Voedings- en dieetleer (B-KUL-I0A75A)

5 studiepuntenNederlands32 urenEerste semesterUitgesloten voor examencontract
POC Bio-ingenieurswetenschappen

  • De student verwerft basiskennis in verband met de veranderingen die het geconsumeerde voedsel in mens en dier ondergaat, de bestemming van de nutriënten en de effecten op het functioneren van het lichaam.
  • De student verwerft kennis over voedings-/voederwaardering (energiewaarde, verteerbaarheid, biologische waarde)
  • Dieetleer: beoogt inzicht bij te brengen in de nutriëntenbehoeften van de mens; de studenten kunnen hun eigen dieetgewoontes en evenwicht met fysieke activiteiten evalueren

Kennis van deze onderwerpen is noodzakelijk om dit vak te kunnen volgen:

  • Organische chemie (Bachelor niveau)
  • Biochemie (Bachelor niveau)

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Voedingsleer (B-KUL-I0A76a)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College26 urenEerste semester
POC Bio-ingenieurswetenschappen

Hierin worden besproken: de samenstelling van voedings- en voedermiddelen, de lichaamssamenstelling (bepalende factoren, metingen), de rol van water in de voeding, eiwitten in de voeding (vertering, fermentatie, absorptie en bestemming van geabsorbeerde aminozuren, stikstofbalans, essentiële aminozuren, meten van de voedingswaarde van eiwitten, supplementatie van diëten en rantsoenen met aminozuren, vermindering van de stikstofexcretie), lipiden in de voeding (vertering, fermentatie, absorptie, bestemming van geabsorbeerde lipiden, lipoproteïnen, peroxidatie van voedings- en lichaamslipiden, essentiële vetzuren, trans-vetzuren), koolhydraten in de voeding (vertering, fermentatie, absorptie, bestemming van geabsorbeerde koolhydraten, plantenvezel), energiebenutting (begrippen, metingen, uitdrukken van de energetische waarde van voedings- en voedermiddelen), minerale elementen en vitaminen in de voeding (functies, absorptie, excretie, gevolgen van te geringe consumptie en overconsumptie).

PowerPoint-slides

1 sp. Dieetleer (B-KUL-I0A77a)

1 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Opdracht6 urenEerste semester
POC Bio-ingenieurswetenschappen

De studenten maken elk een rapport dat hun voedingsgewoonte analyseert en evalueert en voorstellen doet ter verbetering van hun dieet. De individuele beoordeling dient om te begrijpen hoe een gevarieerde voeding aan de eisen kan voldoen en geeft inzicht in de dagelijkse energiebalans.

Algemene voedingsbehoeftes en richtlijnen in een handboek

Online tool om het voedingspatroon (en fysieke activiteit) te evalueren

Verslag

De studenten evalueren hun eigen voedingspatroon in vergelijking met hun behoeftes (volgens leeftijd en geslacht) en fysieke activiteit. Hierbij wordt gebruik gemaakt van een online tool om de berekeningen uit te voeren. De studenten schrijven hierover een rapport, inclusief suggesties ter verbetering van hun dieet.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Voedings- en dieetleer (B-KUL-I2A75a)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Verslag
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Geen


Het OLA Voedingsleer wordt geëvalueerd via een mondeling examen, en een permanente evaluatie en telt mee voor 80% van de finale score van dit OPO.

  • Voor de permanente evaluatie: indienen van een ingesproken powerpoint (15% van de score voor dit OLA).
  • Eindexamen tijdens de examenperiode: mondeling examen (theoretisch gedeelte): 85% van de finale quotatie van dit OLA.
  • Deelname aan de permanente evaluatie (ingesproken powerpoint) is verplicht. Het niet voldoen aan deze verplichting (m.u.v. zwaarwichtige redenen), resulteert in “NA’ (niet afgelegd) op het hele OPO.

Het OLA Dieetleer wordt geëvalueerd via een verslag, dat meetelt voor 20% van de finale score van dit OPO.

Het maken van het verslag van het OLA Dieetleer is verplicht. Indien studenten dit verslag niet indienen, resulteert dit automatisch in een score “NA” (niet afgelegd) voor het volledige opleidingsonderdeel.

Voor het verslag van het OLA Voedingsleer gelden de volgende modaliteiten bij herkansing:

  • De resultaten van de permanente evaluatie (15% van het OLA), kunnen overgedragen worden naar een derde examenperiode. Herkansing van dit gedeelte is niet mogelijk.

Voor het verslag van het OLA Dieetleer gelden de volgende modaliteiten bij herkansing:

  • Indien studenten in de eerste examenperiode een onvoldoende behaalden voor het verslag, dienen zij dit verslag opnieuw in te dienen.
  • Indien studenten in de eerste examenperiode een voldoende behaalden voor het verslag, wordt de score van de eerste examenperiode overgedragen naar de derde examenperiode.