Onderzoeksseminarie publiek management en beleid (B-KUL-S0A61C)

6 studiepuntenEngels, Nederlands39 urenEerste semesterUitgesloten voor examencontract
POC Politieke wetenschappen

Bij het voltooien van dit seminarie heeft de student de volgende doelstellingen bereikt:

  • De student kan alle stappen in het wetenschappelijk onderzoek onder begeleiding uitvoeren: literatuurstudie, wetenschappelijke vraagstelling, operationalisering, dataverzameling, data-analyse, besluiten en interpretatie van de resultaten
  • De student kan de mogelijkheden en begrenzingen van elke fase en van verschillende onderzoeksmethoden beoordelen
  • De student kan theoretische inzichten en de resultaten van wetenschappelijk onderzoek op inzichtelijke wijze presenteren met behulp van de passende audio/visuele middelen
  • De student ontwikkelt een kritische onderzoeksattitude ten aanzien van een thema binnen het publiek management en beleid
  • De student kan de aandachtspunten rond een thema binnen het publiek management en beleid uit de literatuur synthetiseren en begrijpelijk weergeven, en discussiepunten rond dit thema naar voor schuiven
  • De student kan in een team onderzoek verrichten: taken verdelen, onderling informatie uitwisselen en een onderzoeksrapport schrijven
  • De student kan zich uitdrukken in geschreven en gesproken standaardtaal
  • De student kan onder begeleiding een tekst schrijven en een presentatie geven in correct academisch Engels met betrekking tot het thema van het seminarie
  • De student kan tools gebruiken en rekening houden met feedback om zijn/haar taalvaardigheid verder te verbeteren

Deze doelstellingen worden bij aanvang van het seminarie aan de studenten gecommuniceerd.

Dit opleidingsonderdeel kan enkel worden opgenomen door studenten in de bachelor in de politieke wetenschappen en sociologie, afstudeerrichting politieke wetenschappen, in het schakel- en voorbereidingsprogramma van de master in het publiek management en beleid en het voorbereidingsprogramma van de master in de vergelijkende en internationale politiek.

Dit seminarie bouwt verder op de kennis, vaardigheden en houding die werden ontwikkeld in de volgende opleidingsonderdelen:

  • S0O17A Bestuurskunde
  • S0E00C Inleiding tot politiek-wetenschappelijk onderzoek

Het vooraf gevolgd hebben van deze of vergelijkbare opleidingsonderdelen strekt tot aanbeveling, maar is geen formele vereiste.

 

Je mag dit opleidingsonderdeel enkel opnemen als je nog maximaal 80 studiepunten moet verwerven om het diploma te behalen.

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Onderzoeksseminarie publiek management en beleid (B-KUL-S0E57a)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum26 urenEerste semester
POC Politieke wetenschappen

In het Onderzoeksseminarie publiek management en beleid wordt een actueel vraagstuk uitgediept: studenten bestuderen dit vraagstuk aan de hand van aangereikte literatuur en maken concreet kennis met de praktijk van publiek management en beleid door het opzetten en uitvoeren van een onderzoek en het rapporteren van hun resultaten. Dit academiejaar zal het seminarie zich toespitsen op het thema 'Naar een vernieuwd Gemeentefonds'.

Het Gemeentefonds is de belangrijkste algemene werkingssubsidie voor lokale besturen in vVaanderen. De lokale besturen beslissen autonoom waarvoor ze die middelen aanwenden: voor de financiering van reguliere uitgaven en/of voor hun investeringsbeleid.​​​​​​ Het Gemeentefonds heeft een tweeledig doel. In de eerste plaats voorziet het een algemene basisfinanciering voor lokale besturen. Het helpt hen om voldoende financieel draagvlak te ontwikkelen voor een kwaliteitsvolle dienstverlening aan de burgers. In de tweede plaats zorgt het Gemeentefonds ook voor een herverdeling van middelen tussen lokale besturen om een aantal ongelijkheden inzake fiscaal potentieel en sociaal-economische uitdagingen op een objectieve wijze en in een redelijke mate te corrigeren. 

Er is in de loop van de jaren heel wat politieke en juridische kritiek gekomen op de omvang van en de herverdelingsmechanismen binnen het Gemeentefonds, met de zogenaamde 'voorafnames' voor een aantal centrumsteden als een van de voornaamste discussiepunten. In de loop van de verkiezingen van juni 2024 werd duidelijk dat het Gemeentefonds op tafel zal komen bij de Vlaamse regeringsonderhandelingen. Hoe kunnen onderzoekers het beleid op kritisch-constructieve wijze bijstaan bij het uittekenen van een vernieuwd Gemeentefonds?  In het seminarie gaan studenten voor een specifiek thema binnen de hervormingsdiscussie na hoe een vernieuwd Gemeentefonds het best kan worden vormgegeven: welke aandachtspunten zijn er? wie bepaalt er wat de aandachtspunten zijn? hoe zorg je voor de vertaling van principes naar meetbare paramaters? hoe kan een concreet voorstel het best geëvalueerd worden?

Om dit seminarie vorm te geven, wordt er met volgend verplicht studiemateriaal gewerkt:

  • Reader: ter beschikking gesteld via Toledo en de cursusdienst van Politika;
  • PowerPointpresentaties over het centrale thema: ter beschikking gesteld via Toledo;
  • Eventuele kennisclips: ter beschikking gesteld via Toledo;
  • Aanvullende informatie/richtlijnen m.b.t het uitvoeren van onderzoek: ter beschikking gesteld via Toledo.

De eerste component van het seminarie bestaat uit een reeks inleidende en interactieve sessies. Studenten moeten de seminaries voorbereiden (literatuur doornemen, vragen voorbereiden) en er actief aan deelnemen (vragen stellen en eigen ideeën inbrengen). Daarnaast kunnen de studenten ook minstens één gastcollege of excursie aangeboden krijgen.

De tweede component van het seminarie bestaat uit enkele begeleidings- en feedbacksessies die de studenten ondersteunen bij de opdrachten en het onderzoek dat ze moeten uitvoeren. Daarnaast worden studenten verwacht ook peer feedback aan elkaar te geven op hun individuele verwerkingsopdrachten. 

De derde component van het seminarie bestaat tot slot uit presentaties van de studenten over hun onderzoeksresultaten. Ze presenteren daarbij hun onderzoek aan medestudenten en waarna er vragen worden gesteld.

Meer concrete informatie over de organisatie van het onderwijs wordt gecommuniceerd via Toledo.

2 sp. Academisch Engels voor politieke wetenschappen (B-KUL-S0H37a)

2 studiepuntenEngelsWerkvorm: Opdracht13 urenEerste semester
POC Politieke wetenschappen

Binnen het OLA Academisch Engels voor politieke wetenschappen wordt er met volgende componenten gewerkt:

  • Algemene sessies en oefensessies rond academische spreek- en schrijfvaardigheid
  • Begeleiding/feedbacksessies

In inleidende sessies over academisch schrijven en spreken in het Engels worden de taalopdrachten voor het seminarie toegelicht. Richtlijnen rond stijl, academisch taalgebruik en nuttige tools komen aan bod. Daarna volgen oefensessies en feedbacksessies in kleinere groepen. 

Om deze onderwijsleeractiviteit vorm te geven wordt er met volgend studiemateriaal gewerkt:

  • Slides die ter beschikking worden gesteld via Toledo
  • Oefenbundels die ter beschikking worden gesteld via Toledo
  • Eigen notities

Eerst worden inleidende sessies gegeven rond academisch schrijven en spreken in het Engels. Daarna volgen oefen- en feedbacksessies in kleine groepen. De sessies zijn interactief. Studenten bereiden zich voor op en nemen actief deel aan de sessies. Het onderwijs in dit opleidingsonderdeel zal on campus worden gegeven; mogelijk worden bepaalde onderdelen online gedoceerd (wanneer dat het geval is, wordt dit gecommuniceerd via Toledo). Meer gedetailleerde informatie is beschikbaar via Toledo.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Onderzoeksseminarie publiek management en beleid (B-KUL-S2A61c)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Presentatie, Medewerking tijdens contactmomenten


Evaluatiekenmerken

De studenten worden beoordeeld op de individuele opdracht(en) en de groepsopdracht(en) die ze in de loop van het semester moeten maken. Ook worden ze beoordeeld op één randcriterium: actieve deelname aan de seminariesessies. Het resultaat van de peer-assessment wordt als extra criterium in rekening gebracht bij de evaluatie. Extra toelichting bij de individuele opdrachten en de groepsopdrachten, de concrete vereisten hiervoor en de indieningsdeadlines zullen gecommuniceerd worden via Toledo. 

 

Bepaling eindresultaat

Het opleidingsonderdeel wordt beoordeeld door de docent(en), zoals meegedeeld via Toledo en de examenregeling. Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.

 

De opdrachten staan op 95% van het totale aantal punten. Meer bepaald:

  • Individuele schrijfopdracht(en)
  • Groepspaper gebaseerd op empirisch onderzoek
  • Presentaties met betrekking tot de groepspaper

Daarnaast wordt één randcriterium voor 5% in rekening gebracht bij de eindbeoordeling voor het vak:

  • Aanwezigheid tijdens de on campus contactmomenten (a.d.h.v. een pass/fail beoordeling)

Indien de student niet deelneemt aan één van de deelevaluaties, krijgt de student NA (niet afgelegd) voor het gehele opleidingsonderdeel. Dit geldt ook voor het peer-assessment.

Bij het indienen van de opdrachten wordt de afgesproken deadline gerespecteerd. Indien de deadline niet wordt gerespecteerd, wordt de eindbeoordeling voor het opleidingsonderdeel NA (niet afgelegd). Er wordt niet onderhandeld over mogelijke afwijkingen. Indien er zich bijzondere individuele omstandigheden hebben voorgedaan, dient men voor de deadline contact op te nemen met de ombudsdienst. Een nieuwe indieningsdatum kan enkel bepaald worden om een zwaarwichtige reden na aanvraag. Deadlines voor de opdrachten worden tijdig meegedeeld via Toledo.

Deelname aan de on campus sessies is verplicht. In geval van ongeldige afwezigheid voor één van de sessie krijgt de student een ‘niet geslaagd’ (fail) voor het randcriterium. Er wordt niet onderhandeld over mogelijke afwijkingen. Indien er zich bijzondere individuele omstandigheden hebben voorgedaan waardoor de student niet kan deelnemen, dient men voor de betreffende sessie contact op te nemen met de docent.

Studenten zijn zelf verantwoordelijk voor het indienen van een werk dat vrij is van fraude en plagiaat (www.kuleuven.be/plagiaat) en dienen hiervoor de facultaire richtlijnen te volgen. Plagiaat wordt bestraft met de sancties voorzien in het universitaire onderwijs- en examenreglement (www.kuleuven.be/onderwijs/oer/).

 

Herkansen

De studenten die niet slagen voor dit opleidingsonderdeel krijgen een tweede examenkans. Deze kan wel verschillen van de eerste examenkans op basis van de punten op de verschillende evaluatieonderdelen waarbij de studenten de opdrachten hernemen waarvoor ze niet geslaagd zijn. De concrete modaliteiten voor de herkansing en deadline(s) voor indiening worden ten laatste begin juli via Toledo gecommuniceerd.

Zie toelichting bij 'herkansen'.