Gezinspedagogiek (B-KUL-P0L10A)
Doelstellingen
De algemene doelstelling van het opleidingsonderdeel Gezinspedagogiek is de studenten te introduceren in de wetenschappelijke studie van de gezinsopvoeding.
Leerresultaten:
Na het volgen van dit opleidingsonderdeel wordt verwacht dat de student:
- het studieobject en de opdrachten van de gezinspedagogiek kan verduidelijken en illustreren.
- de handelings- en betekeniscomponenten van opvoeding kan beschrijven en illustreren aan de hand van voorbeelden uit de cursus.
- de theoretische kaders en modellen die belangrijk zijn voor het gezinspedagogisch onderzoek kan beschrijven.
- een synthese kan bieden van onderzoeksresultaten over gezinspedagogische thema’s die aan bod komen in de colleges: ouderrollen, roldoorbrekend opvoeden, kinderopvang, echtscheiding, een-oudergezin, nieuwsamengesteld gezin, holebi-gezin, adoptie, opvoeding na medisch begeleide bevruchting.
Vormingsdoelen:
Op het einde van het opleidingsonderdeel wordt van de student verwacht dat zij/hij:
- een eigen mening kan geven over opvoeding binnen diverse gezinssituaties gebaseerd op onderzoeksresultaten.
- kan reflecteren over opvattingen en vooroordelen (van zichzelf en/of van anderen) met betrekking tot gezinspedagogische thema’s en deze toetsen aan objectieve onderzoeksresultaten.
- een kritische, reflecterende houding kan aannemen ten opzichte van maatschappelijke tendensen met betrekking tot gezin en opvoeding.
Begintermen
Er zijn geen specifieke begintermen.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie (programma voor studenten gestart vóór 2022-2023) (Leuven) (Afstudeerrichting sociologie) 180 sp.
- Bachelor in de communicatiewetenschappen (programma voor studenten gestart vóór 2022-2023) (Leuven) 180 sp.
- Schakelprogramma: Master in het sociaal werk en sociaal beleid (voor bachelors in het sociaal werk) (Leuven) 60 sp.
- Master in de seksuologie (Leuven) 120 sp.
- Schakelprogramma: Master in het sociaal werk en sociaal beleid (Leuven e.a.) 66 sp.
- Bachelor in de pedagogische wetenschappen (Leuven) 180 sp.
- Bachelor in de communicatiewetenschappen (programma voor studenten gestart in 2022-2023 of later) (Leuven) (Minor gezondheid en welzijn) 180 sp.
- Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie (programma voor studenten gestart in 2022-2023 of later) (Leuven) (Afstudeerrichting sociologie) 180 sp.
- Educatieve master in de gedragswetenschappen (programma voor studenten gestart in 2024-2025 of later) (Leuven) 120 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
5 sp. Gezinspedagogiek (B-KUL-P0L10a)



Inhoud
Overzicht van de thema’s die in dit opleidingsonderdeel aan bod komen:
- Opdracht van de gezinspedagogiek
- Theoretische uitgangspunten en -kaders voor gezinspedagogisch onderzoek
- Opvoeden en ouderrollen vandaag
- Gezinsopvoeding en kinderopvang
- Echtscheiding, eenoudergezin, co-ouderschap, nieuwsamengestelde gezinnen
- Opvoeden in een adoptief gezin
- Opvoeden bij homoseksuele ouders en bij kunstmatige bevruchting
Studiemateriaal
- Boek: Van Leeuwen K & Van Crombrugge, H. (eds.). (2012). Gezinnen in soorten. Leuven/Apeldoorn: Garant. 217 blz. ISBN 978-90-441-2929-8.
- Reader: verkrijgbaar bij de Cursusdienst PPW
- Slides van elk college beschikbaar op Toledo
Toelichting werkvorm
Tijdens de colleges worden de belangrijkste kernconcepten, theoretische kaders en onderzoeksresultaten m.b.t. de vooropgestelde thema’s uiteengezet. Studenten wordt gevraagd om actief te participeren tijdens de colleges.
Waar mogelijk wordt videomateriaal gebruikt om de thema’s te ondersteunen.
Over bepaalde onderwerpen worden discussies in groep gehouden. Van de studenten wordt verwacht dat ze actief deelnemen aan deze discussies.
Bij het begin van het eerste semester wordt een kalender op Toledo geplaatst met een overzicht van de timing van de thematische colleges en welk studiemateriaal hierbij aansluit.
Studenten kunnen deelnemen aan DOS-sessies die de verwerking van dit OPO ondersteunen (meer informatie wordt tijdens het eerste college gegeven).
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Gezinspedagogiek (B-KUL-P2L10a)
Toelichting
- Evaluatievorm:
Het examen bestaat uit een essayvraag (1 vraag op 5 punten) en 25 meerkeuzevragen (op 15 punten). - Beoordeling:
Bij de meerkeuzevragen wordt correctie voor raden toegepast.