Inleiding tot de ziekteleer van het kind (B-KUL-P0M64A)

4 studiepuntenNederlands26 urenEerste semesterUitgesloten voor examencontract
Allegaert Karel (coördinator) |  Allegaert Karel |  Toelen Jaan
POC Logopedie en audiologie

In deze cursus worden de meest frequente kinderziektes systematisch en per orgaan besproken.
Ontstaan, oorzaak, verloop en aanpak/behandeling van kinderziektes worden gedetailleerd, met nadruk op die aspecten die belangrijk zijn voor niet-medici die dagdagelijks met kinderen zullen te maken hebben. Veel belang wordt gehecht aan de repercussie van 'ziek zijn' op het algemeen functioneren van het kind (bijvoorbeeld het leerproces op school, emotionele ontwikkeling,..). Ook de specifieke problematiek van chronische ziektes (cfr astma, hersenverlamming, chronische darmontstekingen, nierinsufficientie,...) wordt uitvoerig uitgelegd. Medicatiegebruik bij kinderen wordt in het algemeen besproken, met nadruk op mogelijke bijwerkingen.
In het bijzonder wordt een groot deel van de cursus gewijd aan hersenaandoeningen die frequent aan de basis liggen van leer -en gedragproblemen (bijvoorbeeld ADHD, dyslexie, epilepsie, autisme,...)
De hoofdbedoeling van de cursus is dus de niet-medische student vertrouwd te maken met de specifieke wereld van het zieke kind.
 

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Inleiding tot de ziekteleer van het kind (B-KUL-P0M64a)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College26 urenEerste semester
POC Logopedie en audiologie

    Evaluatieactiviteiten

    Evaluatie: Inleiding tot de ziekteleer van het kind (B-KUL-P2M64a)

    Type : Examen tijdens de examenperiode
    Evaluatievorm : Schriftelijk
    Vraagvormen : Open vragen
    Leermateriaal : Geen


    Schriftelijk examen, open vragen

     

    examenvorm is identiek aan de examenvorm van de eerste zittijd