Economie (B-KUL-HBM18C)

6 studiepuntenNederlands52 urenEerste semester
Van Reeth Daam (coördinator) |  Van Reeth Daam
POC Milieu- en preventiemanagement FEB Campus Brussel

OPLEIDINGSSPECIFIEKE LEERRESULTATEN (OLR)

Dit opleidingsonderdeel evalueert (geheel of gedeeltelijk) de volgende opleidingsspecifieke leerresultaten

De student:

5. Kan begrippen en theorieën uit de (bedrijfs-)economische wetenschappen gebruiken voor de analyse en het opzetten van een duurzaam, milieu- en preventiebeleid.

5a Kan (bedrijfs-)economische concepten en theorieën (bv. in verband met stakeholdermanagement, organisatie van bedrijfsprocessen, …) toepassen binnen een milieu-, welzijns- en duurzaamheidsproblematiek.

 

6. Kan, vanuit de basisprincipes van duurzaamheid, kritisch reflecteren over het gevoerde milieu- en welzijnsbeleid van organisaties en van de overheid, en over de ingezette instrumenten en systemen.

6a Kan aan de hand van micro-, macro-, milieu- en gedragseconomische concepten en theorieën de voor- en nadelen afwegen bij de werking van instrumenten en systemen (bv. labels, ISO-normen, …).

 

9. Kan, vanuit een duurzaamheidsattitude, een standpunt innemen over ethische, normatieve en maatschappelijke vragen.

9a Kan maatschappelijke vraagstukken (bv. kinderarbeid, klimaatverandering, …) kritisch benaderen vanuit een duurzaamheidsperspectief.

 

LEERRESULTATEN VAN HET OPLEIDINGSONDERDEEL

Om de student nog concreter te informeren over wat van hem/haar verwacht wordt, volgt hierna een verdere specifiëring van de hoger vermelde OLR.

Bij het voltooien van deze onderwijsleeractiviteit kan de student:

Aansluitend bij OLR5 (a)

- De basistheorieën van het micro- en macro-economische denken toelichten.

- Uitleggen hoe overheden, bedrijven en gezinnen beslissingen nemen en hoe deze een impact hebben

op de maatschappij.

- De marktwerking, de impact van vraag- en aanbodschokken, en de verschillende vormen van

overheidsoptreden analyseren en bespreken.

- Micro- en macro-economische begrippen en processen herkennen en toepassen in een nieuwe context.           

 

Aansluitend bij OLR6 (a)

- Welvaartsconcepten toepassen om overheidsmaatregelen te evalueren.

- Het principe van elasticiteiten toepassen om de gevolgen van beslissingen van

organisaties en overheden in te schatten.

- Overheidsmaatregelen inzake budgettair en monetair beleid beoordelen op hun effectiviteit.

 

Aansluitend bij OLR9 (a)

- Uitleggen waarom markten kunnen falen en welke oplossingen de economische theorie hiervoor

aanreikt.             

- De economische actualiteit interpreteren vanuit het geziene theoretische kader.                                       

- Maatschappelijke vraagstukken economisch duiden en hierover een onderbouwd

standpunt innemen.                                                       

Er is geen specifieke voorkennis vereist voor dit opleidingsonderdeel.

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. Economie (B-KUL-HBM18c)

6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College52 urenEerste semester
POC Milieu- en preventiemanagement FEB Campus Brussel

De leerinhoud is gebaseerd op een selectie van hoofdstukken uit het handboek Decoster A. & Ooghe E. (2017), Economie: een inleiding, UPL, maar met een eigen opbouw. Er worden in totaal twaalf modules aangeboden.

 

Deel 1: Micro-economie

Module 1: Wat is economie

Module 2: De consument als vrager

Module 3: De producent als aanbieder

Module 4: De werking van de markt

Module 5: De rol van de overheid

Module 6: Marktfalen

 

Deel 2: Macro-economie

Module 7: Macro-economische analyse, wat en waarom

Module 8: De nationale rekeningen en het bbp

Module 9: Geld en het bankwezen

Module 10: De vraagzijde, de reële sfeer

Module 11: Het IS-LM-model

Module 12: Economische groei

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Economie (B-KUL-H74449)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Meerkeuzevragen


Evaluatiekenmerken

Het examen bestaat uit 30 meerkeuzevragen, gelijkmatig gespreid over de volledige leerstof. .

Bij de meerkeuzevragen wordt giscorrectie toegepast. Een juist antwoord levert 1 punt op (je krijgt 1 op 1), een blanco antwoord 0 punten (je krijgt 0 op 1) en bij een fout antwoord gaat er 1/3 van een punt af (je krijgt -1/3 op 1).

De nadruk ligt veeleer op het tonen van inzicht en het begrijpen van de economische principes en concepten, en minder op het louter reproduceren van de geziene theorie. Maar het examen zal uiteraard ook wel enkele loutere kennisvragen bevatten.

 

Tweede examenkans

De evaluatiekenmerken en bepaling van het eindresultaat van de tweede examenkans zijn identiek aan die van de eerste examenkans zoals hierboven beschreven.