Sociaal-culturele analyse van sport en vrije tijd (B-KUL-L02E7B)

6 studiepuntenNederlands52 urenTweede semesterUitgesloten voor examencontract
POC Lichamelijke opvoeding en bewegingswetenschappen

De student kan:

- vrije tijd, sport, bewegings- en lichaamscultuur begrijpen en interpreteren vanuit een sociaal-cultureel denk- en analysekader.

- een kritische kennis en houding ontwikkelen ten aanzien van de rol van vrije tijd, sport, bewegings- en lichaamscultuur in de samenleving.

- belangrijke sociaal-culturele issues in vrije tijd, sport, bewegings- en lichaamscultuur analyseren en beargumenteren.

- verbanden leggen tussen de sociaal-culturele analyse van vrije tijd, sport, bewegings- en lichaamscultuur en het professionele werkveld van organisatie, beheer en beleid van vrije tijd, sport en fysieke activiteit.

- vanuit een multidisciplinair kader theoretische stromingen binnen vrijetijdstudies kennen en begrijpen.

- vrijetijdsvisies en het vrijetijdsbeleid vanuit zowel een lokaal, bovenlokaal, nationaal als internationaal kader herkennen en begrijpen .

- theoretische inzichten in de studie van de vrije tijd vertalen naar vrijetijdstoepassingen en naar een vrijetijdsbeleid.

- sociologische en antropologische benaderingen van sport, bewegings- en lichaamscultuur kennen en begrijpen

- sociologische en antropologische thema’s met betrekking tot sport, bewegings- en lichaamscultuur herkennen, begrijpen en vertalen naar een professionele omgeving van beheer, beleid en organisatie

Beginvoorwaarden creditcontract
Dit opleidingsonderdeel kan ook gevolgd worden door:
- Bachelor in de lichamelijk opvoeding en bewegingswetenschappen
- Bachelor in de politieke en sociale wetenschappen
- Bachelor in de politieke wetenschappen
- Bachelor in de bestuurskunde en het publiek management
- Bachelor in de rechten
- Bachelor in de economische wetenschappen
- Bachelor in de toegepaste economische wetenschappen
- Bachelor in de sociologie
- Bachelor in de communicatiewetenschappen
- Bachelor in het communicatiemanagement
- Bachelor in het bedrijfsmanagement

 

Beginvoorwaarden voor studenten die niet de opleiding bachelor in de LO&Bewegingswetenschappen/master in de bewegings- en sportwetenschappen volgen, maar het opleidingsonderdeel als keuze-opleidingsonderdeel wensen op te nemen in het diplomacontract van hun opleiding:
Deze studenten moeten contact opnemen met de coördinator van het opleidingsonderdeel. Op basis van voorkennis en motivatie zal de coördinator bepalen of de student al dan niet kan toegelaten worden tot het opleidingsonderdeel. Omwille van de onderwijs- en examenmodaliteiten worden slechts een beperkt aantal studenten toegelaten om het opleidingsonderdeel op te nemen.

 

Begintermen
- een bijzondere academische en professionele interesse voor de  humaanwetenschappelijke benadering van de bewegende mens en voor aspecten van beleid en beheer
- basiskennis sociologie 
 


Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
L08I2B : Stage in sportbeleid en sportmanagement m.i.v. practicum en seminarie
L09L3B : Ondernemen en innoveren in sport en fysieke activiteit m.i.v. practicum en seminaries

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
L02E7A : Sociaal-culturele analyse van sport en vrije tijd (Niet meer aangeboden dit academiejaar)

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Vrijetijdsstudies (B-KUL-L02E8a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College26 urenTweede semester
POC Lichamelijke opvoeding en bewegingswetenschappen

In een eerste deel wordt een conceptueel en theoretisch kader ontwikkeld voor de bestudering van de vrije tijd. Vanuit dit kader worden vervolgens thema’s in het vrijetijdsonderzoek en het vrijetijdsbeleid behandeld. Daarbij staat een multidisciplinaire benadering centraal.

Deel 1: Beschikbaarheid van vrije tijd

* Begrip vrije tijd/vrijetijd

* Ontstaan, ontwikkeling en omgang met (vrije) tijd

* Structurering van vrije tijd

* Tijdstrends en tijdspatronen

Deel 2: Besteding en beleving van vrije tijd

* Vrijetijdsbesteding

* Vormgeving van de vrije tijd

* Vrijetijdscontexten: binnenshuis/buitenshuis, stedelijk/niet-stedelijk, binnenland/buitenland

Deel 3: Interventie in de vrije tijd

* Interventiemodellen

* Overheid en vrije tijd

* Maatschappelijke middenveld en vrije tijd

* Markt en vrije tijd

Voor het conceptuele en theoretische kader wordt voornamelijk geput uit hoofdstukken van de volgende basishandboeken:

Beunders, N. & Boers, H. (2010). De andere kant van de vrije tijd. Meppel: Toerboek.

Mulder, M. (2014). Leisure! Inleiding in de vrije tijd. Bussum: Coutinho.

Van der Poel, H. (2004). Tijd voor vrijheid. Inleiding tot de studie van de vrijetijd. Amsterdam: Boom.

De uit deze werken geselecteerde hoofdstukken worden aangevuld met papers, hoofdstukken, beleidsdocumenten en/of andere bronnen.

. Noteren
. Argumenten formuleren bij discussiepunten
. Standpunten innemen
. Paper schrijven

3 sp. Sociologie van sport en fysieke activiteit (B-KUL-L02E9a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College26 urenTweede semester
POC Lichamelijke opvoeding en bewegingswetenschappen

In een eerste deel wordt een conceptueel en theoretisch kader ontwikkeld voor de bestudering van sport, bewegings- en lichaamscultuur vanuit een sociologisch en antropologisch perspectief. Vanuit dit kader worden vervolgens thema’s in het sportsociologische en sportantropologische onderzoek en het sport- en bewegingsbeleid behandeld. Daarbij staat de maatschappelijke context van de bewegende mens en de mens in beweging centraal.

Deel 1: Conceptueel en theoretisch kader

* Belangrijke stromingen: cultuurevolutionisme, structureel functionalisme, cultuurrelativisme, neomarxisme, symbolisme, postmodernisme, conflicttheorie, cultural studies, feminisme, interactionisme, figurationisme, …

* Cross-disciplinaire raakvlakken vanuit de sociale geografie, sociale geschiedenis, geopolitiek, ...

Deel 2: Capita selecta: sport/lichaamsbeweging en ...

* Processen: globalisering, postkolonialisering, migratie, vergrijzing, verkleuring, sociale exclusie, racisme, sociale stratificatie, sociale ongelijkheid, gentrificatie, medicalisering, digitalisering, informalisering, de-institutionalisering, democratisering, integratie, segregatie, emancipatie, urbanisatie, socialisatie, ...

* Issues/instituties: stad, andersvaliditeit, lichaam, mode, onderwijs, gezondheid, film, gender, geweld, doping, media, religie, sociale status, sociale klasse, natie, sociale controle, architectuur, design, deviantie, generatie, subcultuur, duurzaamheid, schoonheid, corruptie, ...

Voor het conceptuele en theoretische kader wordt voornamelijk geput uit hoofdstukken van de volgende basishandboeken:

Blanchard, K. (1995). The anthropology of sport. An introduction (a revised version). Westport (CT): Bergin & Garvey.

Coakley, J. & Dunning, E. (2000). Handbook of sports studies. London: Sage.

Coakley, J. & Pike, E. (2009). Sports in society. Issues and controversies. London: McGraw Hill.

De Knop, P., Scheerder, J. & Vanreusel, B. (Eds.) (2006). Sportsociologie. Het spel en de spelers. 2de uitgave. Maarssen: Elsevier Gezondheidszorg.

Voor de specifieke thema’s en cases wordt gebruik van papers, hoofdstukken, beleidsdocumenten en/of andere bronnen.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Sociaal-culturele analyse van sport en vrije tijd (B-KUL-L22E7b)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Paper/Werkstuk, Presentatie, Medewerking tijdens contactmomenten
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal


In het geval moet overgegaan worden naar een mondeling examen op afstand om de veiligheid en gezondheid van leden van de academische gemeenschap van de KU Leuven te waarborgen dan hebben de studenten geen voorbereidingstijd bij dit mondeling  examen.

De student wordt verwacht op de hoogte te zijn van het onderwijs- en examenreglement alsook van de facultaire aanvullingen, inclusief de regels mbt plagiaat.