Economie (B-KUL-HBM18C)

Doelstellingen
OPLEIDINGSSPECIFIEKE LEERRESULTATEN (OLR)
Dit opleidingsonderdeel evalueert (geheel of gedeeltelijk) de volgende opleidingsspecifieke leerresultaten
De student:
5. Kan begrippen en theorieën uit de (bedrijfs-)economische wetenschappen gebruiken voor de analyse en het opzetten van een duurzaam, milieu- en preventiebeleid.
5a Kan (bedrijfs-)economische concepten en theorieën (bv. in verband met stakeholdermanagement, organisatie van bedrijfsprocessen, …) toepassen binnen een milieu-, welzijns- en duurzaamheidsproblematiek.
6. Kan, vanuit de basisprincipes van duurzaamheid, kritisch reflecteren over het gevoerde milieu- en welzijnsbeleid van organisaties en van de overheid, en over de ingezette instrumenten en systemen.
6a Kan aan de hand van micro-, macro-, milieu- en gedragseconomische concepten en theorieën de voor- en nadelen afwegen bij de werking van instrumenten en systemen (bv. labels, ISO-normen, …).
9. Kan, vanuit een duurzaamheidsattitude, een standpunt innemen over ethische, normatieve en maatschappelijke vragen.
9a Kan maatschappelijke vraagstukken (bv. kinderarbeid, klimaatverandering, …) kritisch benaderen vanuit een duurzaamheidsperspectief.
LEERRESULTATEN VAN HET OPLEIDINGSONDERDEEL
Om de student nog concreter te informeren over wat van hem/haar verwacht wordt, volgt hierna een verdere specifiëring van de hoger vermelde OLR.
Bij het voltooien van deze onderwijsleeractiviteit kan de student:
Aansluitend bij OLR5 (a)
- De basistheorieën van het micro- en macro-economische denken toelichten.
- Uitleggen hoe overheden, bedrijven en gezinnen beslissingen nemen en hoe deze een impact hebben
op de maatschappij.
- De marktwerking, de impact van vraag- en aanbodschokken, en de verschillende vormen van
overheidsoptreden analyseren en bespreken.
- Micro- en macro-economische begrippen en processen herkennen en toepassen in een nieuwe context.
Aansluitend bij OLR6 (a)
- Welvaartsconcepten toepassen om overheidsmaatregelen te evalueren.
- Het principe van elasticiteiten toepassen om de gevolgen van beslissingen van
organisaties en overheden in te schatten.
- Overheidsmaatregelen inzake budgettair en monetair beleid beoordelen op hun effectiviteit.
Aansluitend bij OLR9 (a)
- Uitleggen waarom markten kunnen falen en welke oplossingen de economische theorie hiervoor
aanreikt.
- De economische actualiteit interpreteren vanuit het geziene theoretische kader.
- Maatschappelijke vraagstukken economisch duiden en hierover een onderbouwd
standpunt innemen.
Begintermen
Er is geen specifieke voorkennis vereist voor dit opleidingsonderdeel.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. Economie (B-KUL-HBM18c)



Inhoud
De leerinhoud is gebaseerd op een selectie van hoofdstukken uit het handboek Decoster A. & Ooghe E. (2017), Economie: een inleiding, UPL, maar met een eigen opbouw. Er worden in totaal twaalf modules aangeboden.
Deel 1: Micro-economie
Module 1: Wat is economie
Module 2: De consument als vrager
Module 3: De producent als aanbieder
Module 4: De werking van de markt
Module 5: De rol van de overheid
Module 6: Marktfalen
Deel 2: Macro-economie
Module 7: Macro-economische analyse, wat en waarom
Module 8: De nationale rekeningen en het bbp
Module 9: Geld en het bankwezen
Module 10: De vraagzijde, de reële sfeer
Module 11: Het IS-LM-model
Module 12: Economische groei
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Economie (B-KUL-H74449)
Toelichting
Evaluatiekenmerken
Het examen bestaat uit 30 meerkeuzevragen, gelijkmatig gespreid over de volledige leerstof. .
Bij de meerkeuzevragen wordt giscorrectie toegepast. Een juist antwoord levert 1 punt op (je krijgt 1 op 1), een blanco antwoord 0 punten (je krijgt 0 op 1) en bij een fout antwoord gaat er 1/3 van een punt af (je krijgt -1/3 op 1).
De nadruk ligt veeleer op het tonen van inzicht en het begrijpen van de economische principes en concepten, en minder op het louter reproduceren van de geziene theorie. Maar het examen zal uiteraard ook wel enkele loutere kennisvragen bevatten.
Tweede examenkans
De evaluatiekenmerken en bepaling van het eindresultaat van de tweede examenkans zijn identiek aan die van de eerste examenkans zoals hierboven beschreven.