Psychodiagnostiek (B-KUL-P0N45D)
Doelstellingen
Na het voltooien van dit opo:
- Heeft de student kennis van en inzicht in verschillende soorten van psychodiagnostische instrumenten en de toepassingsmogelijkheden ervan in verschillende werkvelden
- Heeft de student kennis van en inzicht in de historische ontwikkeling van tests, meer specifiek intelligentietests, psychotechnische proeven, persoonlijkheidsvragenlijsten en projectietests
- Heeft de student kennis van en inzicht in de criteria voor het beoordelen van de wetenschappelijke waarde van psychodiagnostische instrumenten
- Heeft de student kennis van en inzicht in de invloed van persoonsgebonden elementen in het psychodiagnostisch proces en het daarmee samenhangende risico op oordeelsfouten
- Heeft de student kennis van en inzicht in de verschillende stappen van het psychodiagnostisch proces, gebaseerd op de empirische cyclus
- Heeft de student kennis van en inzicht in de in het Nederlandse taalgebied beschikbare intelligentietests en persoonlijkheidsvragenlijsten
- Kan de student de aangeleerde intelligentietest op een gestandaardiseerde manier afnemen, scoren, interpreteren en hierover rapporteren
Begintermen
Kennis van de beschrijvende statistiek (gemiddelde, variantie, correlatie).
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
P0U55A : Psychodiagnostiek
P0N45C : Psychodiagnostiek (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in de pedagogische wetenschappen (Leuven) 180 sp.
- Schakelprogramma: Master in de pedagogische wetenschappen of educatieve studies (Leuven) (Optie educatieve studies) 65 sp.
- Schakelprogramma: Master in de pedagogische wetenschappen of educatieve studies (Leuven) (Optie orthopedagogiek) 65 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Master in de pedagogische wetenschappen of educatieve studies (Leuven) (Optie educatieve studies) 60 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Master in de pedagogische wetenschappen of educatieve studies (Leuven) (Optie orthopedagogiek) 60 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Inleiding tot de psychodiagnostiek: hoorcollege (B-KUL-P0M28a)
Inhoud
Het hoorcollege behandelt verschillende basisthema’s uit de psychodiagnostiek. Zo worden de psychodiagnostiek en de psychologische test gedefinieerd en wordt de geschiedenis van de testdiagnostiek toegelicht. Ook wordt stilgestaan bij kwaliteitscriteria voor wetenschappelijk onderbouwde psychologische tests: efficiëntie, standaardisatie, normering, objectiviteit, betrouwbaarheid en validiteit. Verder wordt een overzicht gegeven van in het Nederlandse taalgebied beschikbare intelligentietests en persoonlijkheidsvragenlijsten. Ten slotte wordt de empirische cyclus voorgesteld als grondschema voor diagnostisch handelen en worden de verschillende stappen in het psychodiagnostisch proces besproken, met bijzondere aandacht voor psychologische verslagvoering.
Studiemateriaal
Het studiemateriaal omvat geselecteerde stukken uit materiaal aangeboden via Toledo (specificatie: zie Toledo), aangevuld met powerpointpresentaties, illustraties en toelichting vanuit de hoorcolleges/kennisclips.
Toelichting werkvorm
on-campus interactie- en hoorcolleges, afgewisseld met off campus kennisclips of lesopnames (en ander aanvullend materiaal); flipped classroom
Komt ook voor in andere opleidingsonderdelen
2 sp. Psychodiagnostiek: practicum (B-KUL-P0S24a)
Inhoud
Er worden practicumsessies georganiseerd om studenten een intelligentietest te leren gebruiken, scoren en de resultaten te leren rapporteren.
Studiemateriaal
- (Digitale) Testhandleiding
- Testformulieren
- Powerpointpresentaties en ander materiaal op Toledo
Toelichting werkvorm
Oefen- en practicumsessies, waar zinvol afgewisseld/aangevuld met videomateriaal aangeboden via Toledo. De verdeling en timing van de practicumgroepen worden in het begin van elk semester bekend gemaakt via Toledo.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Psychodiagnostiek (B-KUL-P2N45d)
Toelichting
Evaluatievorm:
Hoorcollege:
De evaluatie gebeurt op grond van een gesloten boekexamen met meerkeuzevragen en vindt plaats in de januarizittijd. De vragen peilen naar kennis, inzicht en de capaciteit om de in de hoorcolleges aangeboden leerstof toe te passen.
Practicum:
De evaluatie betreft
(a) afname van de WISC-V-NL,
(b) scoring van de aangeleerde intelligentietest en
(c) verslag over interpretatie van scores van de intelligentietest.
Voor de evaluatie van scoring en verslag, en voor de evaluatie van de afname moet de student zich via Toledo zelf inschrijven voor een bepaald examenmoment.
Gebruik leermateriaal:
Het meerkeuze-examen is gesloten boek.
Voor alle onderdelen van het practicum is de evaluatie 'open boek': de handleiding van de WISC-V-NL en de eigen niet-gedigitaliseerde notities mogen tijdens de evaluatie geraadpleegd worden. Voor de evaluatie van scoring mag een rekenmachine gebruikt worden. Voor de evaluatie van afname moet de student zelf potloden en de antwoordformulieren van WISC-V-NL meebrengen.
Beoordeling:
Er wordt een correctie voor raden toegepast op het schriftelijk meerkeuze-examen. Meer informatie is beschikbaar op Toledo. De evaluatie van het hoorcollege vertegenwoordigt 3/5 van de evaluatie van het opleidingsonderdeel. De evaluatie van het practicum vertegenwoordigt 2/5 van de evaluatie van het opleidingsonderdeel.
Voorwaarden:
- Om een score te kunnen krijgen voor het opleidingsonderdeel moet men deelgenomen hebben aan de evaluatie van zowel het hoorcollege als aan de evaluatie van alle onderdelen van het practicum. Afwezigheid op één van de evaluatiemomenten van het practicum leidt tot een score 'niet afgelegd' voor het practicum en als gevolg daarvan een score ‘niet afgelegd’ voor het hele OPO.
- De student dient geslaagd te zijn op beide onderdelen (hoorcollege en practicum) om voor het geheel te kunnen slagen. Bij slagen op beide onderdelen geldt de gewogen som als eindscore. Bij niet-slagen op één van beide onderdelen kan de eindscore maximaal 9/20 bedragen. ‘Niet afgelegd’ op een van de onderdelen resulteert in de code NA voor het gehele OPO.
Toelichting bij herkansen
Studenten die niet geslaagd zijn op het opleidingsonderdeel moeten in de septemberzittijd van elk niet-geslaagd onderdeel opnieuw examen afleggen. De practica-examens worden vóór de examenperiode georganiseerd. Een geslaagd deelpunt voor het practicum als geheel of het hoorcollege wordt overgedragen naar de derde examenperiode.