Ethiek in de geneesmiddelenindustrie (B-KUL-K09P2A)
Doelstellingen
Dit opleidingsonderdeel wil je vertrouwd maken met de ethische benaderingen in het de biomedische onderzoek. Je leert de belangrijkste ethisch-juridische richtlijnen en denkkaders kennen inzake het biomedisch onderzoek als ook de belangrijkste ethische modellen en vraagstukken. Je leert deze toe te passen op individuele cases.
Begintermen
* De verwachte farmaceutische kennis van een masterstudent in de geneesmiddelenontwikkeling
* Algemeen: goede intellectuele vorming, met bekwaamheid tot kritische reflectie, aangezien de cursus een duidelijk reflectief-filosofisch gehalte heeft.
* Attitude: openheid voor de ethische vragen die zich in het kader van de uitoefening van de farmaceutische professie aandienen.
Volgtijdelijkheidsvoorwaarden
Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.
GELIJKTIJDIG(K09L5A)
Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
K09L5A : Stage in de geneesmiddelenontwikkeling
Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
K09J6A : Apotheekstage
K09L5A : Stage in de geneesmiddelenontwikkeling
K09M7A : Masterproef
K09O2A : Apotheekstage
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
1 sp. Farmaceutische ethiek – kernconcepten (B-KUL-K09O7a)
Inhoud
- De student kan de belangrijkste ethische denkmodellen voor een farmaceutische ethiek benoemen, onderscheiden en toepassen op een casus uit de eigen farmaceutische praktijk
- De student kan de belangrijkste ethische concepten en argumentaties inzake het begin van het leven (o.a. prenatale diagnostiek, zwangerschapsafbreking, beslissingen in de neonatologie) toelichten en kritisch bespreken
Studiemateriaal
Er worden door de docent gebruikt gemaakt van het handboek: C. Gastmans. Kwetsbare waardigheid: Ethiek aan het begin en einde van het leven (Pelckmans uitgevers, 2021). De hoofstukken 1, 2, 3 en 4 horen tot de examenstof. Op Toledo zal de student de ppt presentaties vinden alsook achtergrondmateriaal dat kan geraadpleegd worden
Toelichting werkvorm
Interactief hoorcollege / Weblectures
Komt ook voor in andere opleidingsonderdelen
1.5 sp. Ethische uitdagingen in de geneesmiddelenindustrie (B-KUL-K09P2a)
Inhoud
1. Een algemene inleiding tot onderzoeksethiek, met aandacht voor
- Historische aspecten met betrekking tot onderzoeksethiek
- De ontwikkeling van ethische codes en ethische commissies
- Geïnformeerde toestemming
- Onderzoek bij kwetsbare groepen
- Privacy en confidentialiteit
- Evenwicht tussen benefits en harms
- Sociale en maatschappelijke aspecten van onderzoek
- Onderzoeksintegriteit
- Onderzoek in nieuwe biotechnologische toepassingen
Studiemateriaal
Er worden door de docent volledig uitgeschreven cursusteksten ter beschikking gesteld via de cursusdienst Farmaceutische Wetenschappen. De cursusnota's zijn opgevat en uitgewerkt als de onmisbare achtergrond bij de contacturen, zoals ook de contacturen de nodige oriëntaties aanreiken voor de persoonlijke zelfstudie. Lessen en cursustekst kunnen elkaar dus niet vervangen, maar vullen elkaar integendeel wederzijds aan, wat impliceert dat beide ook tot de examenstof behoren. Op Toledo zal de student de ppt presentaties vinden alsook achtergrondmateriaal dat kan geraadpleegd worden
Toelichting werkvorm
Interactief hoorcollege / Weblectures
0.5 sp. Werkcollege ethische uitdagingen in de geneesmiddelenindustrie (B-KUL-K09P3a)
Inhoud
De student werkt schriftelijk een casus uit. Tijdens de verdiepingssessie wisselt hij/zij ideeën uit met andere studenten over het ethische aspect van de casus.
Studiemateriaal
Het cursusmateriaal kan gebruikt worden als basis om de casus uit te werken.
Toelichting werkvorm
Uitwisseling en evaluatie van casusbesprekingen samen met de docent en medestudenten in kleine groepen.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Ethiek in de geneesmiddelenindustrie (B-KUL-K29P2a)
Toelichting
De evaluatie van dit opleidingsonderdeel (/20) bestaat uit twee onderdelen:
1) Schriftelijk examen (/10)
- Het examen peilt naar kennis van en inzicht in de inhoud van de cursus
2) Casusbespreking (/10)
- De student werkt schriftelijk een casus uit. Verdere toelichting, vereisten en deadline van de opdracht worden bij de start van het academiejaar bekend gemaakt tijdens de les en/of Toledo.
- Verplichte aanwezigheid tijdens de verdiepingssessie (-1/10 indien ongewettigd afwezig)
De evaluatie gebeurt o.a. op basis van helderheid van de probleemstelling, consistentie van de ethische redenering, persoonlijke stellingname, (toegevoegde) waarde van het overleg met studenten tijdens de verdiepingssessie, lay-out, taalgebruik, etc.
Deeloverdrachten
Indien een student een onvoldoende scoort op het geheel van het opleidingsonderdeel, moet hij/zij enkel de evaluatie opnieuw doen van het evaluatieonderdeel waarvoor hij/zij niet geslaagd was.
Let op: Wanneer voor de indiening van een opdracht een bepaalde inleveringstermijn is vastgelegd, maar studenten deze om gegronde redenen niet kunnen respecteren, moeten zij vóór de vastgelegde indiendatum contact opnemen met de titularis. Indien de inleveringstermijn niet gerespecteerd wordt zonder gegronde redenen, wordt de opdracht als niet-ingeleverd beschouwd en krijgen de studenten voor dit opleidingsonderdeel een ‘niet-afgelegd’ (NA).
Toelichting bij herkansen
Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:
- Farmaceutische ethiek – theor omkadering (binnen en over academiejaar)
- Farmaceutische ethiek - casusbespreking (binnen en over academiejaar)
Studenten die niet geslaagd zijn op dit OPO nemen binnen de 7 kalenderdagen contact op met de verantwoordelijke docent