Gezondheids- en ziekteleer (B-KUL-L09A1B)

Doelstellingen
De student kan
– de begrippen ziekte en gezondheid uitleggen
– gezondheidsadviezen kritisch beoordelen
– verschillende ziektebeelden definiëren
– de oorzaken van ziekte benoemen
– de mechanismen van ziekte beschrijven
– het mechanisme van de voorgeschreven behandeling aangeven
Het opleidingsonderdeel draagt ertoe bij dat de student
– preventief leert denken en handelen, nodig als gezondheidsvoorlichter en –opvoeder
– kritisch leert nadenken
– een wetenschappelijke denkmethode kan aanwenden
– in de verdere opleiding ziektebeelden kan kaderen
Begintermen
Beginvoorwaarden voor studenten die niet de opleiding bachelor in de LO&Bewegingswetenschappen/master in de bewegings- en sportwetenschappen volgen, maar het opleidingsonderdeel als keuze-opleidingsonderdeel wensen op te nemen in het diplomacontract van hun opleiding:
Deze studenten moeten contact opnemen met de coördinator van het opleidingsonderdeel. Op basis van voorkennis en motivatie zal de coördinator bepalen of de student al dan niet kan toegelaten worden tot het opleidingsonderdeel
Begintermen:
Naast de begintermen voor universitaire bacheloropleidingen binnen de groep Biomedische Wetenschappen aan de KU Leuven zijn er nog volgende specifieke begintermen.
Basiskennis biologie, anatomie en fysiologie
– De bouwmaterialen van de cel kunnen benoemen
– De volgende begrippen verstaan: DNA en de genen, de chromosomen en de erfelijkheidswetten,
– Notie hebben van structuur en functie van de verschillende lichaamstelsels zoals ademhalingsstelsel, cardiovasculaire stelsel, …
Volgtijdelijkheidsvoorwaarden
Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
L03J5A : Pathologie bij neurologische en pediatrische aandoeningen
L00B9C : Bijzondere gezondheidsleer
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in de lichamelijke opvoeding en de bewegingswetenschappen (Leuven) 180 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Master in de bewegings- en sportwetenschappen (Leuven) (Traject doorstroom naar Biomedical Research in Movement Sciences) 106 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Master in de bewegings- en sportwetenschappen (Leuven) (Traject doorstroom naar Prestatie- en actievelevensstijlcoaching) 106 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Educatieve master in de lichamelijke opvoeding (Leuven) 115 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Gezondheids- en ziekteleer (B-KUL-L09A1a)



Inhoud
ALGEMEEN DEEL
- Gezondheid en ziekte
- Kenmerken van leven
- Genetica en aangeboren ziekten
- Verworven aandoeningen
- Inflammatie
- Kanker
SPECIFIEK DEEL: klachten en aandoeningen die specifiek sport en beweging kunnen belemmeren
1. Kortademigheid / hoesten
Pathofysiologie / Ziektemechanismen
Specifieke ziektebeelden zoals neuromusculaire aandoening, pneumothorax, pneumonie, COPD, astma, longembool, …
2. Pijn, beklemming op de borstkas en onvoldoende bloedcirculatie
Ischemisch hartlijden
Ritmestoornissen
Kleplijden
Hartfalen
Ritmestoornissen
Perifeer vaatlijden
Plotse dood tijdens beoefenen van sport (+aspecten van gevaar van doping)
Reanimatie
3. Metabole ziekten in bijzonder obesitas
Studiemateriaal
De lesdia’s zijn beschikbaar via Toledo.
Toelichting werkvorm
Memoriseren van de geziene leerstof
Verbanden leggen tussen etiologie, de pathogenese, de symptomen, het verloop, de prognose en de behandeling van de aandoening enerzijds, en preventie van de aandoening anderzijds.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Gezondheids- en ziekteleer (B-KUL-L29A1b)
Toelichting
Open vragen voor het Algemeen deel (op de helft van de punten) en meerkeuzevragen (met giscorrectie) voor het Specifiek deel (op de helft van de punten).
De student wordt verwacht op de hoogte te zijn van het onderwijs- en examenreglement alsook van de facultaire aanvullingen.