Ingroeistage gezondheidswetenschappen (B-KUL-O0G81A)

3 studiepuntenNederlandsBeide semestersUitgesloten voor examencontractUitgesloten voor creditcontract
N.
OC Educatieve master gezondheidswetenschappen

Dit OPO vormt het laatste onderdeel van de stage. Op het einde van dit OPO is de student in staat om:

  • aan de hand van relevante referentiekaders innovatieve en krachtige leeromgevingen te ontwerpen én te realiseren in de complexe realiteit van een onderwijssetting binnen het domein van de gezondheidswetenschappen. De student doet dit geheel zelfstandig voor een leeromgeving waarin hij/zij zowel in team als individueel werkt.
  • zelfstandig een leeromgeving kritisch te evalueren met inbegrip van zijn/haar eigen functioneren, in termen van de leeropbrengst bij de leerlingen en aan de hand van relevante argumenten uit de onderzoeksliteratuur te onderbouwen.
  • kritische denkvaardigheden gepast in te zetten voor, tijdens en na het realiseren van een leeromgeving, met als doel mogelijke alternatieven te identificeren, te analyseren en te evalueren om de leeromgeving, m.i.v. het eigen functioneren te optimaliseren.
  • met respect voor eigenheid en diversiteit van lerenden de diversiteitsgedachte te integreren in het eigen didactisch handelen.
  • met inzicht in het reilen en zeilen van een school schoolactiviteiten te organiseren, te ondersteunen en te realiseren.
  • vanuit het eigen vakgebied een relevante bijdrage te leveren aan activiteiten met als doel het versterken van de kwaliteit van het onderwijs op klasoverstijgend niveau.
  • zijn/haar eigen leerproces te observeren, bij te sturen en actief op zoek te gaan naar situaties om zijn/haar competenties te verbreden en te verdiepen, mede aan de hand van de feedback van medestudenten, de mentor en de stagebegeleider.
  • kennis en inzicht in de eigen vakdiscipline, vakdidactiek en algemene pedagogisch-onderwijskundige kaders aan te tonen. De student kan deze drie domeinen geïntegreerd, kritisch en gedifferentieerd inzetten en bijsturen.
  • aan te tonen stappen gezet te hebben in de ontwikkeling van de decretaal vastgelegde basiscompetenties van pas afgestudeerde leraren.

Vormingsdoelen:

  • De student is alert en bereid om leeromgevingen kritisch te bekijken, gebruikmakend van wetenschappelijke literatuur.
  • De student is alert en bereid om op gepaste wijze schoolomgevingen kritisch te bekijken.
  • De student is alert en bereid om het eigen functioneren als leerkracht kritisch te bekijken in functie van de lerenden.
  • De student staat open voor en gaat waarderend om met feedback.
  • De student heeft zich een kritische attitude eigen gemaakt t.a.v. vakdidactisch onderzoek in de onderwijspraktijk en onderwijsbeleid en kan deze attitude gepast inzetten.
  • De student heeft oog voor verschillende vormen van diversiteit zowel binnen de professionele werkomgeving als binnen de concrete onderwijsleeromgeving.
  • De student vertoont een professionele houding ten aanzien van al zijn stageactiviteiten. Dit uit zich o.a. in het gepast communiceren – in Standaardnederlands – met en het naleven van afspraken met de school, mentor en stagelector, het goed kunnen plannen van taken en opdrachten en het respecteren van deadlines.
  • De student is nieuwsgierig naar evoluties op het vlak van vakdidactisch onderzoek en in het onderwijskundig denken in het algemeen (zowel op microniveau als op mesoniveau) en is bereid inspanningen te leveren om deze evoluties op het spoor te komen, te volgen en hiernaar te handelen in zijn professionele activiteiten.
  • De student toont passie, enthousiasme en engagement voor het vakgebied en het lesgeven.

De student is vertrouwd met de werking van de schoolomgeving op micro-, meso- en macroniveau en toont zelfstandigheid in het ontwerpen van een krachtige leeromgeving. De student is vertrouwd met het didactisch handelen via co-teaching.

De student kan starten met de doorgroeistage als de ingroeistage met succes is afgerond.

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Inroeistage gezondheidswetenschappen (B-KUL-O0G81a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: StageBeide semesters
N.
OC Educatieve master gezondheidswetenschappen

In de OLA doorgroeistage ligt de nadruk op het zelfstandig organiseren en begeleiden van leerprocessen. De student-leraar neemt als het ware de dagdagelijkse taken van de vakmentor over: het organiseren van actieve lesopdrachten en formatieve en/of summatieve evaluaties, het begeleiden van lerenden bij hun stageactiviteiten, deelname aan interne en externe overlegorganen (klassenraden, vakwerkgroepen, ouderraden, centra voor leerlingenbegeleiding, e.d.), het opnemen van administratieve taken, etc.

Andere modaliteiten zijn mogelijk voor studenten met LIO-valorisaties. Deze worden beschreven op Toledo.

Elke student-leraar krijgt bij aanvang van de initiatiestage (in de eerste opleidingsfase) een stagebegeleider toegewezen die doorheen de gehele opleiding van de student de rol van persoonlijke coach opneemt.
Bij aanvang van de initiatiestage (eerste opleidingsfase) start de student een elektronisch portfolio waarin de student zijn/haar stage-ervaring documenteert (lesvoorbereidingen, beoordelingen, oefeningen, reflecties en groeiproces, verslaggeving rond opdrachten en taken, etc.). De progressie van de student wordt mede dankzij het portfolio dagdagelijks opgevolgd door de stagebegeleider.
De student besteedt minimaal 12 lesdagen op school, met een gemiddelde van 1,5 lesdag per week (rekening houdend met de stageweken waarop de lerenden in de stageschool niet aanwezig zijn).
De student is gedurende 20 lesuren van 50 minuten (met een maximum van 6 lesuren per week) verantwoordelijk voor het verzorgen van onderwijs voor een groep lerenden.
Daarnaast neemt de student tijdens de doorgroeistage deel aan één intervisiemoment (met 3-5 medestudent-leraren en onder de begeleiding van een andere stagebegeleider) waar de reflectie over het eigen leerproces en dat van de lerende(n), de transfer naar de klassituatie en de vakdidactiek centraal staan.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Ingroeistage gezondheidswetenschappen (B-KUL-O2G81a)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Portfolio
Vraagvormen : Open vragen


Op het einde van de doorgroeistage wordt het tussentijds portfolio mondeling voorgesteld tijdens een evaluatiegesprek met de stagebegeleider die vervolgens een numerieke score toekent.
Voorafgaand wordt een schriftelijk tussentijdse evaluatie opgevraagd bij de vakmentor(en) en genereert de stagecoördinator een score op basis van grondig doorzicht van het portfolio.
De stagecoördinator bundelt de deelscores en de eindscore wordt tenslotte afgetoetst met de vakmentor(en) en stagebegeleider.
Indien de student op één of beide deelscores een onvoldoende behaalt, dan wordt de berekende eindscore naar beneden afgerond (bv 9.67 wordt dan 9).

Er wordt tevens nagegaan of de student-leraar heeft deelgenomen aan de twee intervisiemomenten.
Indien de student-leraar niet heeft deelgenomen aan één of twee intervisiemomenten, dan kan hij/zij niet slagen voor dit OPO.
De eindwaardering voor het OPO wordt in dat geval ‘niet afgelegd’ (NA).

Indien de student tegen de tweede examenperiode niet alle stageactiviteiten heeft uitgevoerd, dan kan de student niet slagen voor dit OPO.

Dit OPO is niet tolereerbaar.

De student wordt verwacht op de hoogte te zijn van het onderwijs- en examenreglement alsook van de facultaire aanvullingen, inclusief de regels m.b.t. plagiaat.

Er is slechts één examenkans.
Indien de student alle stageactiviteiten tijdig en volledig heeft afgewerkt en uitgeschreven, dient hij/zij in in de tweede examenperiode.
Indien alle stageactiviteiten zijn uitgevoerd, maar nog niet volledig zijn uitgeschreven, scoort de student in de tweede examenperiode een NA (niet afgelegd) voor dit OPO en dient de student pas in in de derde examenperiode.

Er is slechts één examenkans omwille van het feit dat dit OPO geëvalueerd wordt op basis van stages.
Tijdens de zomerperiode zijn de scholen waar deze stages doorgaan gesloten, waardoor het onmogelijk is om een herkansingsmogelijkheid te voorzien.