Samenleving: uitdagingen en oplossingen (B-KUL-S0A67A)

4 studiepuntenNederlands26 urenTweede semester
POC Sociale wetenschappen

Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel, kunnen studenten:
- beschrijven welke evolutie onze maatschappij gedurende de laatste vier à vijf decennia heeft doorgemaakt;
- een sociaalwetenschappelijke verklaring geven voor deze evolutie;
- de belangrijkste maatschappelijke instituties in België aangeven;
- de ontwikkelingen in die instituties beschrijven;
- schetsen welke sociale problemen relevant zijn (geweest) en hierbij mogelijke oplossingen formuleren.
Verder ontwikkelen studenten als resultaat van het leerproces een kritische houding tegenover berichtgeving in de media over de diverse onderwerpen in de cursus.

 

Deze doelstellingen worden bij de start van de colleges aan de studenten gecommuniceerd.

 

Er is geen specifieke voorkennis nodig, maar een zekere algemene interesse voor sociale problemen en maatschappelijke ontwikkelingen is zeer aangewezen.


Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
S0N93A : Medialab 2: media en maatschappelijk debat

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Samenleving: uitdagingen en oplossingen (B-KUL-S0A67a)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College26 urenTweede semester
POC Sociale wetenschappen

De cursus bestaat uit drie delen:


Deel 1: Instituties uit de privésfeer
Een eerste hoofdstuk bespreekt de ontwikkelingen op het vlak van het samenleven van mensen in gezin en familie: huwelijkssluitingen, echtscheidingen, vruchtbaarheid en types van huishoudens komen hier aan bod. Meteen worden tevens de belangrijkste demografische evoluties voorgesteld. Hoofdstukken 2,3 en 4 gaan vervolgens in op de problematiek van resp. ouderen, vrouwen en vreemdelingen.


Deel 2: Arbeidsbestel
Dit deel beslaat hoofdstukken 5 tot en met 7 en gaat in op drie vragen. Wat speelt er zich momenteel af op het vlak van de arbeid in bedrijven (technologie, arbeidsorganisatie,...)? Hoe evolueert de arbeidsmarkt (arbeidsaanbod, werkgelegenheid, werkloosheid,...)? En wat is er te melden op het vlak van het collectief overleg (collectieve arbeidsverhoudingen, overlegorganen,....)?


Deel 3: Staat en beleid
Hier komt vooreerst de verzorgingsstaat (met o.m. de sociale zekerheid) aan bod. Vervolgens wordt de inkomensongelijkheid, met speciale aandacht voor armoede behandeld. In een laatste hoofdstuk wordt de inbedding van België in internationale verbanden bekeken.

Gebruikt studiemateriaal
Meer info over het gebruikt studiemateriaal (handboek) wordt bij aanvang van de lessenreeks via Toledo gecommuniceerd. 
Slides met multimedia worden op Toledo geplaatst.

Aanvulling bij het handboek over de actualiteit, meer informatie via Toledo.

Bijkomend aanbevolen studiemateriaal
Indien er aanvullend materiaal is, wordt dit op Toledo ter beschikking gesteld.

Bij deze onderwijsleeractiviteit wordt gebruik gemaakt van Toledo voor aankondigingen, aanvullende informatie en het aanbieden van studiemateriaal.

Tijdens de colleges wordt de theoretische tekst toegelicht, verduidelijkt met extra voorbeelden en met verwijzingen naar de actualiteit.

Van de student wordt verwacht dat hij/zij actief participeert is in de hoorcolleges. De studenten denken tijdens het hoorcollege actief mee en hebben de mogelijkheid om vragen om verduidelijking, kritische opmerkingen of mogelijke toepassingen te formuleren.
De studenten volgen de actualiteit rond drie opgegeven onderwerpen in de media. Deze onderwerpen worden tijdens het college toegelicht en komen ook op Toledo.

Concreet wordt dit georganiseerd in hoorcolleges die één keer per week plaatsvinden. De tijdens de colleges gebruikte PowerPointpresentaties worden op het Toledo leerplatform onder 'cursusdocumenten' gepost.

Ondersteuning wordt voorzien door de mogelijkheid om tijdens het college vragen te stellen aan de docent. Aanvullend zijn er ook nog studielabs, deze worden op Toledo aangekondigd.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Samenleving: uitdagingen en oplossingen (B-KUL-S2A67a)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen
Leermateriaal : Geen


Evaluatiekenmerken:
Schriftelijk, gesloten boek examen, met meerkeuzevragen mét giscorrectie en één of meerdere open vragen bij thema's uit de cursus, inclusief een actualiteitsvraag over één van de opgegeven onderwerpen.

Bepaling eindresultaat:
Het opleidingsonderdeel wordt beoordeeld door de docent, zoals meegedeeld via Toledo en de examenregeling. Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.

Tweede examenkans:
De evaluatiekenmerken en de bepaling van het eindresultaat van de tweede examenkans zijn identiek aan die van de eerste examenkans zoals hierboven beschreven.

Zie 'Toelichting'