Marketing (B-KUL-HBN47B)

Doelstellingen
In dit opleidingsonderdeel draagt bij tot de volgende leerresultaten:
De student...
- Analyseert de omgeving waarin een organisatie actief is en schat de invloed van omgevingsfactoren op de werking van de organisatie in (1.a)
- Begrijpt basistheorieën, -begrippen, en- concepten van elk managementdomein, i.h.b. met betrekking tot de financiële, operationele, commerciële en organisatorische activiteiten, en kan deze toepassen bij het oplossen van bedrijfseconomische problemen (2.a)
- Begrijpt basistheorieën, -begrippen, en- concepten van Marketing Management met betrekking tot customer relationship marketing, customer value, customer satisfaction, customer equity en past deze toe bij het oplossen van bedrijfseconomische problemen (2.a.1)
- Formuleert en beoordeelt kritisch de doelstellingen en instrumenten van een marketingplanning en –strategie (2.l)
- Analyseert de impact van marketingbeslissingen op markt-, organisatie- en consumentenniveau (2.m)
- Detecteert de impact van regionale, nationale en internationale omgevingsfactoren op het bedrijfsbeleid en schat de complexiteit van het opereren in een internationale omgeving bij het uittekenen van een strategie in (3.a)
- Analyseert voor de belangrijkste marktvormen de prijsvorming en de diverse prijsstrategieën (3.b)
- Analyseert het functioneren van organisaties en markten in relatie tot de samenleving en de daarin aanwezige actoren (4.c)
- Wendt disciplinaire menswetenschappelijke kennis aan voor het oplossen van bedrijfseconomische problemen (4.d)
- Formuleert in constructieve dialoog met de begeleider(s), maar met een voldoende mate van autonomie, een duidelijke probleemstelling, bakent onderzoeksdoelstellingen af en leidt hieruit concrete onderzoeksvragen af voor een praktijkrelevant (bedrijfs)economisch probleem (6.a)
- De student integreert duurzaamheidswaarden bij de analyse van actuele (bedrijfs)economische problemen en stelt oplossingen voor die rekening houden met deze waarden’ (12d)
De cursus bespreekt de fundamenten van Marketing in een B2C en B2B omgeving. In deze cursus wordt het marketing proces van een bedrijf stap voor stap ontrafeld waarbij de creatie van klantwaarde centraal zal staan. Studenten worden vertrouwd gemaakt met de filosofie van marktgericht denken en verwerven een brede algemene kennis van de verschillende marketing activiteiten die plaatsvinden bij (hedendaagse) bedrijven. Daarnaast biedt deze cursus de nodige bouwstenen voor meer gespecialiseerde management- en marketing cursussen.
Kerndoelen van het opleidingsonderdeel
1 Kan theorie en praktijk met mekaar in verband brengen
2 Heeft inzicht in de diverse managementaspecten van het bedrijfsgebeuren en in hun onderlinge relaties
3 Heeft een functionele kennis van de menswetenschappen die de bedrijfskundige en economische fenomenen in een persoonlijke en een ruimere maatschappelijke context plaatsen.
4 Kan debatteren over ontwikkelingen binnen het vakgebied en de consequenties voor de maatschappij inschatten.
5 Toont belangstelling voor de maatschappelijke actualiteit en is bereid een brede maatschappelijke achtergrondkennis op te bouwen
6 Kan een probleem duiden in zijn context
7 De student kan een wetenschappelijk artikel uit het domein van marketing lezen en begrijpen, zowel wat betreft het theoretisch kader
Begintermen
Voor dit opleidingsonderdeel is geen voorkennis vereist.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
D0T08A : Marketing (TEW)
D0H22A : Marketing (HIR)
D0W15A : Marketing (TEW)
HBA12C : Marketing
Y00929 : Marketing
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. Marketing (B-KUL-HBN68b)



Inhoud
Inleiding marketing
Strategische marketing / concurrentieel voordeel creëren
De marketing omgeving
Marketing & onderzoek
Consumentengedrag
Business- to business & Marketing van diensten
Segmentatie, doelgroepbepaling en positionering
Productmanagement
Prijsbeleid
Promotie
Distributie
Direct marketing & Online marketing
Internationale marketing
Duurzame marketing
Tijdens de colleges wordt verwacht van de studenten dat zij een groepsopdracht uitvoeren en casestudies oplossen.
Studiemateriaal
Philip Kotler, Gary Armstrong, Lloyd Harris en Hongwei He, Principes van Marketing, achtste Editie Pearson (ISBN 978-90-430-3806-5)
Toelichting werkvorm
De werkvorm zou bestaan uit: hoorcolleges, een groepsopdracht en het oplossen van case studies
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Marketing (B-KUL-H73117)
Toelichting
Het schriftelijk examen (65% van de totale punten) is met gesloten boek waarin theorie - en toepassingsvragen worden gesteld aan de hand van meerkeuze vragen en open vragen.
Paper/werkstuk en presentatie (35% van de totale punten) is een groepsopdracht (zie richtlijnen op Toledo)
Toelichting bij herkansen
Studenten dienen enkel dat onderdeel te hernemen waarvoor niet de helft van de punten werd behaald. Deelcijfers gelijk aan minstens de helft van de punten worden overgezet naar de volgende examenperiode binnen hetzelfde academiejaar. Dit oorspronkelijk behaalde deelcijfer wordt dan verrekend in een nieuw eindcijfer voor het volledige opleidingsonderdeel. Deelcijfers worden echter niet overgedragen naar een volgend academiejaar.