Wijsgerige pedagogiek (B-KUL-P0L64A)

5 studiepuntenNederlands39 urenTweede semester
Ramaekers Stefan |  Koopal Wiebe Sieds (plaatsvervanger)
POC Bachelor onderwijskunde

De cursus heeft als algemene doelstelling de studenten vertrouwd te maken met verschillende wijzen waarop over opvoeding, onderwijs en vorming gedacht werd en wordt, en welke verhouding tot waarheid, tot het zelf en tot de anderen daarin telkens geïmpliceerd is.

Leerresultaten:
- Studenten zijn in staat aan te geven hoe opvoeding, vorming en/of onderwijs gethematiseerd worden door de in de colleges besproken auteurs en dat coherent te beargumenteren .
- Studenten zijn in staat aan te geven hoe in de posities van de besproken auteurs voor de pedagogiek relevante noties/concepten zoals pedagogische verantwoordelijkheid, gezag, relatie, vrijheid, emancipatie, meesterschap, e.d.m. gethematiseerd worden en op welke wijze deze met elkaar samenhangen.
- Studenten zijn in staat om voorbeelden en praktijken uit de pedagogische actualiteit te duiden vanuit de begrippenkaders die aan de verschillende posities verbonden zijn.


Vormingsdoelen:
- Studenten nemen een kritische houding aan ten aanzien van actuele ontwikkelingen omtrent opvoeding, onderwijs en vorming en ten aanzien van de pedagogiek als discipline.
- Studenten exploreren de (noodzakelijke) relatie tussen filosofie en pedagogiek.
 

Voorkennis: Er wordt verwacht dat de studenten de basisnoties uit de filosofie  beheersen, zoals die bijvoorbeeld worden behandeld in de cursus het opleidingsonderdeel C00X0A 'Fundamentele wijsbegeerte'.
Vaardigheden: studenten zijn in staat kritisch na te denken over maatschappelijke ontwikkelingen; studenten zijn in staat om zelfstandig wetenschappelijke teksten te lezen.
Motivatie: een positieve motivatie.

 

Onderwijsleeractiviteiten

5 sp. Wijsgerige pedagogiek (B-KUL-P0L64a)

5 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College39 urenTweede semester
Ramaekers Stefan |  Koopal Wiebe Sieds (plaatsvervanger)
POC Bachelor onderwijskunde

Verscheidene opvattingen over opvoeding en onderwijs worden onderzocht op hun wijsgerige vooronderstellingen, met een accent op hedendaagse opvattingen. Achtergrond van het onderzoek vormen de recente fundamentele transformaties op maatschappelijk niveau (m.b.t. technologie, professionalisering van allerlei dimensies van het leven, en toenemende pluralisering en het hernieuwd stellen van de vraag naar gemeenschap(svorming)) die opvoeding, vorming en onderwijs voor nieuwe uitdagingen plaatsen, en die nopen tot een opnieuw thematiseren van wat opvoeding, vorming en onderwijs vandaag kunnen betekenen. Tegelijk stellen deze transformaties ook de pedagogiek zélf voor grote (en nieuwe) uitdagingen en zetten daarmee de rol van de pedagoog op het spel. In dit opleidingsonderdeel wordt ingegaan op hoe de plaats en rol van de pedagoog, opvoeder, leerkracht, vormingswerker, … in het verleden gedacht werd en hoe daarbij de pedagogiek opgevat werd. Tegelijk wordt hier ingegaan op de relatie pedagogiek – filosofie. Aan bod komen onder meer volgende auteurs: Plato, Kant, Langeveld (traditioneel opvoedingsmodel), Freire (emancipatorische pedagogiek), Rogers (ervaringsgerichte pedagogiek), Mollenhauer (kritische pedagogiek), Nietzsche (toekomst van het onderwijs), Sartre (thema vrijheid), Rancière (emancipatie), Peters (initiatie), Cavell (initiatie).

- Handboeken:

  • Smeyers, P. (Ed.) (2018). International handbook of philosophy of education Part I and II. Cham: Springer. (Deze handboeken zijn integraal online beschikbaar via LIMO.)
  • Rancière, J. (2007). De onwetende meester. Vijf lessen over intellectuele emancipatie (Vert., J. Masschelein). Leuven: ACCO. (Te verkrijgen via ACCO boekhandel.)

- Cursusdienst:

  • teksten, artikels


 

 

De lessen van dit opleidingsonderdeel gaan door tijdens de eerste 6 weken van het eerste semester. 

Werkwijze: de studenten worden verwacht de teksten op voorhand te bestuderen, evt. aan de hand van een aantal richtinggevende vragen of problemen. De colleges nemen de vorm aan van discussiecolleges/seminaries, waarin de teksten besproken worden. Hierbij wordt zo dicht mogelijk bij de tekst zelf gebleven. Gezien deze werkvorm is aanwezigheid gedurende de colleges sterk aan te raden. Tijdens de bijeenkomsten worden studenten soms in kleine groepjes gezet om een tekst eerst onderling te bespreken, alvorens de tekst plenair besproken wordt.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Wijsgerige pedagogiek (B-KUL-P2L64a)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Geen


Mondeling examen, gesloten boek. De studenten krijgen schriftelijke voorbereidingstijd om het antwoord op een drietal open vragen voor te bereiden. Daarop volgt de mondelinge ondervraging (15 min) waarbinnen de studenten hun antwoord toelichten en antwoorden op evt. bijkomende vragen.
De examenvorm bij de tweede examenkans is dezelfde als bij de eerste examenkans.