Functionele anatomie (B-KUL-L01A4D)

8 studiepuntenNederlands74 urenEerste semesterUitgesloten voor examencontract
de Beukelaar Toon (coördinator) |  Moke Lieven |  de Beukelaar Toon |  N. |  Tonoli Cajsa (plaatsvervanger)
POC Revalidatiewetenschappen en kinesitherapie

Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om:
-  het normale locomotorisch stelsel in de conventionele anatomische terminologie te beschrijven;
-  het verband tussen vorm, lokalisatie en functie van de structuren binnen het locomotorisch stelsel te leggen;
-  spierwerking en gewrichtsbelasting bij normale menselijke bewegingen en houdingen te begrijpen;

-  de anatomie van de extremiteiten (osteologie, artrologie, bewegingen per gewricht en myologie te beschrijven;

-  de anatomische structuren en kennis op een functionele manier toe te passen, te benoemen en te lokaliseren bij functionele bewegingen;
-  de gevolgen van zenuwletsels met functionele uitval af te leiden;
-  ruimtelijk inzicht in de beschreven structuren te hebben.

Dit opleidingsonderdeel draagt ertoe bij dat studenten:
-  anatomische structuren op het eigen lichaam en op modellen te herkenen en te lokaliseren;
-  afleiding van de theorie naar bewegingsmogelijkheden en beperkingen in de praktijk te maken;
-  van bij de start van hun opleiding leren om zelfstandig leerstof te verwerken;
-  creatief kunnen omgaan met anatomie;
-  de opgedane kennis van anatomische structuren kunnen extrapoleren naar andere situaties (cfr. revalidatiewetenschappen);
-  opzoekingwerk kunnen verrichten binnen het domein van de functionele anatomie;
-  op een waardige manier omgaan met het menselijk lichaam.

Studietraject-informatie

Dit opleidingsonderdeel is een beginvoorwaarde voor tal van opleidingsonderdelen uit de 2e en 3e studiefase van de bachelor revalidatiewetenschappen en kinesitherapie. Dit betekent dan ook dat per academiejaar dat men niet slaagt voor Functionele Anatomie, de totale studieduur met een jaar wordt verlengd. Wie dit opleidingsonderdeel moet "bissen", kan ten vroegste in 4 jaar het bachelordiploma behalen, wie dit opleidingsonderdeel moet "trissen" kan ten vroegste in 5 jaar het bachelordiploma behalen.

Beginvoorwaarden voor studenten die niet de opleiding bachelor/master in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie volgen, maar het opleidingsonderdeel als keuze-opleidingsonderdeel wensen op te nemen in het diplomacontract van hun opleiding: Deze studenten moeten contact opnemen met de coördinator van het opleidingsonderdeel. Op basis van voorkennis en motivatie zal de coördinator bepalen of de student al dan niet kan toegelaten worden tot het opleidingsonderdeel.

Kennis: basisconcepten uit de biologie (ASO-niveau) is een pluspunt.
Vaardigheid: gebruik kunnen maken van PC en het internet.
Attitude: de student hanteert een kritische houding bij het volgen van de les.


Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
L01A6A : Neuro-anatomie, neurofysiologie en motorisch leren
L00A6A : Orgaananatomie en -fysiologie
L07A9B : Onderzoeksmethoden in de revalidatiewetenschappen, deel 2 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
L09F5A : Medical Imaging for Physiotherapists
L06C0B : Ziekteleer en onderzoek van de neurologische patiënt
L08C4B : Musculoskeletale revalidatie: traumatologie en reumatologie
B3016O : Orgaananatomie en -fysiologie (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
B3017O : Neuro-anatomie, neurofysiologie en motorisch leren (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
B3020O : Biomechanica en kinesiologie (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
B3036O : Onderzoeksmethoden in de revalidatiewetenschappen, deel 2 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
B3044O : Musculoskeletale revalidatie: traumatologie en reumatologie (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
L01A8B : Biomechanica deel 2
L04J3A : Kinesitherapeutisch handelen 1: basisevaluatie
L04J6A : Kinesitherapeutisch handelen 2: introductie behandelingstechnieken
L04J8A : Kinesitherapeutisch handelen 3: specifieke behandelingstechnieken
L03C8B : Anatomie: palpatie en dissecties
L08C7C : Musculoskeletale revalidatie: onderste lidmaat
L05J8A : Musculoskeletale revalidatie: bovenste lidmaat
L06J2A : Musculoskeletale revalidatie: wervelkolom
L06C4B : Neuromotorische revalidatie bij volwassenen
L07A0E : Neurologische ontwikkeling en neuropediatrische revalidatie
B3059O : Biomechanica, deel 2
B3062O : Orgaananatomie en -fysiologie
B3066O : Kinesitherapeutisch handelen 1: basisevaluatie
B3069O : Kinesitherapeutisch handelen 2: introductie behandelingstechnieken
B3072O : Kinesitherapeutisch handelen 3: specifieke behandelingstechnieken
B3076O : Anatomie: palpatie en dissecties
B3081O : Musculoskeletale revalidatie: onderste lidmaat
B3103O : Neuro-anatomie, neurofysiologie en motorisch leren
B3107O : Musculoskeletale revalidatie: traumatologie en reumatologie

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
L01A4C : Functionele anatomie (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
B3006O : Functionele anatomie (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
B3054O : Functionele anatomie

Onderwijsleeractiviteiten

4.8 sp. Functionele anatomie: extremiteiten (B-KUL-L01G3a)

4.8 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College42 urenEerste semester
de Beukelaar Toon |  N. |  Tonoli Cajsa (plaatsvervanger)
POC Revalidatiewetenschappen en kinesitherapie

Theorie:

MODULE 1: Inleiding in de Anatomie:

  • de anatomische nomenclatuur en benamingen,
  • Inleiding in de anatomie van de beenderen (osteologie),
  • Inleiding in de gewrichten (arthrologie),
  • Inleiding in de spieren (myologie),
  • Inleiding in de verschillende bewegingen in het lichaam,
  • Inleiding in het zenuwstelsel

MODULE 2: specifieke anatomie van de schouder in het bovenste lidmaat (osteologie, arthrologie, myologie en bewegingen per gewricht, plexus brachialis)

MODULE 3: specifieke anatomie van de elleboog en pols in het bovenste lidmaat (osteologie, arthrologie, myologie en bewegingen per gewricht, plexus brachialis)

MODULE 4: specifieke anatomie van de heup in het onderste lidmaat (osteologie, arthrologie en myologie en bewegingen per gewricht, plexus lumbosacralis)

MODULE 5: specifieke anatomie van de knie en de voet in het onderste lidmaat (osteologie, arthrologie en myologie en bewegingen per gewricht, plexus lumbosacralis)

 

Iedere module wordt gecombineerd met functionele inzichten in gewrichten en bewegingen.

Handboek (aangeraden): Vandenabeele, F. & Agten, A. (2022). Functionele Anatomie van de Beweging (eerste editie). Acco Leuven/Den Haag.

Slides, video-opnames en tekstmateriaal op Toledo

Digitale atlassen waarvoor toegang is verleend via de KULeuven databases zoals Anatomy TV, Visible Body en Acland’s Video Atlas of Human Anatomy.

Blended onderwijs - Hoorcollege - Lesopname

Blended onderwijs, met een combinatie van hoorcolleges, videopnames, interactiecolleges, responscolleges.

Van de studenten wordt verwacht dat ze tijdens de hoorcolleges actief meewerken. De docent stelt regelmatig vragen en de studenten krijgen ook de kans om zelf vragen te stellen. Ze dienen de cursus tijdens de lessen aan te vullen via het gebruik van digitale atlassen van het menselijk lichaam. De studenten memoriseren de cursusinhoud met behulp van de practica en de functionele hoorcolleges en oefenen zich in de anatomische terminologie via de aangeboden oefeningen.

0.7 sp. Functionele anatomie: praktijk (B-KUL-L01G9a)

0.7 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum10 urenEerste semester
de Beukelaar Toon |  N. |  Tonoli Cajsa (plaatsvervanger)
POC Revalidatiewetenschappen en kinesitherapie

Praktijk:
- De topografische benadering van het locomotorisch stelsel als voorbereiding op palpatie.
- Het verband tussen vorm en functie via oefeningen in vivo en op anatomische modellen.

- De opgedane theoretische kennis inzetten en gebruiken om functionele bewegingen te ontleden in het gewricht en aan te passen.

- Ervaring opdoen bij het gebruik van spieren en gewrichten tijdens oefeningen.

Slides en tekstmateriaal op Toledo.

Oefensessie

Labo-oefeningen/veldwerk
 Tijdens de praktijksessies wordt het essentiële ruimtelijke inzicht bijgebracht door studie van anatomische modellen, tekenen op skelet en het werken met video en digitale atlassen van het menselijk lichaam. 

2.5 sp. Functionele anatomie: centrale as en perifere zenuwen (B-KUL-L01G4a)

2.5 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College22 urenEerste semester
POC Revalidatiewetenschappen en kinesitherapie

- Osteologie Columna Vertebralis
- Osteologie Thorax
- Osteologie Schedel
- Syndesmologie columna vertebralis en thorax
- Myologie columna vertebralis en thorax
- Myologie van de hals
- Myologie van het hoofd
- Myologie van de buik
- Diafragma
- Bekkenbodemspieren
- Inleiding zenuwstelsel
- Cervicale zenuwen
- Nervi thoracici en lumbalis
- Plexus sacralis
- Craniale zenuwen en centraal zenuwstelsel

(Facultatief) G. Spitze, W. Kahle, M. Frotscher (2012) Sesam Atlas van de Anatomie. Deel 3: Zenuwstelsel en zintuigen, Thieme-Meulenhoff, Nederland. (beschikbaar bij Acco)

Interactie- en responsiecollege:

Van de studenten wordt verwacht dat ze tijdens de hoorcolleges actief meewerken. De docent stelt regelmatig vragen en de studenten krijgen ook de kans om zelf vragen te stellen.

De studenten memoriseren de cursusinhoud en oefenen zich in het aanvullen en reproduceren van de figuren.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Functionele anatomie (B-KUL-L21A4d)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Portfolio
Vraagvormen : Open vragen, Gesloten vragen, Meerkeuzevragen
Leermateriaal : Geen


De evaluatie bestaat uit:

  • 60% extremiteiten: 50% deelexamen extremiteiten + 10% permanente evaluatie opdrachten
  • 40% deelexamen centrale as en perifere zenuwen

De deelexamens zijn schriftelijk en bevatten meerkeuzevragen (met giscorrectie), gesloten vragen en open vragen.  

Om vanuit de deelscores tot het totaalpunt van het opleidingsonderdeel te komen, wordt het gewogen gemiddelde genomen en vervolgens rekenkundig afgerond.

  • Bij elke onvoldoende (deelexamen extremiteiten of deelexamen centrale as en perifere zenuwen) op een deelscore wordt het eindpunt het gewogen gemiddelde -1.
  • Het eindresultaat kan echter nooit lager zijn dan het laagste deelpunt.
  •  Indien een deelpunt 7 of lager is, kan de student niet slagen voor het opleidingsonderdeel, en krijgt de student het laagste cijfer toegekend.
  • De student kan 1 bonuspunt bovenop het eindpunt verdienen indien het gewogen gemiddelde 15 of hoger is.
  • Als sommige onderdelen van de evaluatie (deelexamen extremiteiten of deelexamen centrale as en perifere zenuwen) niet (tijdig) zijn afgerond, is de algehele evaluatie ‘niet afgelegd’ (NA).
  • Er is aanwezigheidsplicht tijdens de practica. Indien er binnen een OLA 5 of minder practica gegeven worden dient er volledige aanwezigheid te zijn, bij 6 tot en met 10 practica mag een student 1 keer zonder geldige reden afwezig zijn, en indien er 11 of meer practica zijn mag de student 2 keer zonder geldige reden afwezig zijn. Indien een student meer afwezig is dan toegelaten, krijgt de student -1 op de score van permanente evaluatie opdrachten.

Het opleidingsonderdeel L01A4D Functionele anatomie is niet delibereerbaar.

De student wordt verwacht op de hoogte te zijn van het onderwijs- en examenreglement alsook van de facultaire aanvullingen.

Volgende onderdelen van dit opleidingsonderdeel zijn niet-herkansbaar binnen hetzelfde academiejaar. Het behaalde resultaat voor het onderdeel geldt zowel voor de eerste als de tweede examenkans.

  • permanente evaluatie opdrachten

Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:

  • L01G4a - Functionele anatomie: centrale as en perifere zenuwen (binnen academiejaar)
  • L01G3a - Functionele anatomie: extremiteiten (binnen academiejaar)

Er worden deelpunten kenbaar gemaakt voor:

  • deelexamen extremiteiten
  • deelexamen centrale as en perifere zenuwen
  • permanente evaluatie opdrachten

Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat, voor het deelexamen extremiteiten (onderdeel 1) en deelexamen centrale as en perifere zenuwen (onderdeel 2). Er is een deeloverdracht voor de permanente evaluatie opdrachten (onderdeel 3), onafhankelijk van het deelresultaat.

Studenten die als totaalscore een onvoldoende hebben behaald voor het opleidingsonderdeel functionele anatomie, zijn toegestaan enkel de onderdelen (onderdeel 1 en/of onderdeel 2) in de septemberzittijd te herkansen waarvoor men niet is geslaagd.

Een student die afziet van de deeloverdracht moet dit melden volgens de procedure bij art 89 van het onderwijs-en examenreglement: ‘Hernemen van examens over opleidingsonderdelen binnen het academiejaar – deeloverdrachten’. Studenten die afzien van de deeloverdracht en een geslaagde deelscore opnieuw afleggen tijdens het herexamen om een hoger punt te behalen, verkrijgen steeds het laatst behaalde resultaat.

Studenten die na afloop van de herexamens als totaalscore voor het opleidingsonderdeel een onvoldoende behalen, moeten het opleidingsonderdeel een academiejaar later opnieuw opnemen en moeten steeds alle onderdelen opnieuw afleggen.