Groepsdynamica (B-KUL-HMH16E)

6 studiepuntenNederlands39 urenBeide semestersUitgesloten voor examencontract
Baillien Elfi (coördinator) |  Baillien Elfi
OC Handelswetenschappen FEB Campus Brussel

Dit opleidingsonderdeel evalueert de volgende leerresultaten:

 

De student

1.1 Analyseert de intermenselijke communicatie binnen groepen, teams en organisaties, en reflecteert hierbij kritisch over zijn of haar eigen rol en de rol van anderen.

1.2 Observeert en analyseert het dagdagelijks functioneren van zichzelf, anderen en taakgerichte samenwerkingsverbanden binnen groepen, teams en organisaties.

1.5 Formuleert aan de hand van groepsdynamische principes en inzichten onderbouwde oplossingen voor het versterken van het dagdagelijks functioneren van zichzelf, anderen en groepen binnen taakgerichte samenwerkingsverbanden.

1.6 Geeft blijk van leiderschapsvaardigheden (zelfreflectie en ontwikkeling, samenwerken, motiveren en inspireren, communiceren, conflicthantering en groepsontwikkeling), op het niveau van een doorgroeiende professional.

2.5 Toont contextueel intelligent gedrag bij het uitoefenen van leiderschapsvaardigheden, om op die manier het volledige leiderschapspotentieel te benutten in een voortdurend veranderende omgeving.

3.6 stuurt vanuit verschillende rollen (leidinggevende, procesbegeleider, facilitator) het groepsproces binnen taakgerichte samenwerkingsverbanden aan, rekening houdend met de dynamiek en complexiteit in de specifieke bedrijfscontext.

8.6 Neemt op een constructieve manier deel aan overleg binnen het team en met andere betrokkenen bij het project.

8.7 Evalueert de eigen inbreng kritisch en evalueert in team het verloop en het resultaat van het project.

 

In dit opleidingsonderdeel maken de studenten kennis met de theorie van, het onderzoek naar en het toepassen van groepsdynamica en met name het gebied van taakgericht groepswerk. In deel 1 (semester 1) gaat specifieke aandacht uit naar het zich specialiseren in de belangrijkste state of the art qua kennis van en inzicht in taakgericht groepswerk. In deel 2 (semester 2) wordt deze theorie toegepast in een coachingstraject. Groepsdynamica bereidt de student voor op de toekomstige rollen van:
   Teamlid vs Teamleider 
   Proces begeleider 
   Facilitator

 

 

De toelatingsvoorwaarden voor de opleiding staan vermeld in de programmagids.

Aanvangscompetenties:

  • Interesse in het functioneren van en in groepen (als lid en leider)
  • Kritisch-analytische attitude, evidence-based denken
  • Op een constructieve manier kunnen omgaan met feedback (als ontvanger / als gever van feedback)
  • Een zeker vermogen tot empathie en introspectie

 

 

 

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Theorie van groepsdynamiek en samenwerking (B-KUL-HMH16b)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum26 urenEerste semester
OC Handelswetenschappen FEB Campus Brussel

De onderwerpen die in het theoriegedeelte van Groepsdynamica aan bod komen, omvatten een corpus met aspecten als groepsanalyse, groepsontwikkeling, cohesie, groepsstructuur, conflict en beïnvloeding. Daarnaast wordt gebruik gemaakt van capita selecta waarin actuele onderwerpen in taakgericht groepswerk worden bestudeerd.

Het materiaal omvat slides, geselecteerde hoofdstukken van wetenschappelijke boeken en wetenschappelijke papers, evenals oefeningen die op Toledo worden aangeboden.

Aangezien Groepsdynamica een internationale wetenschappelijke discipline is, zal het materiaal dat op Toledo wordt gedeeld voor een groot deel in het Engels zijn als de taal van de internationale wetenschap.

 

Dit OLA is georganiseerd in een stramien van blended onderwijs: de studenten bestuderen zelfstandig de stof die op Toledo wordt aangeboden en bereiden de oefeningen voor. Met behulp van de Toledo-discussietool communiceren de studenten en de professor online om de stof verder te verduidelijken en de oefeningen grondiger uit te werken. Het online materiaal is georganiseerd in 3 topicale blokken. Na elk blok ontmoeten de studenten de professor in een sessie van 2 uur om de stof te bespreken en verder in te oefenen in practicum.

3 sp. Analyse taakgericht groepswerk (B-KUL-HMH16c)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Opdracht13 urenTweede semester
OC Handelswetenschappen FEB Campus Brussel

De studenten meesteren zich in de theorie en toepassing van de principes van groepsdynamica doorheen een individuele taak.

Het materiaal bevat de wetenschappelijke papers, oefeningen en slides die eerder op Toledo werden gedeeld voor het theoretische deel van Groepsdynamica. Ook maken de aantekeningen tijdens de 2 uur durende practica deel uit van het materiaal.

De individuele taak wordt in het Nederlands uitgewerkt.

Dit onderdeel van Groepsdynamica begint met een 2 uur durende livesessie waarin de professor de individuele opdracht toelicht. Tijdens deze sessie gaan de studenten van start met het ontwerp van hun taak, waarop zij ter plekke feedback kunnen vragen aan de professor. Daarnaast hebben de studenten tijdens het semester recht op coaching: dit traject wordt eveneens besproken tijdens de startsessie van dit luik binnen Groepsdynamica. 

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Groepsdynamica (B-KUL-H74419)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Paper/Werkstuk
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Geen


Evaluatiekenmerken:

Na de 1e semester vindt een schriftelijk, gesloten boek examen plaats waarin het theoretische luik van groepsdynamica getoetst wordt in 3 vragen. Het examen duurt 2uur.

Na de 2e semester dienen de studenten tijdens de examenperiode hun individuele taak in volgens de afspraken met de professor op de collectieve sessie van deel 2. 

Bepaling eindresultaat:

De score op Groepsdynamica wordt berekend als het gemiddelde van enerzijds het schriftelijke examen in januari en anderzijds de individuele taak. 

 

Tweede examenkans:

Indien de student niet slaagt bij de eerste examenkans, wordt het onderdeel – het examen, de individuele paper of beiden – waarop een onvoldoende behaald werd, herkanst.

 

 

Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:

  • HMH16b - Theorie van groepsdynamiek en samenwerking (binnen academiejaar)
  • HMH16c - Analyse taakgericht groepswerk (binnen academiejaar)