Nieuwsgebruik en nieuwseffecten (B-KUL-HMJ26A)

3 studiepuntenNederlands26 urenEerste semesterUitgesloten voor examencontract
De Cock Rozane (coördinator) |  De Cock Rozane
Interfacultaire POC Journalistiek

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling. 

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Nieuwsgebruik en nieuwseffecten (B-KUL-HMJ28a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College26 urenEerste semester
Interfacultaire POC Journalistiek

Journalistiek en nieuwsconsumptie zijn voortdurend in beweging in een medialandschap in transitie en als onderdeel van een steeds complexer wordende digitale samenleving. Nooit eerder waren er zo veel mogelijkheden om informatie tot bij het brede publiek te brengen, maar tegelijkertijd duiken er struikelblokken op die paradoxaal lijken in een ideale, online toegankelijke wereld. Door een overload aan informatie is de strijd om de aandacht van het publiek zeer scherp, niet alleen tussen nieuwsmerken, platformen, publieke en commerciële spelers, maar ook de concurrentie met grote spelers buiten het traditionele nieuwsveld is intens en doet via convergentie grenzen vervagen. Wat is nieuws en wie bepaalt onze definitie van wat nieuws is? Nieuwsorganisaties delen hier het speelveld met de eindgebruiker, wiens macht toeneemt in een wereld waar reciprociteit intensifieert en consumenten prosumers zijn geworden. Mediaconsumenten zijn op te delen in verschillende nieuwssegmenten, doelgroepen, met eigen verwachtingen en gebruikspatronen, persoonlijke voorkeuren en desinteresses, met een bepaalde/beperkte willingness to pay en een eigen definitie van wat nieuws voor hen is en hoort te zijn. Wie beschouwt het publiek nog als geloofwaardige nieuwsmakers en wat is het belang van citizen journalists, comedians en opinieleiders/influencers van de 21ste eeuw? Wat met wie achterblijft of een nieuwsvermijder is geworden, al dan niet bewust?

Eenmaal op de werkvloer kampen journalisten voortdurend met dreigende deadlines. Studenten journalistiek bevinden zich in de uitgelezen positie om te kunnen reflecteren over de manier waarop nieuws wordt gemaakt en welke effecten hiermee gepaard kunnen gaan. Dit vak reikt hen reflectiemateriaal en topics aan om stil te staan bij nieuwseffecten en marktsegmentatie als (toekomstige) nieuwsmaker.

In dit vak komen onder meer volgende onderwerpen aan bod:

  • Nieuwsgebruikspatronen, profielen en marktsegmenten, migratie tussen platformen en het belang van sterke nieuwsmerken.
  • Uses & Gratifications Theory & gebruiksmotieven voor hedendaags nieuwsgebruik per medium.
  • Nieuwsconsumptie in Vlaanderen in vergelijking met buitenlandse perspectieven.
  • De rol van data-analisten op nieuwsredacties en selectiebeslissingen obv lezers/kijkersreacties en aandacht voor moderatie van online publieksreacties.
  • Verband tussen inhoudelijke nieuwsberichtgeving, nieuwsaccuraatheid, vertrouwen in nieuwsmedia en willingness to pay van nieuwsconsumenten.
  • Nieuwsdiversiteit/gebrek aan nieuwsdiversiteit en impact op nieuwspubliek
  • Specifieke marktsegementen: nieuwsvermijders: profiel, motieven en uitwegen voor nieuwsmakers
  • Lange en korte termijn news recall: effecten op nieuwsgebruikers.
  • Formats, media en nieuwseffecten, data-visualisatie en impact op nieuwsbegrip.
  • Nieuwsgebruik en impact op emoties en het begrip desensitization, de rol van VR/AR
  • Effecten van berichtgeving over slachtoffers op nieuwsgebruikers, slachtoffers en nabestaanden.
  • Berichtgeving over suïcide en het Werther-effect.
  • Trial-by-media effecten (impact op publiek en jury).
  • Kinderen/jongeren en nieuwsgebruik/nieuwseffecten: cases (o.a. Instagram, Tiktok, nieuwe initiatieven)

 

Presentaties (slides)

Toledo

Te kennen artikels en teksten (cfr Toledo)

Notities nemen in de les

Dit opleidingsonderdeel wordt ingericht volgens principes van blended learning, waarbij contactonderwijs (face-to-face) en online leren worden gecombineerd. Het gaat hier om een combinatie van voorbereiding en verwerking van de leerstof via het doornemen van kennisclips, mediavoorbeelden, wetenschappelijke teksten en reflectieopdrachten (in kleine groepen face-to-face of online via Blackboard Collaborate). De lessen zijn een combinatie van hoorcolleges, responsiecolleges (studenten bereiden bv. een tekst voor die in groep besproken wordt of waar oefeningen op volgen) en actieve interactiemomenten in de les. Meer precieze informatie is beschikbaar via Toledo.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Nieuwsgebruik en nieuwseffecten (B-KUL-H72067)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Geen


Studenten krijgen open vragen (schriftelijk, gesloten boek).  Het kan gaan om theoretische vragen maar ook om toepassingsvragen waarbij gevraagd wordt een bepaalde case uit te werken volgens een bepaalde geziene theorie of richtlijnen.  

Het examen bij herkansing gebeurt volgens dezelfde modaliteiten als tijdens de eerste examenkans: studenten krijgen open vragen (schriftelijk, gesloten boek).  Het kan gaan om theoretische vragen maar ook om toepassingsvragen waarbij gevraagd wordt een bepaalde case uit te werken volgens een bepaalde geziene theorie of richtlijnen.