Inleiding tot de ziekteleer van het kind (B-KUL-P0M64A)

Doelstellingen
In deze cursus worden de meest frequente kinderziektes systematisch en per orgaan besproken.
Ontstaan, oorzaak, verloop en aanpak/behandeling van kinderziektes worden gedetailleerd, met nadruk op die aspecten die belangrijk zijn voor niet-medici die dagdagelijks met kinderen zullen te maken hebben. Veel belang wordt gehecht aan de repercussie van 'ziek zijn' op het algemeen functioneren van het kind (bijvoorbeeld het leerproces op school, emotionele ontwikkeling,..). Ook de specifieke problematiek van chronische ziektes (cfr astma, hersenverlamming, chronische darmontstekingen, nierinsufficientie,...) wordt uitvoerig uitgelegd. Medicatiegebruik bij kinderen wordt in het algemeen besproken, met nadruk op mogelijke bijwerkingen.
In het bijzonder wordt een groot deel van de cursus gewijd aan hersenaandoeningen die frequent aan de basis liggen van leer -en gedragproblemen (bijvoorbeeld ADHD, dyslexie, epilepsie, autisme,...)
De hoofdbedoeling van de cursus is dus de niet-medische student vertrouwd te maken met de specifieke wereld van het zieke kind.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Voorbereidingsprogramma: Verkorte educatieve master in de gezondheidswetenschappen (Leuven) 50 sp.
- Master in de logopedische en audiologische wetenschappen (Leuven) 120 sp.
- Master in de pedagogische wetenschappen (Leuven) (Afstudeerrichting orthopedagogiek) 120 sp.
- Educatieve master in de gezondheidswetenschappen (Leuven) 120 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Inleiding tot de ziekteleer van het kind (B-KUL-P0M64a)
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Inleiding tot de ziekteleer van het kind (B-KUL-P2M64a)
Toelichting
Schriftelijk examen, open vragen
Toelichting bij herkansen
examenvorm is identiek aan de examenvorm van de eerste zittijd