Stage geschiedenis 2 (B-KUL-O0G49A)





Doelstellingen
Na het succesvol afronden van dit OPO zijn de studenten in staat:
- Kritisch en gericht lessen geschiedenis (m.i.v. aanverwante vakken) evenals leerprocessen en schoolactiviteiten die het klasniveau overstijgen, te observeren en te analyseren, op basis van geschieddidactische en algemeen onderwijskundige pedagogisch-didactische theorie en onderzoeksliteratuur.
- Zelfstandig krachtige lessen geschiedenis (m.i.v. aanverwante) evenals leerprocessen en schoolactiviteiten die het klasniveau overstijgen te ontwerpen en te realiseren in de complexe realiteit van een secundaire schoolsetting, met oog voor diversiteit van het leerlingenpubliek. Voor de lessen geschiedenis wordt verwacht dat de studenten meer variatie brengen in de werkvormen en gebruikte media (bv. groepswerk, inzetten van ICT, begeleid zelfstandig leren ...), specifieke aandacht besteden aan werken met historische film, gebruik van educatieve technologie, en onderzoekend leren, expliciet rekening houden met de diversiteit in de klasgroep, en groeiend meesterschap vertonen in het bevorderen van het (actief) historisch denken van leerlingen.
- Zelfstandig hun lessen geschiedenis (m.i.v. aanverwante vakken waarin geschiedenis een belangrijke plaats krijgt), evenals leerprocessen en schoolactiviteiten die het klasniveau overstijgen, m.i.v. het eigen pedagogisch-didactisch functioneren te evalueren, in termen van de leeropbrengst bij leerlingen, en onderbouwd op basis van relevante argumenten uit de geschieddidactische en algemeen onderwijskundige pedagogisch-didactische theorie en onderzoeksliteratuur.
- hun lessen geschiedenis (m.i.v. aanverwante vakken waarin geschiedenis een belangrijke plaats krijgt), m.i.v. het eigen pedagogisch-didactisch functioneren bij te sturen en te optimaliseren, op basis van kritische reflectie, de geschieddidactische en algemeen onderwijskundige pedagogisch-didactische theorie en onderzoeksliteratuur, en op basis van de verdieping inzake vakdidactische thema's en technieken uit de seminaries binnen de opleiding.
- samen te werken met medestudenten en/of stagementor en zo bij te dragen aan het eigen leerproces en dat van de medestudenten
- om te gaan met een klasgroep van lerenden, met respect voor de eigenheid van de individuele leerling en de diversiteit van de groep
- aan te tonen dat ze elk van de 10 decretaal bepaalde functionele gehelen van de leraar in voldoende mate hebben bereikt.
Begintermen
De inhouden en activiteiten van dit OPO impliceren dat de studenten de inhouden, vaardigheden en attitudes van de OPO’s ‘ Vakdidactiek geschiedenis’, ‘Vakdidactiek geschiedenis: praktijk’, ‘Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 1’, ‘Initiatiestage geschiedenis’ en 'stage geschiedenis 1' gelijktijdig met dit OPO verwerven of al hebben verworven.
Volgtijdelijkheidsvoorwaarden
Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.
GELIJKTIJDIG( O0G47A ) EN GELIJKTIJDIG( F0YY9A ) EN GELIJKTIJDIG( F0ZA0A )
Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
O0G47A : Stage geschiedenis 1
F0YY9A : Initiatiestage geschiedenis
F0ZA0A : Historische museumeducatie
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve master in de cultuurwetenschappen (Leuven) (Track leraarschap voor studenten die al 15 sp. leraarschap voorafnamen) 120 sp.
- Educatieve master in de cultuurwetenschappen (Leuven) (Track leraarschap voor studenten die geen 15 sp. leraarschap voorafnamen) 120 sp.
- Educatieve master in de cultuurwetenschappen (verkort programma) (Leuven) 60 sp.
- Educatieve master in de cultuurwetenschappen (verkort programma) (Brussel) 60 sp.
- Educatieve master in de cultuurwetenschappen (verkort programma) (Geel) 60 sp.
- Educatieve master in de cultuurwetenschappen (verkort programma) (Aalst) 60 sp.
- Educatieve master in de cultuurwetenschappen (verkort programma) (Kortrijk) 60 sp.
- Educatieve master in de cultuurwetenschappen (verkort programma) (Brugge) 60 sp.
- Educatieve master in de cultuurwetenschappen (verkort programma) (Diepenbeek) 60 sp.
- Educatieve master in de cultuurwetenschappen (verkort programma) (Antwerpen) 60 sp.
- Educatieve master in de cultuurwetenschappen (verkort programma) (Gent) 60 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Stage geschiedenis 2 verbreding (B-KUL-O0G49a)




Inhoud
Binnen de OLA Stage geschiedenis 2 verbreding worden de studenten geacht minimaal deze activiteiten te volbrengen, op de toegewezen scholen (ASO-KSO-TSO):
- 2 lesuren geschiedenis observeren op de toegewezen scholen (met een evenwicht in scholen en graden).
- Minimum 6 lesuren geschiedenis (m.i.v. aanverwante vakken waarin geschiedenis een belangrijke plaats krijgt) individueel ontwerpen en realiseren in de complexe realiteit van een secundaire schoolsetting, en expliciet rekening houdend met de diversiteit in de klasgroep. Slechts 3 lesuren mogen parallellessen betreffen.
- hun lessen geschiedenis (m.i.v. aanverwante vakken waarin geschiedenis een belangrijke plaats krijgt) m.i.v. het eigen pedagogisch-didactisch functioneren kritisch analyseren en erover reflecteren, bijsturen en optimaliseren, op basis van kritische reflectie en de geschieddidactische en algemeen onderwijskundige pedagogisch-didactische theorie en onderzoeksliteratuur.
--> in geval van een alternatieve stuk stage (bv. historische museumeducatie) wordt een equivalent van deze inspanning voorzien.
Voor studenten die deelnemen aan het traject werkplekleren kunnen, conform het draaiboek werkplekleren, zowel de onderwijs - als de examenactiviteiten van dit opleidingsonderdeel aangepast worden.
Studiemateriaal
Alle documenten die voor de stage geschiedenis 2 relevant zijn. Deze documenten omvatten onder andere vakdidactische literatuur, algemeen-pedagogische literatuur, alle formulieren m.b.t. de stage, praktijkvoorbeelden aangereikt door de stagebegeleiders, materiaal aangereikt door de studenten zelf (lesvoorbereidingen, concrete stage-ervaringen), en ook lerarenhandleidingen bij schoolboeken, internetmateriaal, verslagen van de vakwerkgroep, schoolreglement, pedagogisch project van de school, andere leermiddelen en professionele literatuur.
Toelichting werkvorm
Dit OPO bestaat vnl. uit stage-activiteiten in een secundaire school: 2e – 3e graad geschiedenis, waar de studenten een vakmentor krijgen toegewezen. Eventueel kan hier ook een andere soort stageplaats worden voorzien (bv. museumeducatie). Is er een familielid (tot in de 2e graad) werkzaam in de toegewezen stageschool, dan heeft de student hier een meldingsplicht van (de opleiding bekijkt dan of een andere school dient gezocht). Vanuit de opleiding wordt in begeleiding door een stagebegeleider voorzien. De studenten worden verwacht op intervisie met verplichte aanwezigheid in de instelling (KU Leuven) (bij gewettigde afwezigheid wordt een vervangtaak voorzien). Daarnaast zijn de studenten ook aanwezig op een evaluatiegesprek met de stagebegeleider (eventueel - wordt afgesproken met de stagebegeleider). Studenten kunnen voor deze sessies en het evaluatiegesprek terecht op de campus waar ze de vakdidactiek volgen.
6 sp. Doorgroeistage geschiedenis 2 (B-KUL-O0G50a)




Inhoud
Binnen de OLA doorgroeistage 2 geschiedenis worden de studenten geacht minimaal deze activiteiten te volbrengen, op de toegewezen scholen (ASO-KSO-TSO):
- 4 lesuren geschiedenis (m.i.v. aanverwante vakken waarin geschiedenis een belangrijke plaats krijgt) observeren op de toegewezen scholen (met een evenwicht in scholen en graden).
- Minimum 14 lesuren geschiedenis (m.i.v. aanverwante vakken waarin geschiedenis een belangrijke plaats krijgt) individueel ontwerpen en realiseren in de complexe realiteit van een secundaire schoolsetting, en expliciet rekening houdend met de diversiteit in de klasgroep. Slechts 7 lesuren mogen parallellessen betreffen. In deze lesuren toon je een groeiend meesterschap in het bevorderen van het historisch denken van leerlingen. Ook besteed je specifieke aandacht aan werken met historische film, gebruik van educatieve technologie, en onderzoekend leren.
- hun lessen geschiedenis (m.i.v. aanverwante vakken waarin geschiedenis een belangrijke plaats krijgt) m.i.v. het eigen pedagogisch-didactisch functioneren kritisch analyseren en erover reflecteren, bijsturen en optimaliseren, op basis van kritische reflectie en de geschieddidactische en algemeen onderwijskundige pedagogisch-didactische theorie en onderzoeksliteratuur.
- Betrokken zijn in ca. vier leerprocessen en schoolactiviteiten die het klasniveau overstijgen, en waar leerlingen al dan niet rechtstreeks bij betrokken zijn (bv. een uitstap, excursie, filmforum, middagactiviteit, oudercontact, klassenraad, vakvergadering …); in elk ervan nemen de studenten een actieve rol op, in voorbereiding zowel als uitvoering.
- aanwezig zijn op intervisie en op een afsluitend evaluatiegesprek. Studenten kunnen voor deze seminaries en het evaluatiegesprek terecht op de campus waar ze de vakdidactiek volgen.
Voor studenten die deelnemen aan het traject werkplekleren kunnen, conform het draaiboek werkplekleren, zowel de onderwijs - als de examenactiviteiten van dit opleidingsonderdeel aangepast worden.
Studiemateriaal
Alle documenten die voor de stage geschiedenis 2 relevant zijn. Deze documenten omvatten onder andere vakdidactische literatuur, algemeen-pedagogische literatuur, alle formulieren m.b.t. de stage, praktijkvoorbeelden aangereikt door de stagebegeleiders, materiaal aangereikt door de studenten zelf (lesvoorbereidingen, concrete stage-ervaringen), en ook lerarenhandleidingen bij schoolboeken, internetmateriaal, verslagen van de vakwerkgroep, schoolreglement, pedagogisch project van de school, andere leermiddelen en professionele literatuur.
Toelichting werkvorm
Dit OPO bestaat vnl. uit stage-activiteiten in een secundaire school: 2e – 3e graad geschiedenis, waar de studenten een vakmentor krijgen toegewezen. Is er een familielid (tot in de 2e graad) werkzaam in de toegewezen stageschool, dan heeft de student hier een meldingsplicht van (de opleiding bekijkt dan of een andere school dient gezocht). Vanuit de opleiding wordt in begeleiding door een stagebegeleider voorzien. De studenten worden verwacht op intervisie met verplichte aanwezigheid in de instelling (KU Leuven) (bij gewettigde afwezigheid wordt een vervangtaak voorzien). Daarnaast zijn de studenten ook aanwezig op een evaluatiegesprek met de stagebegeleider (eventueel - wordt afgesproken met de stagebegeleider). Studenten kunnen voor deze sessies en het evaluatiegesprek terecht op de campus waar ze de vakdidactiek volgen.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Stage geschiedenis 2 (B-KUL-O2G49a)
Toelichting
Dit OPO wordt geëvalueerd aan de hand van deze elementen:
- een portfolio waarin de studenten alle documenten gerelateerd aan hun activiteiten in het kader van dit OPO bijhouden (lesvoorbereidingen, reflecties, activiteitenverslag, observatieverslag, evaluaties en feedbackformulieren vakmentoren en stagebegeleider, taken bij seminaries etc.) ~ de kwaliteit van de gemaakte taken, het respecteren van de opgegeven deadlines in de kalender (bezorgd aan studenten aan het begin academiejaar) en kwaliteit van inbreng tijdens de bijeenkomsten.
- een eindverslag bij hun groeilijn waarin de studenten reflecteren over hoe ze elk van de 10 decretaal bepaalde functionele gehelen van de leraar en de OLR's in voldoende mate hebben bereikt.
- een mondelinge toelichting bij de begeleidende stagebegeleider van het portfolio en eindverslag bij POP ("finale").
- Inschatting vakmentoren en praktijklector
Er worden verschillende tussentijdse feedback- en evaluatiemomenten voorzien om tijdig te kunnen bijsturen in de eerste examenkans. Herkansing binnen hetzelfde academiejaar is niet mogelijk voor de stage. Er is slechts één examenkans, deze kan worden opgenomen in de tweede of in de derde examenperiode.
Beoordeling: er wordt één score toegekend voor het geheel van dit OPO.
Voorwaarde:
- de studenten zijn verplicht aanwezig tijdens de voorziene stagemomenten in de stageplaats, en de intervisie in de eigen instelling. Ongewettigde afwezigheid (d.w.z. zonder formele, schriftelijke verwittiging vooraf met opgave van geldige reden aan de betrokkenen, t.t.z. stagementor, praktijklector en docent van het OPO, of wettiging achteraf d.m.v. doktersattest) leidt tot een NA (niet-afgelegd) voor het OPO.
- De studenten kunnen dit OPO maar succesvol voltooien als ze ook het OPO Ingroei- en doorgroeistage succesvol beëindigden.
Dit OPO mag worden vervangen door een Stage-OPO van 9sp van een bijkomende vakdidactiek, of door een OPO internationale stage van 9sp.
Toelichting bij herkansen
Er is geen tweede examenkans.
Er is slechts één examenkans, deze kan worden opgenomen in de tweede of in de derde examenperiode.