Management van mens en organisatie (B-KUL-HBM08C)

6 studiepuntenNederlands52 urenEerste semesterUitgesloten voor examencontract
N.
POC Milieu- en preventiemanagement FEB Campus Brussel

Dit opleidingsonderdeel evalueert de volgende leerresultaten

De student:

5. Kan begrippen en theorieën uit de (bedrijfs-)economische wetenschappen gebruiken voor de analyse en het opzetten van een duurzaam, milieu- of preventiebeleid.

5a  Kan (bedrijfs-) economische concepten en theorieën (bv. in verband met stakeholdermanagement, organisatie van bedrijfsprocessen, …) toepassen binnen een milieu-, welzijns- en duurzaamheidsproblematiek.

5e Houdt rekening met  systemisch denken bij het analyseren van duurzaamheidsvraagstukken, d.w.z. inter- en transdisciplinariteit, alternerend analytisch en holistisch denken, innovatief, creatief en ketengericht denken.

6. Kan, vanuit de basisprincipes van duurzaamheid, kritisch reflecteren over het gevoerde milieu- en welzijnsbeleid van organisaties en van de overheid, en over de ingezette instrumenten en systemen.

6a Kan aan de hand van micro-, macro-, milieu- en/of gedragseconomische concepten en theorieën de voor- en nadelen afwegen bij de werking van instrumenten en systemen (bv. labels, ISO-normen, …).

7. Beheerst  methoden van onderzoek en kan deze toepassen om concrete probleemstellingen op vlak van milieu en welzijn te analyseren, oplossingen te formuleren en te evalueren, en hierover te communiceren.

7a Kan een probleem analyseren, kaderen in de wetenschappelijke literatuur, en aansluitende vragen/hypothesen formuleren die het onderzoek richting geven.

7b Kent de verschillende methoden van zowel kwantitatief (bv. vragenlijst, experiment) als kwalitatief onderzoek (bv. diepte-interview, focusgroep) en weet deze toe te passen om een concreet probleem op te lossen.

7c Kan een beargumenteerde keuze maken voor een bepaalde methode en/ of analysetechniek in functie van de vraag.

7d Kan de resultaten van een analyse correct interpreteren en de draagwijdte hiervan inschatten.

8. Kan projectmatig werken en effectief en efficiënt functioneren in een team.

Aanvullend bij deze leerresultaten, de student:

- Analyseert de externe en interne omgeving waarin een organisatie actief is aan de hand van de aangereikte theorieën en kaders en hanteert deze als basis om een managementaanpak en strategie te ontwikkelen en te implementeren.

- Schat de gevolgen van bedrijfsvoering voor diverse stakeholders en maatschappij in.

- Heeft inzicht in het management van ondernemingen en kan in die context ook klassieke en actuele managementtheorieën plaatsen.

- Analyseert en vergelijkt de verschillende stromingen, denkrichtingen, zienswijzen, concepten en trends in de theorie en praktijk van management van ondernemingen.

- Brengt theorie en praktijk rond bedrijfsmanagement met mekaar in verband.

- Past relevante modellen en benaderingen in het domein van bedrijfsmanagement toe in de praktijk.

-   Reflecteert kritisch over de verworvenheden en de beperkingen van de eigen discipline.

- Kan een afgebakend praktijkthema of- vraagstuk analyseren vanuit opgegeven theoretische kaders.

- Heeft inzicht in de diverse managementaspecten van het bedrijfsgebeuren en in hun onderlinge relatie.

- Verbindt de psycho-sociale en ethische inzichten op een onderbouwde manier met de (bedrijfs)economische werkelijkheid.

De toelatingsvoorwaarden voor de opleiding staan vermeld in de programmagids. Voor dit opleidingsonderdeel is geen bijzondere voorkennis vereist.

 

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. Management van mens en organisatie (B-KUL-HBM08c)

6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College52 urenEerste semester
N.
POC Milieu- en preventiemanagement FEB Campus Brussel

De inhoud van dit OPO:

1. Inleiding tot management en organisaties - (Wat is management?  Is management nodig?)

2. De veranderende wereld van management (Historie en Moderne trends in management)

3. De speelruimte van de manager (Organisatie cultuur en Basis International Business Management)

4. Maatschappelijke verantwoordelijkheid en ethisch handelen (link met beslissing - moral seduction theorie)

5. Innovatie en verandering (kort)

6. Besluitvorming

7. Basis van strategie (Duurzaam competitief voordeel  - Externe analyse (Proter's vijfkrachtenmodel) - Interne analyse (VRIN/O analyse)  - Basis strategieën (volgens Porter) 

9. Organisatiestructuur (Structurele dimensies, Basis structuren, Mintzberg's typologie)

10. Gedrag in organisaties (Basis - zit verweven in de voorgaande thema's)

11. (Werknemers motiveren - onder voorbehoud)

12. (Leiderschap - onder voorbehoud)

 

Het studiemateriaal bestaat het handboek 'Management' van Robbins en Coulter, in het Nederlands uitgebracht door De Vries en Van der Kolk. Dit wordt aangevuld met bijkomende wetenschappelijke publicaties en cases.

http://public.hubrussel.be/Ancor/SSM/Pages/BekijkSSM.aspx?OID=20536

 

Er is tevens een gecompileerde versie verkrijgbaar

Bedrijfsmanagement 2de editie

ISBN: 978-90-430-3

 

https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=18703

 

De colleges worden in het Nederlands gedoceerd.  Evenwel wordt het typisch Engelstalig vakjargon uitgelegd en gebruikt.

De gebruikte (mini)cases zijn vaak in het Engels.

Er wordt gedoceerd in de vorm van hoorcolleges, waarbij er wordt gestreefd naar een actieve inbreng van de studenten. Er zal worden gebruik gemaakt van opdrachten en mini cases (om theoretische inzichten te kunnen toepassen, voor verdieping en voor activering van studenten). Voor de evaluatie zijn er ook leeropdrachten in groep voorzien. Er is ruimte tijdens de colleges om aan deze opdrachten te werken en leerervaringen op te doen.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Management van mens en organisatie (B-KUL-H74439)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Vraagvormen : Meerkeuzevragen
Leermateriaal : Geen


De student wordt geëvalueerd op basis van een:

Schriftelijk examen tijdens de reguliere zittijd (15 van de 20 punten). Dit gesloten boek examen bestaat uit multiple choice vragen. Om de score op het examen te bepalen, wordt het systeem van standard setting (hogere cesuur) toegepast.

  • Opdrachten (5 van de 20 punten) bestaat uit: Groepsopdrachten en individuele leeropdrachten waaraan tijdens het semester wordt gewerkt. Studenten krijgen hiervoor de tijd (mindere contacturen) met de  opportuniteit tot online vraagstelling, aan te vragen en dit op eigen initiatief.

 

Wanneer een student niet deelneemt aan één of meerdere onderdelen van de evaluatie, krijgt hij of zij een "NA-score" voor het gehele opleidingsonderdeel (NA = niet deelgenomen).

Alle instructies en informatie over de opdrachten worden medegedeeld tijdens de colleges en/of via Toledo. De evaluatie gebeurt volledig door de professor(en).

Alle instructies en informatie over de opdrachten en over de tussentijdse en finale deadlines worden medegedeeld tijdens de colleges en/of via Toledo. De evaluatie gebeurt volledig door de professor(en).

 

Voor de groepsopdrachten en de individuele opdrachten worden de punten van de eerste zittijd behouden.   Voor het schriftelijk examen is er een tweede opportuniteit, onder dezelfde voorwaarden van de eerste examen opportuniteit.

De evaluatiekenmerken en bepaling eindresultaat van de tweede examenkans zijn identiek aan die van de eerste examenkans. 

Alle instructies en informatie over de opdrachten en de deadline voor de tweede examenkans worden meegedeeld via Toledo.

Info over giscorrectie wordt medegedeeld onder de rubriek exam info/correctie sleutel

 

Voor de groepsopdrachten en de individuele opdrachten worden de punten van de eerste zittijd behouden.   Voor het schriftelijk examen is er een tweede opportuniteit, onder dezelfde voorwaarden van de eerste examen opportuniteit.