Onderzoeksproject Planning (B-KUL-I0J27A)






Doelstellingen
Studenten leren hoe ze een onderzoeksprojectplan definiëren en opstellen. Met behulp van hun promotor voeren ze een grondige literatuurstudie uit over het thema van hun masterproef, formuleren ze een probleemstelling, definiëren ze onderzoeksobjectieven, en werken ze een onderzoeksmethodologie uit.
Zich hierop baserend, schrijven ze een verslag (5 a 10 pagina’s in lengte) en presenteren ze ook hun onderzoeksplan aan het einde van het semester.
Het doel is dat studenten leren om:
- Te synthetiseren van, en kritisch te reflecteren over, de wetenschappelijke literatuur relevant voor hun thesisonderwerp;
- Een onderzoeksmethode te ontwikkelen en hun onderzoeksactiviteiten te identificeren en te plannen, en
- Hun onderzoeksvoorstel zowel mondeling als schriftelijk te presenteren aan hun peers
- Het plagiaat en GenAI beleid binnen de KU Leuven en de faculteit correct te interpreteren en toe te passen.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
I0U41A : Research Project Planning
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
5 sp. Onderzoeksproject Planning (B-KUL-I0J27a)




Inhoud
De promotor/supervisor legt de student uit wat van hem/haar verwacht wordt in termen van zelfstudie, i.e. definitie van hypotheses, doelstelling van de thesis, keuze van de onderzoeksmethodes, werkplan, etc. Hij/zij legt uit hoe een literatuurstudie moet worden uitgevoerd. De student overlegt op regelmatige basis met de supervisor/promotor om de voortgang te bespreken en feedback te ontvangen.
De studenten onderhouden/verwerven inzicht in het plagiaat- en GenAI-beleid binnen de KU Leuven en de faculteit door de Toledo-tutorial “Informatievaardigheden KU Leuven bibliotheken (Groep Wetenschap en Technologie) door te nemen en te testen. De test is niet verplicht.
Studiemateriaal
Instructies over hoe een masterproef moet worden geschreven, zijn beschikbaar via de promotor. Zoekengines zoals Web of Science of Google Scholar kunnen worden gebruikt om relevante wetenschappelijke literatuur te vinden.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Onderzoeksproject Planning (B-KUL-I2J27a)
Toelichting
De beoordelingsschaal van dit opleidingsonderdeel is 'geslaagd/niet geslaagd'.
De evaluatie is gebaseerd op een uitgeschreven rapport en een mondelinge presentatie als volgt:
Rapport:
- Titel van het onderzoek
- Probleemstelling gebaseerd op een (preliminaire) literatuurstudie
- Objectieven van het onderzoek
- Onderzoeksmethodiek
De student brengt het rapport, ter goedkeuring ondertekend door de promotor(s) van de masterproef, mee naar het mondelinge examen.
Mondelinge presentatie: presentatie van het geplande onderzoek aan het einde van het semester.
De evaluatoren zijn: promotor (goedkeuring van het geschreven rapport) en de lesgevers van deze cursus (evaluatie van de mondelinge presentatie)
Dit OLA wordt geëvalueerd volgens het pass/fail systeem:
- Pass: de student mag van start gaan met het eigenlijke masterproefonderzoek
- Fail: de student moet de presentatie opnieuw geven voor hij/zij de goedkeuring krijgt om met het masterproefonderzoek te starten.