Empowerment: (evaluatie)onderzoek, theorie en praktijk (B-KUL-S0B41B)

5 studiepuntenNederlands26 urenEerste semester
Van Regenmortel Tine |  De Witte Jasper (plaatsvervanger)
POC Sociologie

Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel hebben de studenten de volgende leerresultaten bereikt:

  • De student kan het begrip ‘evaluatieonderzoek’ definiëren.
  • De student kan diverse soorten evaluatieonderzoek onderkennen zowel wat betreft de fasering, de doelstelling, de maatschappelijk-historische context als de paradigmatische achtergrond.
  • De student kan de bijdrage onderkennen die evaluatieonderzoek in hulpverlening kan leveren op micro- (persoon, individuele hulpverleningsrelatie), meso- (organisatie, team) en macroniveau (grote programma’s, beleid, samenleving).
  • De student kan de mogelijkheden en de grenzen van de verschillende soorten van evaluatieonderzoek in het sociaal werk inschatten.
  • De student kan het begrip ‘empowerment’ definiëren.
  • De student kan de betekenis van empowerment voor de hulpverlening beschrijven.
  • De student kan de principes van empowermentonderzoek weergeven en toepassen op evaluatieonderzoek.
  • De student kan verbetersuggesties geven om de betrokkenheid van gebruikers van zorg en andere stakeholders te verhogen in onderzoek (empowerment van cliënten).
  • De student kan verschillende methoden en technieken om hulpverlening te evalueren, beschrijven en de voor- en nadelen weergeven.
  • De student kan de kwaliteit van evaluatieonderzoek kritisch beoordelen.

Deze doelstellingen worden bij de start van de colleges aan de studenten gecommuniceerd.

Bij aanvang van dit opleidingsonderdeel heeft de student reeds volgende doelstellingen bereikt:

  • De student heeft een actieve en correcte kennis van het Nederlands (zowel lezen als schrijven) en van het Engels (vnl. met het oog op het lezen en begrijpen van wetenschappelijke literatuur).
  • De student kan op basis van toegepaste academische vaardigheden, een paper schrijven, redeneren, abstraheren, argumenteren, communiceren, gegevens analyseren en onderzoek ontwerpen.
  • De student kan op een kritische manier omgaan met conceptuele kaders.
  • De student kan zelfstandig werken.
  • De student kan sociaalwetenschappelijke onderzoeksprocessen en methoden toepassen.

Onderwijsleeractiviteiten

5 sp. Empowerment: (evaluatie)onderzoek, theorie en praktijk (B-KUL-S0B41a)

5 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College26 urenEerste semester
Van Regenmortel Tine |  De Witte Jasper (plaatsvervanger)
POC Sociologie

In het eerste deel van dit opleidingsonderdeel wordt stilgestaan bij de verschillende tradities in het evaluatieonderzoek met bijzondere focus op de vierde generatie (Guba en Lincoln). Hierin staat het empowermentkader centraal. Na een theoretische uitdieping van dit empowermentparadigma wordt stilgestaan bij haar betekenis voor hulpverlening en voor (evaluatie)onderzoek. Verschillende inzichten uit de onderzoeksmethodologie die relevant zijn voor het evaluatieonderzoek komen aan bod (kwaliteitscriteria voor kwalitatief en kwantitatief evaluatieonderzoek; ethische vraagstellingen in het kader van anonimiteit, vertrouwelijkheid, machtsverschillen tussen stakeholders; relatie onderzoeker-onderzochte etc.). Sommige van deze methodologische inzichten kwamen reeds aan bod in het kader van andere opleidingsonderdelen en zullen in het kader van dit opleidingsonderdeel kort worden herhaald, andere elementen zullen totaal nieuw zijn en worden aangeleerd.

Het tweede deel gaat dieper in op concrete voorbeelden van verschillende soorten van evaluatieonderzoek die relevant zijn in het kader van sociaal werk en sociaal beleid. Ook gastcolleges komen hierbij aan bod.

De studenten krijgen de opdracht om een bestaand evaluatieonderzoek dat relevant is voor sociaal werk en sociaal beleid kritisch te bespreken in een paper. In een laatste deel van dit opleidingsonderdeel worden de studenten gevraagd hun paper mondeling voor te stellen met een powerpointpresentatie.

Om deze leeractiviteit vorm te geven wordt er met volgend studiemateriaal gewerkt:

Een reader met een 25-tal artikels is verplichte literatuur. De concrete samenstelling van de reader kan wisselen en wordt aan het begin van de colleges aan de studenten gecommuniceerd via Toledo. Het studiemateriaal wordt ter beschikking gesteld via Toledo (overzicht artikels) en via de Politika cursusdienst (volledige reader).

De powerpoints van de hoorcolleges worden ter beschikking gesteld via Toledo. Dit geldt ook voor de powerpoints van de presentaties van de papers van de studenten en van de gastcolleges. Voor de gastcolleges worden mogelijk ook relevante artikels op Toledo ter beschikking gesteld als aanbevolen literatuur.

In het eerste meer theoretische deel geeft de docent hoorcolleges over de volgende leerinhouden: (1) het concept empowerment, (2) empowerment en hulpverlening, (3) empowerment en onderzoek en (4) empowerment en evaluatieonderzoek.

In het tweede deel worden voorbeelden van praktijkonderzoek gegeven. Dit gebeurt door de docent, maar ook gastcolleges met externe sprekers rond een actueel evaluatieonderzoek komen aan bod. Tijdens deze hoor- en gastcolleges wordt er ruimte voor vragen en interactie voorzien. De hoorcolleges zijn interactief. De studenten worden gestimuleerd om kritisch mee te reflecteren over de thematiek in kwestie.

In het derde deel stellen de studenten hun paperopdracht voor. Na een korte samenvatting van het geselecteerde onderzoek voor de paper bespreken de studenten kritisch het gehanteerde onderzoeksdesign en worden verbetersuggesties gedaan. Ruime interactie voor vragen en discussie met medestudenten en docent worden hierbij voorzien.

Voor verdere vragen over de leerinhoud en paperopdracht kan steeds een afspraak worden gemaakt met de docent. Vragen kunnen ook gesteld worden voor of na het wekelijks college, tijdens de pauze of via mail.

Dit opleidingsonderdeel wordt ingericht volgens principes van blended learning, waarbij contactonderwijs (face-to-face) en online leren worden gecombineerd. Binnen de fysieke lessen ligt de nadruk op een actieve verwerking van de leerstof. Het is daarom aangewezen dat studenten aanwezig zijn tijdens deze lesmomenten. De concrete invulling van het opleidingsonderdeel wordt gecommuniceerd via Toledo.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Empowerment: (evaluatie)onderzoek, theorie en praktijk (B-KUL-S2B41b)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Paper/Werkstuk
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal


Evaluatiekenmerken
De evaluatie bestaat uit:

  • Paperopdracht. De paperopdracht is verplicht en dient tijdens de laatste les aan de docent te worden bezorgd. De paper wordt eerder tijdens de lessen mondeling voorgesteld aan de hand van een powerpoint. Op het mondelinge examen krijgen studenten kort feedback over deze paper.
  • Mondeling examen: Dit mondelinge examen gaat over de globale leerstof en omvat een drietal open vragen (m.b.t. de hoorcolleges, gastcolleges, reader). Het gaat hier om zowel kennis-, als toepassings- en inzichtvragen. Tijdens de voorbereiding van het mondelinge examen mag de reader worden gebruikt (open boek).

Bepaling eindresultaat
Het opleidingsonderdeel wordt beoordeeld door de docent, zoals meegedeeld via Toledo en de examenregeling. Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20. Het eindresultaat is een cijfer dat als volgt wordt bepaald: de paper staat op de 50% van de punten. De andere 50% van de punten staat op het mondelinge examen.

Studenten moeten aan beide elementen van de evaluatie deelnemen om geslaagd te kunnen zijn. Indien de student niet deelneemt aan één van de deelevaluaties (de paper en/of het mondelingen examen) en/of de inleveringstermijn voor de paper niet respecteert, krijgt de student een NA (niet afgelegd) voor het hele opleidingsonderdeel. Indien de student omwille van bijzondere individuele omstandigheden de inleveringstermijn niet kan respecteren, wordt aangeraden om contact op te nemen met de ombuds.

Studenten zijn zelf verantwoordelijk voor het indienen van een werk dat vrij is van fraude en plagiaat (www.kuleuven.be/plagiaat) en dienen hiervoor de facultaire richtlijnen te volgen. Plagiaat wordt bestraft met de sancties voorzien in het universitaire onderwijs- en examenreglement (http://www.kuleuven.be/onderwijs/oer/).

Herkansen
De evaluatiekenmerken en de bepaling van het eindresultaat van de tweede examenkans zijn identiek aan die van de eerste examenkans zoals hierboven beschreven. Het behaalde resultaat van ofwel de paper, ofwel het mondelinge examen in de eerste examenkans kan worden overgedragen naar de tweede examenkans. De concrete modaliteiten van de tweede examenkans worden ten laatste begin juli via Toledo gecommuniceerd.

Zie ‘Toelichting’ onder ‘Evaluatieactiviteiten’ voor bijkomende informatie i.v.m. de tweede examenkans.