Beheersing van de milieuproblematiek (B-KUL-HBM10C)

Doelstellingen
OPLEIDINGSSPECIFIEKE LEERRESULTATEN (OLR)
Dit opleidingsonderdeel evalueert (geheel of gedeeltelijk) de volgende opleidingsspecifieke leerresultaten
De student:
1. Kan begrippen en theorieën uit de natuurwetenschappen en de toegepaste en biomedische wetenschappen aanwenden voor de analyse van milieu- en welzijnsproblematieken.
1a Kan de basisbegrippen en redeneringen uit de chemie (anorganische en organische chemie), de fysica (thermodynamica, mechanica, golftheorie en elektromagnetisme) en de biologie (moleculaire en celbiologie, evolutie en diversiteit) toepassen binnen de milieu- en welzijnsproblematiek.
1d Kan de belangrijkste parameters die de milieutoestand weergeven uitleggen en kan cijfer- en grafische gegevens hierover analyseren en correct interpreteren.
1f Maakt accuraat gebruik van terminologie uit de natuurwetenschappen en de toegepaste en biomedische wetenschappen.
2. Kan de wetgeving en regelgeving met betrekking tot milieu en welzijn opzoeken, interpreteren en toepassen.
2b Kan vanuit het algemeen toepasselijke milieujuridische kader die wettelijke bepalingen selecteren en analyseren die een daadwerkelijke impact hebben op de bedrijfsvoering, met het oog op het concretiseren van de ermee samenhangende verplichtingen.
3. Kan, vanuit een integrerend inzicht in de milieuthema’s, de impact van de activiteiten van een organisatie op het leefmilieu identificeren en evalueren, en kan de passende beheersmaatregelen voorstellen en kaderen in het eigen milieu- en omgevingsbeleid van de organisatie.
3b Kan milieu-effecten van organisatieactiviteiten beoordelen en kwantificeren met behulp van specifieke indicatoren (bv. eco-indicatoren, LCA, energie-efficiëntie indicatoren, …).
3c Kan, vanuit een kennis van de brede waaier van beheersingstechnieken (water-, lucht- en bodemverontreiniging, hinderproblematieken, afval), een techniek beoordelen binnen een gegeven context.
3d Kan procesgeïntegreerde en/of structureel preventieve verbeteringen ter vermindering van emissies en afvalstromen en van grondstoffen- en energieverbruik voorstellen, en heeft daarbij aandacht voor de principes van de circulaire economie.
3g Kan instaan voor het organiseren van controle- en keuringsverplichtingen en voor de diverse rapporteringsvormen waarbij milieudata dienen verzameld te worden voor interne of externe rapportering.
8. Kan projectmatig werken en effectief en efficiënt functioneren in een team.
8c Kan de verworven kennis en inzichten inzetten om, in samenwerking met een (multidisciplinair) team, een oplossing voor een concrete probleemstelling uit te werken binnen een bepaald tijdsbestek.
LEERRESULTATEN VAN HET OPLEIDINGSONDERDEEL
Om de student nog concreter te informeren over wat van hem/haar verwacht wordt, volgt hierna een verdere specifiëring van enkele van de hoger vermelde OLR. De OLR die niet verder gespecifieerd worden, worden hier niet herhaald maar zijn uiteraard ook van toepassing.
Bij het voltooien van deze onderwijsleeractiviteit kan de student:
Aansluitend bij OLR 1 (d)
* De belangrijkste verontreinigingsparameters m.b.t. de milieucompartimenten lucht, water en bodem uitleggen en cijfer- en grafische gegevens hierover analyseren en correct interpreteren.
* Onderscheid maken tussen de verschillende afvalsoorten (bedrijfsmatig, huishoudelijk, niet-gevaarlijk, gevaarlijk), het verschil maken tussen materiaal en afvalstof uitgaande van het toepasselijke juridisch kader, en een materialenregister opstellen en onderhouden.
Aansluitend bij OLR 2 (b)
* In een afgebakende case m.b.t. lucht-, water- en bodemverontreiniging de wettelijke bepalingen op een correcte manier interpreteren en gebruiken in de behandeling van de case.
* Middels het maken van oefeningen een eenvoudige rapporteringsopdracht correct evalueren, interpreteren en uitvoeren.
Aansluitend bij OLR 3 (c,d)
* De principes, kenmerken en toepassingsmogelijkheden van de brede waaier van technieken voor luchtzuivering en reductie van geurhinder, waterzuivering en bodem- en grondwatersanering toelichten, en de parameters aanduiden die de techniekkeuze bepalen.
* In een afgebakende (eenvoudige) case (bv. een welomschreven proces in een bedrijf, met opgegeven randvoorwaarden) voorstellen doen van procesgeïntegreerde en/of structureel preventieve verbeteringen ter beheersing van lucht-, water- en bodemverontreiniging, en/of een gemotiveerde keuze maken voor een welbepaalde nabehandelings- of saneringstechniek.
Aansluitend bij OLR3 (g)
* Een opvolgtool opmaken en inhoudelijk vorm geven teneinde de meest courante zelfcontroleverplichtingen accuraat te beheersen (organiseren, opvolgen, interpretatie van resultaten).
Aansluitend bij OLR8 (c)
* In groep een concrete bedrijfssituatie analyseren en data evalueren die gebaseerd zijn op een reële case, alle benodigde gegevens uit de dataset afleiden, bewerken en verwerken, en instaan voor de rapportering van gevraagde data.
Begintermen
Bij aanvang van dit OPO is het aangewezen voorkennis te hebben van volgende OPO’s van de eerste opleidingsfase:
- Chemie (HBM01C)
- Biologie (HBM07A)
- Analyse van de milieuproblematiek (HBM02C)
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor handelsingenieur (Leuven) (Major 2: Milieubeheer en -beleid) 180 sp.
- Bachelor handelsingenieur in de beleidsinformatica (Leuven) 180 sp.
- Bachelor in het milieu- en preventiemanagement (programma voor studenten gestart vóór 2023-2024) (Brussel) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. Beheersing van de milieuproblematiek (B-KUL-HBM10c)



Inhoud
Deel 1 Beheersingstechnieken
- Lucht en geur
- Water
- Bodem
Bedrijfsbezoek
Deel 2 Milieurapportering
- Zelfcontroleverplichtingen lucht
- Zelfcontroleverplichtingen water
- Materialen en verpakkingsafval
- Integraal Milieujaarverslag (IMJV)
- Aangifte afvalwater- en grondwaterheffingen
- Periodieke keuringen en controles – aantoonbaarheidsplicht exploitant
Studiemateriaal
Verplicht studiemateriaal
De zelf samengestelde cursussen worden uitgegeven via de cursusdienst van Ekonomika:
- Cappuyns V., Laporte D. (2021). Beheersing van de milieuproblematiek. Deel 1
- Willocx A. (2021). Beheersing van de milieuproblematiek. Deel 2
- Willocx A. (2021). Beheersing van de milieuproblematiek. De omgevingsvergunning.
Er wordt ook materiaal op TOLEDO geplaatst.
Toelichting werkvorm
De combinatie van interactieve hoorcolleges over de beheersingstechnieken en een excursie geeft de student een basisinzicht in de principes van de technieken voor de verschillende milieucompartimenten en toont de toepassing ervan in een reële context.Cases beklemtonen de noodzaak tot een compartimentoverschrijdende aanpak van milieuproblemen.De colleges milieurapportering geven praktijkgerichte info, die geïllustreerd wordt met oefeningen.Dit moet de student in staat stellen te leren kritisch om te gaan met real data, de toepassing van regelgeving te leren begrijpen en interpreteren.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Beheersing van de milieuproblematiek (B-KUL-H74441)
Toelichting
Evaluatiekenmerken
De evaluatie is gebaseerd op een schriftelijk examen tijdens de examenzittijd
Schriftelijk examen tijdens de examenzittijd: er wordt één globaal examen afgenomen over de delen beheersingstechnieken en milieurapportering. Het examen bestaat enerzijds uit vragen die specifiek over de aparte delen gaan (lucht en geur, water, bodem, rapportering) en anderzijds uit een vraag (of vragen) die meer integrerend van aard is (zijn), bv. onder de vorm van een case.
Toelichting bij herkansen
Tweede examenkans
Voor het schriftelijk examen gelden dezelfde modaliteiten als bij de eerste examenkans.