Kinderen en jongeren met specifieke opvoedings- en onderwijsbehoeften: theorieën (B-KUL-P0V77A)

4 studiepuntenNederlands20 urenEerste semester
POC Bachelor onderwijskunde

Leerresultaten:

Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om:

  • op een genuanceerde en kritisch-wetenschappelijke manier te reflecteren en te communiceren over het continuüm van opvoedingsproblemen in gezinnen en school, hierbij gebruik makend van:op wetenschappelijk onderzoek gebaseerde inzichten en kennis over de factoren die opvoeding en kindgedrag bepalen:
    (a) omgevingsfactoren, kenmerken eigen aan de kindontwikkeling, temperament- en persoonlijkheidsfactoren,
    (b) ontwikkelings- en opvoedingstaken, protectieve en risicofactoren in de opvoedingscontext;
  • verschillende theorieën en hun belangrijkste concepten en principes: het bio-psychosociaal model, ICF, de systeemtheorie (m.i.v. de communicatietheorie), de theorie van het sociaal leren, de contextuele theorie (m.i.v. meerzijdige partijdigheid) en de orthopedagogische benadering voor de analyse van opvoedingsproblemen in gezin en school;
  • modellen en benaderingen voor het diagnostisch vaststellen van problemen te kennen en te begrijpen (met inbegrip van dimensionele versus categoriale benaderingen, diagnostische cyclus, …);
  • concrete casussen te relateren aan inzichten en concepten van de besproken theoretische kaders.

Er zijn geen specifieke begintermen.

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Kinderen en jongeren met specifieke opvoedings- en onderwijsbehoeften: theorieën (B-KUL-P0U70a)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College20 urenEerste semester
POC Bachelor onderwijskunde

Dit opleidingsonderdeel verheldert de concepten opvoedingsvragen, opvoedingsproblemen en problematische opvoedingssituaties. Er wordt ingegaan op de multiple risico- en protectieve factoren die dit continuüm van opvoedingsproblemen mee bepalen.

Verschillende theoretische kaders die opvoedingsproblemen kunnen verklaren, worden besproken: het bio-psychosociaal model, ICF, sociaal leren theorie, systeem- en communicatietheorie, contextuele theorie en het orthopedagogisch kader. Modellen en benaderingen voor het diagnostisch vaststellen van problemen (met inbegrip van dimensionele versus categoriale benaderingen, diagnostische cyclus, …) worden besproken.

Cases in de context van het gezin en de school illustreren deze theoretische kaders.

Reader met teksten

Power-point presentaties

De lessen van dit opleidingsonderdeel gaan door in de eerste helft van het eerste semester. 

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Kinderen en jongeren met specifieke opvoedings- en onderwijsbehoeften: theorieën (B-KUL-P2V77a)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen
Leermateriaal : Geen


De evaluatie van het OPO bestaat uit een gesloten boek examen. Het examen bestaat uit een open vraag en MC-vragen.
Bij de meerkeuzevragen wordt correctie voor raden via giscorrectie toegepast.