Projectwerk preventie (B-KUL-HBM29C)

Doelstellingen
Dit opleidingsonderdeel evalueert (geheel of gedeeltelijk) de volgende opleidingsspecifieke leerresultaten
De student:
4f Kan voor een concreet welzijnsprobleem in een organisatie verbeteringsmaatregelen formuleren, rekening houdend met de welzijnswetgeving, en kan deze kaderen in het preventiebeleid van de organisatie.
4g Kan helder en doelgericht rapporteren volgens de vereisten van de welzijnswetgeving
7a Kan een probleem analyseren, kaderen in de wetenschappelijke literatuur, en aansluitende vragen/hypothesen formuleren die het onderzoek richting geven.
7e Kan adequaat rapporteren en mondeling communiceren over de toegepaste methode en de resultaten, en volgt hierbij nauwgezet de gebruikelijke rapportagerichtlijnen.
Begintermen
Voor dit opleidingsonderdeel is het absoluut aangewezen dat volgende opleidingsonderdelen reeds zijn afgewerkt: welzijn op het werk (1ste OF) , arbeidsveiligheid en gezondheid (2de OF).
Het is eveneens van belang dat het OPO Bedrijfsveiligheid en preventie( 3de OF) tijdens het jaar van het eindwerk opgenomen wordt.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
9 sp. Projectwerk preventie (B-KUL-HBM29c)




Inhoud
Bedrijfsproject: zie hiervoor "richtlijnen projectwerk preventie / ergonomie", beschikbaar op Toledo.
De student brengt ten minste 20 dagen door in het projectbedrijf met verplichte aanwezigheid.
Reflectie & Ontwikkeling:
•Reflecteren over de taakcompetenties van de preventieadviseur;
•Reflecteren over zichzelf als mogelijk toekomstig preventieadviseur
•Ondersteuning en reflectie bij de aanpak, het proces en het resultaat van het projectwerk preventie
•Competentieleren: één tot twee thema's worden meer in de diepte behandeld door de docent of m.b.v. gastsprekers zoals bijvoorbeeld "onderhandelen", "notuleren”, interviewen, en er wordt deelgenomen aan studiedagen of navormingssessies.
In de loop van het 1ste en 2de semester worden hiervoor verplichte colleges voorzien en zijn er verplichte opdrachten
Communicatie hierover verloopt via Toledo. Bij aanvang van het academiejaar is hiervoor een informatiesessie voorzien. Er wordt dan concrete toelichting voorzien voor het projectwerk zelf en voor alle activiteiten in het kader van R&O.
Studiemateriaal
"richtlijnen projectwerk preventie / ergonomie", beschikbaar op Toledo.
Alle presentaties en inhoud van de colleges R&O zijn beschikbaar op Toledo
https://webapps.odisee.be/Ancor/SSM/Pages/BekijkSSM.aspx?OID=20578
Toelichting werkvorm
De student moet individueel een bedrijfsproject uitwerken en verdedigen voor een jury. Door het schrijven en verdedigen van het eindwerk dient de student te bewijzen dat hij of zij in staat is om zelfstandig op een wetenschappelijk verantwoorde wijze een bepaald onderwerp of probleem binnen één van de welzijnsdomeinen te onderzoeken en te beheersen (kennen, begrijpen, inzicht en interpretatie) en gemotiveerde en uitgewerkte aanbevelingen te geven die geimplementeerd kunnen worden in de praktijksituatie(s). Door het uitwerken van een projectwerk krijgen de studenten de gelegenheid om zich inhoudelijk te verdiepen in één of meerdere thema's binnen de welzijnsdomeinen. Anderzijds krijgen de studenten ook de gelegenheid om hun academische vaardigheden verder te ontwikkelen met het oog op het afleveren van een evidence-based projectwerk.
Aanvullend beoogt het onderdeel Reflectie & Ontwikkeling om via reflectie en het volgen van specifieke colleges of navormingen, daadwerkelijk bij te dragen aan een verhoging/ontwikkeling van de competenties, omschreven in het competentieprofiel. Immers, zonder te reflecteren, zonder terug te blikken op zijn/haar handelen (ervaringen - activiteiten), gedachten (kennis - inzichten) of houding (emoties - gevoelens), krijgt iemand niet gemakkelijk zicht op en inzicht in zijn/haar kunnen, en zonder dat kan iemand zijn bekwaamheden niet gemakkelijk verder ontwikkelen. In het derde jaar komen vooral taakcompetenties aan bod, die te maken hebben met de inhoudelijke expertise van de preventieadviseur.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Projectwerk preventie (B-KUL-H74460)
Toelichting
Evaluatiekenmerken
Het projectwerk gaat van start aan het begin van het academiejaar. Het projectwerk dient ingeleverd te worden in mei / augustus afhankelijk van de zittijd waarin het projectwerk wordt verdedigd. Een tussentijdse evaluatie is voorzien in februari. Het volledige tijdschema en de exacte inleverdata van het projectvoorstel, de tussentijdse literatuurstudie en het projectwerk staan in de brochure "richtlijnen Projectwerk preventie / ergonomie". ( zie Toledo).
Het projectwerk kan verdedigd worden in de zittijden van juni en september.
Er wordt ten stelligste aangeraden aan de studenten om zelf met de interne coach en de bedrijfscoach van zodra er vragen zijn, contact op te nemen en feedback te bekomen.
Bepaling eindresultaat
Bedrijfsproject: het eindpunt van het projectwerk wordt als volgt samengesteld:(zie voor alle details in de brochure "richtlijnen projectwerk preventie")
•KU Leuven, campus Brussel-coach: tussentijdse evaluatie 10%
•KU Leuven, campus Brussel-coach: eindresultaat product en proces 30%
•Bedrijfscoach: eindresultaat product en proces 10%
•Ondervrager: eindresultaat product 20%
•Presentatie en verdediging 30%
Voor meer details: zie richtlijnen Projectwerk preventie op Toledo
De eindscore van het projectwerk kan negatief beïnvloed worden (maximum -1 punt) wanneer de student niet voldoet aan de vooropgestelde criteria voor het deel R&O. Deze criteria zijn:
(1) Aanwezigheid en actieve deelname in alle sessies (verplicht!). Bij niet-deelname moet in overleg en mét goedkeuring van de docent een vervangactiviteit voorgesteld en gevolgd worden.
(2) Indienen van de opdrachten tegen de vooropgestelde deadlines (zie richtlijnen ‘Reflectie en ontwikkeling’ op Toledo)
Op de uitwerking van de opdrachten dient minstens een score 'voldoende' behaald te worden.
Werkstudenten kunnen een afwijking van de ECTS-afspraken aanvragen voor "Reflectie en Ontwikkeling" en kunnen (gedeeltelijke) vrijstelling bekomen voor dit deel of vervangactiviteiten voorstellen om de persoonlijke competenties te ontwikkelen. (afhankelijk van de werkervaring en de reeds verworven competenties)
Het Projectwerk kan maar gepresenteerd en verdedigd worden indien de 20 dagen in het bedrijf (minimum) afgerond zijn.
Indien een student herhaaldelijk of op ernstige wijze de verplichtingen niet nakomt die werden beschreven in de overeenkomst met het projectbedrijf, wordt het project voor deze student stopgezet en wordt voor het opleidingsonderdeel een 0-score toegekend. De student heeft geen recht op een alternatieve opdracht, noch op een tweede examenkans.
Een onvoldoende op het projectwerk preventie is niet tolereerbaar.
Toelichting bij herkansen
Tweede examenkans
Voor studenten die het projectwerk voor het eerst verdedigen of herverdedigen tijdens de tweede examenkans, geldt:
• Het projectbedrijf heeft geen enkele verplichting om de studiestage te laten lopen na de voorziene stageperiode;
• De interne coach geeft in principe de laatste feedback op 10 juli. Feedback tijdens de vakantieperiode (11 juli – 15 augustus) is bij sommige interne coaches mogelijk, maar mag niet als vanzelfsprekend beschouwd worden;
• De in februari toegekende punten op de tekst van de inleiding en literatuurstudie, worden meegenomen naar de examenperiode van september, ook in het geval de student hierop 0/10 kreeg omdat de tekst niet tijdig werd ingediend;
• Zowel de interne coach, de lezer als de bedrijfscoach geven een nieuw punt op basis van het werk dat voor de tweede examenkans wordt ingediend
Concrete info is terug te vinden in de Richtlijnen Projectwerk die op Toledo geplaatst worden. De verdediging van het projectwerk verloopt op analoge manier als bij de 1e examenkans.Voor studenten die het projectwerk voor het eerst verdedigen of herverdedigen tijdens de tweede examenkans, geldt:
• Het projectbedrijf heeft geen enkele verplichting om de studiestage te laten lopen na de voorziene stageperiode;
• De interne coach geeft in principe de laatste feedback op 10 juli. Feedback tijdens de vakantieperiode (11 juli – 15 augustus) is bij sommige interne coaches mogelijk, maar mag niet als vanzelfsprekend beschouwd worden;
• De in februari toegekende punten op de tekst van de inleiding en literatuurstudie, worden meegenomen naar de examenperiode van september, ook in het geval de student hierop 0/10 kreeg omdat de tekst niet tijdig werd ingediend;
• Zowel de interne coach, de lezer als de bedrijfscoach geven een nieuw punt op basis van het werk dat voor de tweede examenkans wordt ingediend
Een onvoldoende op het projectwerk preventie is niet tolereerbaar.