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Schrijven en presenteren voor mediaprofessionals (deel 1) (B-KUL-S0C34a)
Inhoud
De cursus bestaat uit een aantal modules
1. Schriftelijke communicatie
De nadruk ligt op het vlot, helder en aantrekkelijk formuleren van populairwetenschappelijke en journalistieke teksten. Daartoe worden zowel algemene als bijzondere schrijfstrategieën aangeleerd. De argumentatiestructuur van teksten zoals nieuwsbericht, persbericht, opinietekst, commentaarstuk, ...kan aan bod komen en ingeoefend worden. Ook de argumentatiestructuur in schriftelijke correspondentie (formele brieven/e-mails e.d.) kan aan bod komen.
2. Mondelinge communicatie
De studenten oefenen de vaardigheden voor het presenteren van een argumentatie. Ze bestuderen en bespreken daarvoor eerst de leeromgeving Leren Presenteren (ilt.kuleuven.be/lerenpresenteren). Op basis van een aantal authentieke geluids- en beeldfragmenten verwerven de studenten ook inzicht in de verschillende taal- en uitspraakvarianten van het Nederlands (dialect, ‘tussentaal’, standaardtaal). Het is de bedoeling dat ze tot het besef komen dat ze in bepaalde formele situaties beter een meer standaardtalige uitspraakvariant kunnen hanteren. Daartoe wordt een diagnostische test van hun eigen taalgebruik afgenomen, waarna zij zelfstandig aan de slag kunnen met een online module 'Uitspraaktrainer' (http://ilt.kuleuven.be/uitspraaktrainer).
3. Woordenschatverwerving
De studenten verzamelen een aantal ‘nieuwe’ of nog onbekende woorden uit actuele teksten (bij voorkeur journalistieke of populairwetenschappelijke teksten). Ze moeten deze woorden actief kunnen gebruiken.
4. Gastcolleges
Er worden een aantal (verplichte) gastcolleges georganiseerd. Onderwerpen kunnen zijn:
- persberichten schrijven
- storytelling
- mediatraining
- spreken volgens VRT-norm
- podcast maken
Studiemateriaal
Voor alle lesonderdelen wordt er ondersteuning aangeboden via het elektronische leerplatform Toledo. Alle extra lesmateriaal (oefeningen, actuele teksten over lesonderwerpen, alle Powerpointpresentaties van de lessen) wordt beschikbaar gesteld op dit leerplatform.
Toelichting werkvorm
De voornaamste werkvorm van deze onderwijsleeractiviteit vormt het practicum, waarbij studenten begeleid worden om de doelstellingen van dit opleidingsonderdeel (lezen, spreken, schrijven) te bereiken. Van de studenten wordt een actieve medewerking verwacht: zij bereiden teksten voor, discussiëren mee, zoeken argumenten, schrijven (onder begeleiding) stukjes tekst en verzorgen hun schriftelijke en mondelinge taalgebruik.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Schrijven en presenteren voor mediaprofessionals (B-KUL-S2C18b)
Toelichting
De evaluatie gebeurt door middel van een systeem van permanente evaluatie. De modules worden gelijkmatig gespreid over het semester. De beoordelingen gebeuren aan de hand van een praktische oefening.
Indien er zich bijzondere individuele omstandigheden hebben voorgedaan, dient men contact op te nemen met de ombudsdienst.
De woordenschatkennis (lijst voornamelijk samengesteld door de studenten zelf) wordt getoetst aan de hand van een korte woordenschattest.
De schriftelijke communicatievaardigheden kunnen worden getoetst aan de hand van een aantal schrijfopdrachten zoals het schrijven van een persbericht, een opinietekst, een commentaarstuk of een interview. De studenten moeten bewijzen dat ze op een heldere, aantrekkelijke en correcte manier kunnen schrijven.
De mondelinge vaardigheden worden getoetst aan de hand van de presentatie van een argumentatie voor de groep en eventueel aan de hand van een podcast of een interview; daarbij zijn een degelijke inhoudelijke ondersteuning en aangepast taalregister en een goede articulatie en intonatie noodzakelijk. Tijdens de lessen nemen de studenten zelf actief deel.
De specifieke deadlines voor de onderdelen en de verdeling van de punten zullen gecommuniceerd worden via Toledo. Het niet naleven van een deadline kan resulteren in een nulscore voor de opdracht.
Studenten dienen er zich van te vergewissen dat plagiaat wordt gesanctioneerd. Plagiaat (www.kuleuven.be/plagiaat) is een vorm van examenfraude die bestaat uit elke overname zonder adequate bronvermelding van het werk (ideeën, teksten, structuren, beelden, plannen, ...) van anderen, op identieke wijze of onder licht gewijzigde vorm. De overname van eigen werk zonder bronvermelding wordt als examenfraude beschouwd. Plagiaat wordt bestraft met de sancties voorzien in het universitaire onderwijs- en examenreglement (http://www.kuleuven.be/onderwijs/oer/).
Toelichting bij herkansen
De student heeft per academiejaar tweemaal de kans deel te nemen aan het examen: een eerste keer in de vorm van permanente evaluatie in de loop van het eerste en het tweede semester en een tweede keer in de derde examenperiode. De evaluatie van de derde examenperiode bestaat eveneens uit een schriftelijk en een mondeling gedeelte, maar de taakvereisten kunnen afwijken.