Filosofie en bio-ethiek (B-KUL-I0V54B)
Doelstellingen
Studenten maken kennis met enkele begrippen, theorieën en argumenten uit de wetenschapsfilosofie en de bio-ethiek.
Ze leren de complexiteit te onderkennen van enkele relevante fenomenen uit beide domeinen, zoals demarcatie en klimaatverandering.
Ze worden zich bewust van de wetenschappelijke en maatschappelijke gevolgen van conceptuele beslissingen.
Ze leren kritisch om te gaan met tegengestelde meningen, onzekerheid te verdragen en zelf te argumenteren.
Ten slotte is het de bedoeling om hun ethische gevoeligheid te stimuleren, onder meer door de gevolgen van hun huidige en toekomstige handelingen en beslissingen te bestuderen.
Begintermen
Er wordt geen kennis voorondersteld.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
I0V54A : Filosofie en bio-ethiek (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
X0E57A : Wijsbegeerte
X0A13A : Wijsbegeerte
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Filosofie en bio-ethiek (B-KUL-I0V54a)
Inhoud
Wijsbegeerte is een verwarrende bezigheid. Filosofen zijn immers erg bedreven in het ondermijnen van onze dierbare zekerheden en vanzelfsprekendheden. Ze zijn steeds bereid een tegenstem te vertolken en zijn dol op tegenkanting, tegenvoorbeelden en tegenwerpingen. Maar verwarring is niet hun einddoel. De onzekerheid waarin ze ons achterlaten, moet ons aansporen op zoek te gaan naar betere argumenten, betere concepten en betere theorieën, zowel in het dagelijkse leven als in de wetenschappen.
Dit opleidingsonderdeel is een voorbeeld van die zoektocht en heeft een dubbele structuur. Enerzijds is er een wetenschapsfilosofisch gedeelte, waarin vier thema’s aan bod komen: de filosofische relevantie van het darwinisme, het filosofische denken over seksuele geaardheid, het onderscheid tussen wetenschap en pseudowetenschap, en de wetenschappelijke waarde van de evolutionaire psychologie. Anderzijds is er een bio-ethisch gedeelte, waarin drie actuele moraalfilosofische thema’s worden behandeld: dierenrechten, klimaatverandering en genetisch gewijzigde gewassen. We beginnen met een lange inleiding waarin duidelijk wordt dat niemand eigenlijk weet waar wijsbegeerte over gaat.
Studiemateriaal
1. Het handboek
Pieter R. Adriaens (2017). Denken over leven. Antwerpen: Pelckmans. ISBN 978-94-6337-003-5
Het boek is verkrijgbaar via Acco en kost 20 euro (exclusief ledenkorting).
2. De slides en verplichte literatuur
Beschikbaar op Toledo.
Toelichting onderwijstaal
Alle colleges worden gegeven in het Nederlands. Sommige verplichte teksten zijn in het Engels gesteld.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Filosofie en bio-ethiek (B-KUL-I2V54b)
Toelichting
Het examen bestaat uit meerkeuzevragen én open vragen. Beide onderdelen hebben eenzelfde gewicht in de eindbeoordeling. Daarnaast werken studenten samen, in kleine groepen, aan een minipaper over één van de thema's die besproken worden in het cursusboek of in de colleges. Het thema wordt vastgelegd door de docent. De minipaper wordt ingediend voor de examenperiode en telt mee voor één achtste van het totaalcijfer (tweeënhalf punten op een totaal van twintig).
Voor de meerkeuzevragen wordt er giscorrectie toegepast: juist antwoord is 1 punt, geen antwoord is 0 punten, fout antwoord wordt bestraft met -0,33.