Celfysiologie (B-KUL-K0B25B)

4 studiepuntenNederlands28 urenEerste semester
POC Farmaceutische Wetenschappen

Na het volgen van dit opleidingsonderdeel begrijpen studenten hoe fysiologische processen op cellulair niveau een essentiële bijdrage leveren aan het functioneren op systeemniveau. De studenten hebben inzicht in de mechanistische principes en in de regulerende processen. Bovendien verkrijgen studenten een basisinzicht over een aantal courant gebruikte cellulaire onderzoekstechnieken. Dit opleidingsonderdeel wil een voldoende diepgaande kennis en inzicht meegeven over een aantal essentiële basisprincipes waarmee de student later nieuwe toepassingen kan benaderen.

De bacheloropleiding in de Farmaceutische wetenschappen beoogt een aantal opleidingsleerresultaten (OLR’s) die de studenten uiteindelijk moet gehaald hebben wanneer zij hun diploma behalen. Deze OLR’s liggen vast. Alle opleidingsonderdelen in het programma van de bacheloropleiding bouwen samen aan deze OLR’s. Elk OPO heeft zijn specifieke bijdrage tot één of meerdere OLR’s, zonder de ganse OLR te willen omvatten. Onderstaand staan telkens eerst die OLR’s weergegeven waartoe dit OPO meewerkt. In de opsomming daaronder staat gespecifieerd hoe dit OPO bijdraagt aan het behalen van de OLR. Het is de som van de doelstellingen van de verschillende OPO’s die ervoor zorgt dat de OLR uiteindelijk zal behaald worden.

OLR. De bachelor heeft een grondige kennis van en inzicht in celbiologie en kan deze toepassen in een farmaceutische context.

  • De studenten kunnen de opbouw van membranen en eigenschappen van componenten in relatie brengen met de elektrische kenmerken ervan.
  • De studenten kunnen de gevolgen van storingen over/op celmembranen op gerelateerde fysiologische cellulaire processen en transportsystemen benoemen en verklaren.
  • De studenten kunnen de normale regulering van de cellulaire processen beschrijven en kunnen verklaren waarom deze regulering van essentieel belang is voor de normale homeostase van het menselijk lichaam.

OLR. De bachelor heeft kennis van en inzicht in de wiskunde en natuurkunde en kan deze toepassen in een farmaceutische context.

  • De studenten kunnen fysische verschijnselen extrapoleren naar een cellulair niveau.
  • De studenten kunnen fysische en wiskundige wetmatigheden toepassen op celfysiologische processen.

OLR. De bachelor heeft kennis van en inzicht in de biologische systemen en processen waarop geneesmiddelen inwerken.

  • De studenten kunnen de gevolgen van storingen in de transportsystemen interpreteren en op basis daarvan aangrijpingspunten voor geneesmiddelen identificeren.
  • De studenten kunnen de impact van storingen in de transportsystemen illustreren met een voorbeeld en een suggestie doen voor therapeutische tussenkomst.

OLR. De bachelor heeft kennis van en inzicht in kwantitatieve en kwalitatieve methodologische benaderingen die gebruikt worden in onderzoek in de gezondheidszorg.

  • De studenten kunnen de resultaten van (eenvoudige) experimentele methoden die gebaseerd zijn op de elektrische eigenschappen van membranen interpreteren en in verband brengen met de onderliggende principes.

Kernbegrippen uit de celbiologie en (bio)chemie

Concepten van elektrische geleiding

Fysische concepten van vloeistoffen en stromingen

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
K03B7A : Celfysiologie (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
K0B25A : Celfysiologie (Niet meer aangeboden dit academiejaar)

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Celfysiologie (B-KUL-K0B25a)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College28 urenEerste semester
POC Farmaceutische Wetenschappen

Dit opleidingsonderdeel behandelt de processen die zich ter hoogte van de cel afspelen, meer specifiek ter hoogte van de celmembraan. Eerst worden de fysicochemische specificiteiten van membranen onder de loep genomen, waarna dieper wordt ingezoomd op de processen zelf met nadruk op transport van stoffen en spiercontractie. Celfysiologie is een essentiële schakel tussen celbiologie enerzijds en farmacologie anderzijds, en laat toe een aantal relevante aangrijpingspunten van farmaca te identificeren. De blended onderwijsvorm spreekt je aan op je verantwoordelijkheid in het opnemen van je leerproces en stelt je in staat kritisch naar je vooruitgang te kijken. Het werkcollege behandelt de complexe materie over ionenkanalen en membraanpotentiaal en geeft je de mogelijkheid tot een meer persoonlijke feedback van de docent.

In het OPO komen achtereenvolgens volgende onderwerpen aan bod:

  • Fundamentele fysicochemische concepten met nadruk op link tussen eigenschappen en opbouw celmembraan en ionische gradiënten en transportsystemen (o.a. toepassingen Nernst vergelijking en Goldman-Hodgkin-Katz vergelijking)
  • Ionenkanalen en exciteerbare membranen
    • Passieve elektrische eigenschappen van membranen (geleiding, capaciteit, conductie)
    • Actiepotentiaal
    • Ionenkanalen (Ca2+-kanalen, K+-kanalen, ligand-gated, ivermectine, second messenger, TRP superfamilie)
  • Transport van opgeloste stoffen
    • Passief transport (transporters, carriers, co-transport, counter-transport)
    • Actief transport (Na/K ATPase, Ca2+-signaling, Ca2+-ATPase en -pomp)
  • Moleculaire motoren en spiercontractie
    • Moleculaire motoren (hartspier, skeletspier, gladde spier)
    • Excitatie-contractiekoppeling in de spier (hartspier, skeletspier, gladde spier)
    • Mechanisme van spiercontractie (hartspier, skeletspier, gladde spier)

Doorheen de onderwerpen is tevens aandacht voor wetenschappelijke onderzoeksmethodes en belangrijke ontwikkelingen in het vakgebied van de celfysiologie.

Cursustekst

Power point slides beschikbaar via Toledo

Blended onderwijs - Werkcollege

Dit OPO wordt georganiseerd in een blended onderwijsvorm. Het online materiaal geeft je de nodige theoretische achtergrond en zet je via korte oefeningen aan tot zelfevaluatie en begrijpen en toepassen van de inhoud. De on campus momenten focussen op moeilijke begrippen, activeren je kritisch vermogen en verdiepen je kennis. Er worden 12 contacturen on campus colleges voorzien, aangevuld met online materiaal ter waarde van 14 contacturen. Daarenboven wordt één werkcollege (2 CU) in kleine groep voorzien.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Celfysiologie (B-KUL-K2B25b)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Open vragen, Meerkeuzevragen
Leermateriaal : Geen


Het examen peilt zowel naar kennis als inzicht, bijv door middel van grafieken, figuren, berekeningen. Het meerkeuzevragen gedeelte neemt max 1/3 in beslag. Er wordt gebruik gemaakt van giscorrectie.

 

Zelfde modaliteiten als eerste zittijd.