Onderzoeksseminarie Europese politiek (B-KUL-S0A62C)

6 studiepuntenFrans, Nederlands39 urenTweede semesterUitgesloten voor examencontract
POC Politieke wetenschappen

Bij het voltooien van dit seminarie heeft de student volgende kennis en inzichten verworven:

  • De student kent en heeft inzicht in de besluitvorming en dynamieken in een specifiek beleidsdomein van de Europese Unie (EU) of met betrekking tot een specifieke beleidsuitdaging in de EU;
  • De student kan kritisch reflecteren over de sterktes en zwaktes van theorieën en concepten inzake Europese politiek;
  • De student kan deze theorieën en concepten toepassen op een concreet beleidsthema.

 

Bij het voltooien van dit seminarie heeft de student volgende onderzoeksvaardigheden verworven:

  • De student kan primaire en secundaire bronnen vinden en kritisch benaderen;
  • De student kan coherent refereren naar bronnen volgens een wetenschappelijke stijl;
  • De student kan een wetenschappelijk onderzoek uitwerken en de verschillende stappen in een onderzoeksopzet doorlopen;
  • De student kan een verzorgde, gestructureerde en onderbouwde tekst schrijven.

 

Bij het voltooien van dit seminarie heeft de student volgende taalvaardigheden verworven:

  • De student kan schriftelijk en mondeling presenteren en debatteren/argumenteren;
  • De student kan een correct taalgebruik toepassen, zowel geschreven (wetenschappelijk taalregister) als mondeling;
  • De student is zelfredzaam bij het gebruik van academisch Frans, kent verscheidene online instrumenten en kan deze toepassen.

 

Deze doelstellingen worden bij het begin van het seminarie aan de studenten gecommuniceerd.

Dit opleidingsonderdeel kan enkel worden opgenomen door studenten in de bachelor in de politieke wetenschappen en sociologie, afstudeerrichting politieke wetenschappen en in het schakelprogramma van de master in de vergelijkende en internationale politiek.

Het seminarie bouwt verder op de kennis, vaardigheden en attitudes die werden ontwikkeld in de volgende opleidingsonderdelen:

  • S0A48C European Politics
  • S0E00C Inleiding tot politiek-wetenschappelijk onderzoek

Het vooraf gevolgd hebben van deze of vergelijkbare opleidingsonderdelen strekt tot aanbeveling, maar is geen formele vereiste. Bij aanvang van dit seminarie heeft de student een basiskennis van de geschiedenis, instellingen, besluitvorming en het beleid van de Europese Unie, zoals behandeld in S0A48C European Politics. Indien deze basiskennis ontbreekt of beperkt is kunnen de studenten het handboek dat voor het OPO Europese politiek/European Politics gebruikt wordt, lezen en studeren om deze kennis te verkrijgen of te versterken.

Je mag dit opleidingsonderdeel enkel opnemen als je nog maximaal 80 studiepunten moet verwerven om het diploma te behalen.

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Onderzoeksseminarie Europese politiek (B-KUL-S0E58a)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum26 urenTweede semester
POC Politieke wetenschappen

De inhoud van het onderzoeksseminarie Europese politiek bestaat uit een combinatie van gezamenlijke ondersteunende sessies, het maken van verschillende opdrachten en het presenteren/debatteren in het kader van deze opdrachten.

 

Ondersteunende sessies:

  • Inleidende sessies over de geografische regio en beleidsthema’s die centraal staan in het seminarie
  • Herhaling academisch schrijven, methodologie en theoretische kaders via zowel kennisclips als ondersteunende sessies
  • Verplicht individueel contactmoment paper
  • Individueel contactmoment analytische paper

 

Opdrachten:

1. Fact sheet 

De studenten stellen een (descriptieve) fact sheet op over een specifiek beleidsthema. De studenten lichten hun fact sheet toe aan de hand van een presentatie.

2. Onderzoeksvoorstel 

De studenten krijgen als opdracht om een onderzoekvoorstel te schrijven, ter voorbereiding van de analytische paper. Het voorstel moet een onderwerp, onderzoeksvraag, en conceptueel/theoretisch kader bevatten. De studenten krijgen een lijst met concepten en/of theorieën die zij zullen gebruiken bij het schrijven van hun paper. De studenten krijgen feedback over dit papervoorstel.

3. Analytische paper 

Op basis van de collectieve verkenning van hun thematiek in het kader van de fact sheet en met behulp van de theorieën en concepten die werden besproken, werken de studenten hun voorstel uit tot een concrete individuele analytische paper van maximum 3000 woorden. Iedere student leest de paper van twee medestudenten en voorziet deze van feedback.

Om dit seminarie vorm te geven wordt er met volgend studiemateriaal gewerkt:

  • Voor de ondersteunende sessies wordt gebruikt gemaakt van een aantal artikels en andere bronnen die doorheen het semester ter beschikking worden gesteld via Toledo;
  • PowerPointpresentaties die ter beschikking worden gesteld via Toledo;
  • Eigen notities.

Deze onderwijsleeractiviteit wordt on campus georganiseerd. De studenten zijn verplicht aanwezig tijdens de ondersteunende sessies. Meer gedetailleerde informatie is beschikbaar via Toledo.

2 sp. Academisch Frans voor politieke wetenschappen (B-KUL-S0O95a)

2 studiepuntenFransWerkvorm: Opdracht13 urenTweede semester
N.
POC Politieke wetenschappen

De inhoud van het OLA Academisch Frans voor politieke wetenschappen bestaat uit een combinatie van gezamenlijke ondersteunende sessies, het schrijven van een abstract in het Frans, en het voeren van een debat in het Frans.

 

Ondersteunende sessies:

  • Werksessies in functie van de opdrachten Frans (taaldocent)
  • Feedback opdrachten Frans (taaldocent)

 

Opdrachten:

1. Abstract in het Frans

De studenten schrijven een Frans abstract bij de analytische paper.

2. Debat in het Frans

De studenten simuleren een debat over een specifiek EU-beleidsdomein in het Frans.

Om dit seminarie vorm te geven wordt er met volgend studiemateriaal gewerkt:

  • Voor de ondersteunende sessies wordt gebruikt gemaakt van een aantal artikels en andere bronnen die doorheen het semester ter beschikking worden gesteld via Toledo;
  • PowerPointpresentaties die ter beschikking worden gesteld via Toledo;
  • Eigen notities.

Deze onderwijsleeractiviteit wordt on campus georganiseerd. De studenten zijn verplicht aanwezig tijdens de ondersteunende sessies. Meer gedetailleerde informatie is beschikbaar via Toledo.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Onderzoeksseminarie Europese politiek (B-KUL-S2A62c)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Presentatie, Medewerking tijdens contactmomenten


Evaluatiekenmerken

De evaluatie voor het seminarie is gebaseerd op verschillende opdrachten die doorheen het semester gemaakt dienen te worden. De instructies bij elke opdracht en de deadlines worden tijdig aan de studenten gecommuniceerd.

Bij de beoordeling van de opdrachten wordt er gelet op volgende aspecten:

 

Opdracht 1: fact sheet

  • De student kan goed gebruik maken van bronnen en hier op een correcte manier naar verwijzen;
  • De student heeft kennis en inzicht verworven over het specifieke beleidsthema;
  • De student kan bronnen juist gebruiken: de kwaliteit en verscheidenheid van de gebruikte bronnen;
  • De student kan presenteren;
  • De student heeft aandacht voor vormelijke aspecten.

 

Opdracht 2: onderzoeksvoorstel

  • De student moet zich inwerken in een specifiek concept/theorie;
  • De student moet kritisch en toegepast kunnen reflecteren over de sterktes en zwaktes van de concepten/theorieën;
  • De student moet een onderzoeksvraag kunnen formuleren, en een bredere problematiek kunnen beschrijven;
  • De student kan bronnen juist gebruiken: de kwaliteit en verscheidenheid van de gebruikte bronnen.


Opdracht 3: analytische paper

  • De student slaagt erin een wetenschappelijke, duidelijk afgebakende en coherente onderzoeksopzet op te bouwen. Er wordt tevens rekening gehouden met eigen inbreng, de wetenschappelijke schrijfstijl, structuur van de tekst, en het juist gebruik, de kwaliteit en verscheidenheid van de gebruikte bronnen.
  • De student kan theorieën en concepten analytisch toepassen op een concreet beleidsdomein;
  • De studenten kunnen kritisch reflecteren over de gehanteerde theorieën en concepten in functie van de onderzoeksvraag.

 

Opdracht 4: Debat in het Frans

  • De student kan zich vlot uitdrukken over het thema en kan in discussie treden met medestudenten. Zowel inhoud als taal worden in rekening gebracht.
  •  

Opdracht 5: Abract in het Frans

  • De student is in staat om de informatie volledig, bondig en overzichtelijk te presenteren, rekening houdend met de vereiste vormkenmerken, een logische opbouw van de argumentatie en een correct taalgebruik.

 

Bepaling van het eindresultaat

Het opleidingsonderdeel wordt beoordeeld door de docent(en), zoals meegedeeld via Toledo en de examenregeling. Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.

 

Het eindresultaat is een gewogen cijfer dat als volgt bepaald wordt:

  • Fact sheet en presentatie: 4 punten (individuele evaluatie)
  • Papervoorstel: 2 punten (individuele evaluatie)
  • Analytische paper: 7 punten (individuele evaluatie)
  • Debat in het Frans (individuele evaluatie):
  • Inhoudelijke bijdrage: 3 punten
  • Vaardigheid in het Frans: 1,5 punten
  • Abstract in Frans: 1,5 punten (individuele evaluatie)
  • Deelname aan contactmomenten: 1 punt (individuele evaluatie)

 

De opdrachten staan op 95% van het totale aantal punten. Daarnaast wordt één randcriterium voor 5% (1 punt) in rekening gebracht bij de eindbeoordeling voor het vak: 5% gaat naar de aanwezigheid en actieve participatie tijdens de on campus contactmomenten (a.d.h.v. een pass/fail beoordeling).​

 

Deelname aan de sessies is verplicht.

 

Bij niet-Belgische studenten die geen basiskennis van het Frans hebben vervallen de opdrachten in het Frans en wordt het gewicht van de andere opdrachten verhoogd.

 

Indien de student niet deelneemt aan één van de deelevaluaties, krijgt de student NA (niet afgelegd) voor het gehele opleidingsonderdeel.

 

Bij het indienen van opdrachten wordt de afgesproken deadline gerespecteerd. Er wordt niet onderhandeld over mogelijke afwijkingen. Indien er zich bijzondere individuele omstandigheden hebben voorgedaan, dient men contact op te nemen met de ombudsdienst. Een nieuwe indieningsdatum kan enkel bepaald worden om een zwaarwichtige reden na aanvraag.

 

Studenten zijn zelf verantwoordelijk voor het indienen van een werk dat vrij is van fraude en plagiaat (www.kuleuven.be/plagiaat) en dienen hiervoor de facultaire richtlijnen te volgen. Plagiaat wordt bestraft met de sancties voorzien in het universitaire onderwijs- en examenreglement (www.kuleuven.be/onderwijs/oer/).

 

Herkansen

Studenten die niet geslaagd zijn voor dit opleidingsonderdeel krijgen een herkansing. Deze kan wel verschillen van de eerste examenkans op basis van de punten op de verschillende opdrachten. Voor de herkansing dient de student de opdrachten te hernemen waarvoor hij/zij niet geslaagd was. De concrete modaliteiten voor de herkansing worden ten laatste begin juli via Toledo gecommuniceerd.

Zie toelichting bij 'herkansen'.