Beschrijvende statistiek (B-KUL-P0U49A)

5 studiepuntenNederlands30 urenEerste semester
POC Bachelor onderwijskunde

Aan het einde van dit opo is de student in staat om:

- de principes en (wiskundige) achtergrond van elementaire beschrijvende statistische technieken te begrijpen

- deze technieken inzichtelijk en nauwkeurig uit te leggen, in eigen woorden evenals gebruik makend van statistische terminologie en wiskundige notatie

- het resultaat van beschrijvende statistiek in concreet gedragswetenschappelijk onderzoek correct te interpreteren, en de waarde en beperkingen ervan kritisch te evalueren

- voor concrete onderzoeksvragen en types van data geschikte beschrijvende statistische technieken te selecteren en de keuze te verantwoorden

- zelf voor eenvoudige gedragswetenschappelijke datasets beschrijvende statistische technieken toe te passen, en dit met de hand, een rekenmachine en statistische software

 

Er wordt van de studenten een basiskennis wiskunde uit het lager en hoger secundair onderwijs verwacht, meer bepaald:
* basisnoties van getallen en rekenen; rekenen met onbekenden
* basisnoties van relaties en functies; functieverloop en limieten
* oppervlakteberekening van eenvoudige meetkundige figuren.

Voor studenten die hun wiskundige voorkennis willen bijschaven of opfrissen, verwijzen we naar de brugcursus wiskunde, uitgegeven door de Vlaamse Interuniversitaire Raad (vnl. deel 1 en 2):
* Vlaamse Interuniversitaire Raad - Project Open Universiteit (1989). Brugcursus wiskunde voor humane wetenschappen, Deel 1: Basisbegrippen van getallenverzamelingen, bewerkingen met getallen, meetkunde en combinatieleer. Leuven: Acco
* Vlaamse Interuniversitaire Raad - Project Open Universiteit (1989). Brugcursus wiskunde voor humane wetenschappen, Deel 2: Functies en vergelijkingen. Leuven: Acco
* Vlaamse Interuniversitaire Raad - Project Open Universiteit (1989). Brugcursus wiskunde voor humane wetenschappen, Deel 3: Aanvullende onderwerpen uit de analyse en de matrixalgebra. Leuven: Acco.

Deze publicaties zijn beschikbaar in de bibliotheek van de KU Leuven. Een kopie van een kortere tekst is in het begin van het academiejaar verkrijgbaar tijdens de colleges/practica.

Daarnaast wordt er in september aan de Kulak een opfriscursus wiskunde ingericht. Meer informatie hierover vind je op http://www.kuleuven-kulak.be/nl/toekomstige-studenten/instapactiviteiten/zomercursus-wiskunde-voor-studenten-onderwijskunde

 


Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
P0U51A : Basis van de inductieve statistiek
P0U58A : Inductieve statistiek
P0U59A : Leren uit data
P0U60A : Methoden van het gedragswetenschappelijk onderzoek: integrerende opdracht
P0S18B : Statistiek voor gedragswetenschappers, deel 2 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
P0V93A : Basis van de inductieve statistiek
P0V97A : Verklarende statistiek

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Beschrijvende statistiek: hoorcollege (B-KUL-P0U49a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College18 urenEerste semester
POC Bachelor onderwijskunde

Studenten leren hoe beschrijvende statistiek ons kan helpen om data uit empirisch gedragswetenschappelijk onderzoek te organiseren, om inzicht in de data te verkrijgen, en om duidelijk over de data te communiceren. Heel wat aandacht wordt besteed aan grafische representaties en methoden van exploratorische data-analyse. Achtereenvolgens worden grafieken, tabellen en beschrijvende maten voor één (o.a. histogram, frequentietabel, gemiddelde, standaarddeviatie, percentielen), twee (o.a. puntenwolk, kruistabellen, correlatie, algemene voorspelling, enkelvoudige regressie) en meer dan twee variabelen behandeld.

Cursustekst, Powerpointpresentaties, ondersteunend materiaal via Toledo

De lessen worden hoofdzakelijk gedoceerd in het Nederlands. Practica of eventuele gastcolleges kunnen in het Engels gedoceerd worden.

2 sp. Beschrijvende statistiek: Practicum (B-KUL-P0U50a)

2 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum12 urenEerste semester
POC Bachelor onderwijskunde

Studenten maken vooreerst kennis met de software R. Daarnaast worden tijdens de praktische sessies vooraf voorbereide alsook nieuwe oefeningen in kleine groepjes en plenair besproken. Hierbij wordt gebruik gemaakt van een collaboratieve leerruimte.

Toledo en de online Stat+ oefenomgeving

De lessen worden hoofdzakelijk gedoceerd in het Nederlands. Practica of eventuele gastcolleges kunnen in het Engels gedoceerd worden.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Beschrijvende statistiek (B-KUL-P2U49a)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Vaardigheidstoets
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Formularium, Rekenmachine


Evaluatievorm:
De evaluatie bestaat uit 3 evaluatieonderdelen tijdens het semester en een afrondend eindexamen in de examenperiode:

  • Twee tussentijdse toetsen die dezelfde vorm aannemen als het schriftelijke eindexamen. Deze bestaan elk slechts uit 10 vragen over telkens een deel van de leerstof. Na deze tussentijdse toetsen krijgen studenten feedback om waar nodig hun leerproces bij te sturen.
  • Een vaardigheidstoets die bestaat uit een evaluatie van het gebruik van softwarepakket R (met de computer).
  • Het schriftelijke eindexamen bestaat uit een 20-tal kennis-, inzichts- en toepassingsvragen, waaraan studenten gedurende 3 uur kunnen werken. Studenten kunnen daarbij gebruik maken van een rekenmachine en een uitgebreid formularium (dat via het elektronisch leerplatform ter beschikking wordt gesteld).

Evaluatiebepalingen:

De resultaten zijn pas definitief na beraadslaging door de examencommissie. 
Bij de meerkeuzevragen in de tussentijdse toetsen en het eindexamen wordt correctie voor raden toegepast.

Bepaling eindresultaat
De eerste tussentijdse toets telt mee voor 15 procent van de punten indien dit in het voordeel van de student is. De tweede tussentijdse toets en de vaardigheidstoets tellen mee voor respectievelijk 15 en 10 procent van de punten, ongeacht de behaalde score.

Niet-deelnemen aan een tussentijdse toets of vaardigheidstoets resulteert in een score 0 voor dat evaluatieonderdeel. Het afrondend examen telt dus mee voor 60 of 75 procent van de punten.

 

Indien een student niet geslaagd is voor het opleidingsonderdeel moet het schriftelijke eindexamen sowieso opnieuw afgelegd worden.

Voor de berekening van de eindscore in de derde examenperiode worden de deelpunten van de eerste twee tussentijdse toetsen enkel meegerekend als ze de eindscore van de tweede examenkans op een positieve manier beïnvloeden. Deze tussentijdse toetsen kunnen niet opnieuw gedaan worden.

Geslaagde deelpunten op de vaardigheidstoets met R worden automatisch overgedragen naar de tweede examenkans. Studenten die de vaardigheidstoets toch wensen te hernemen kunnen hiervoor tot 31 juli contact opnemen via mail met de docent. Studenten die niet geslaagd waren op de vaardigheidstoets met R (en niet geslaagd op het volledige opleidingsonderdeel) moeten de vaardigheidstoets sowieso hernemen.